اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معاون سابق وزیر دفاع مصر در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد:

بازنگری و اصلاح توافقنامه کمپ‌دیوید/ افزایش حضور مرزبانان مصری

خبرگزاری فارس: سرلشکر "نبیل فؤاد" معاون سابق وزیر دفاع مصر بر بازنگری و اصلاح توافقنامه کمپ‌دیوید در بعد امنیتی و افزایش حضور کمی و کیفی نظامی مصر در مرزها برای حفاظت از جان نظامیان تاکید کرد

بازنگری و اصلاح توافقنامه کمپ‌دیوید/ افزایش حضور مرزبانان مصری

سرلشکر "نبیل فؤاد" معاون سابق وزیر دفاع مصر و استاد علوم استراتژیک این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره حمله بامداد یک‌شنبه به یک پست مرزی در صحرای سینا را حمله‌ای ددمنشانه علیه مصری‌ها و امنیت مصر خواند و تاکید کرد که تاکنون ماهیت واقعی عاملان این جنایت مشخص نشده و آنچه در این ارتباط تاکنون گفته شده در حد حدس و گمان است، ولی به نظر می‌رسد، افرادی که دست به این اقدام زدند، آمیزه‌ای از گروه‌های اسلامی که در نوار غزه متمرکز شده‌اند، در کنار برخی از شهروندان مصری باشند.

آنچه در زیر می‌آید،‌ مشروح این گفت‌وگوست:

فارس: در ابتدا پیش‌بینی خود از اوضاع را پس از حمله‌ای که نیروهای مرزی مصری در معرض آن قرار گرفتند، بفرمایید و به نظر شما چه کسانی در پس این عملیات قرار داشتند.

فؤاد : این حمله را باید حمله‌ای ددمنشانه علیه مصری‌ها و امنیت مصر برشمرد و تاکنون هنوز به طور مشخص معلوم نشده که چه طرفی دست به این عملیات زده‌اند و هرآنچه تاکنون گفته شده برپایه حدس و گمان است و باید با انجام تحقیقات دقیق درستی آنها مشخص و معلوم شود که چه افرادی در پس این عملیات قرار داشته‌اند و هم اکنون مقامات در حال بررسی DNA آنها هستند، در هر صورت تمام اطلاعات به دست آمده بر این موضوع تاکید دارد، افرادی که دست به این اقدام زدند، آمیزه‌ای از گروه‌های اسلامی که در نوار غزه متمرکز شده‌اند، در کنار برخی از شهروندان مصری منطقه "جبل الحلال" هستند که این جنایت را مرتکب شدند.

 

فارس: سخنان بسیاری مطرح شده که تاکید دارد، طرف‌هایی که دست به این عملیات زدند، از عناصر جهادی نوار غزه بودند، اگر ممکن است در این ارتباط بیشتر توضیح دهید؟

فؤاد: برخی می‌گویند که این عملیات توسط برادران فلسطینی که خواهان انجام اقداماتی علیه اسرائیل هستند،‌ به اجرا گذاشته شده، اما آنها نمی‌خواهند که اقدام آنها علیه اسرائیل از نوار غزه صورت گیرد تا در معرض بمباران‌های صهیونیستی قرار نگیرند، به همین دلیل وارد خاک مصر می‌شوند و از داخل مصر دست به عملیات علیه اسرائیل می‌زنند. در هر صورت این موضوع هنوز کاملا به اثبات نرسیده است،‌ این درحالی است که در نوار غزه هم نظارت و کنترل امنیتی چندانی وجود ندارد و در این ارتباط حماس باید نظارت و کنترل بر مرزها را افزایش دهد تا حادثه‌ای که امنیت ملی مصر را به تهدید بیاندازد در مرزهای مصر رخ ندهد. 

 

فارس: برخی ادعایی را علیه جنبش حماس مطرح می کنند که در حمله به نیروی گارد مرزی مصر دست داشته است با توجه به اینکه روابط بین مصر و غزه پس از پیروزی مرسی گرمتر می شد، این ادعا چگونه قابل توجیه است؟

فؤاد: بی‌تردید حماس در این عملیات دستی ندارد، تنها تقصیری که متوجه حماس است، عدم کنترل مرزها و نظارت بر آنها جهت جلوگیری از ورود عناصر خارجی به مصر و بالعکس است.

 

فارس:  برخی گشودن گذرگاه رفح را یکی از دلایل وقوع چنین حوادثی می دانند و اینکه بستن این گذرگاه موجب پایان دادن به این عملیات شود؟

فؤاد: افرادی که این عملیات را به اجرا گذاشتند، از تونل‌ها و نه گذرگاه به خاک مصر نفوذ کرده بودند و ممکن نیست، از گذرگاه سلاحی رد شود.

 

فارس: آیا تصور می‌کنید که توافقنامه کمپ‌دیوید یکی از دلایل این حمله باشد، چون بندهای این توافقنامه بر کاهش تعداد نظامیان مصری مستقر در مزرها تاکید دارد و این موضوع ممکن است به بروز شکاف‌های امنیتی در مرزها منجر شود که یک نمونه آن عملیات بامداد یک‌شنبه گذشته بود؟

فؤاد: از جمله‌ خواسته‌های مردم مصر بازنگری در پیوست نظامی و امنیتی توافقنامه و اصلاح بندهای آن و افزایش نظامیان مصری به ویژه در منطقه ج و سلاح‌ها و تجهیزات نظامی آنهاست.

 

فارس: به نظر شما آیا مصر می‌تواند، در حال حاضر توافقنامه کمپ‌دیوید را لغو کند؟

فؤاد: لغو معاهده کمپ‌دیوید در این شرایط به معنای جنگ است که خواهان آن نیستیم، چون می‌دانیم که آمریکا تضمین کننده امنیت اسرائیل است و در بعد نظامی همواره تلاش کرده تا تفوق و برتری کمی و کیفی اسرائیل در قبال اعراب را حفظ کند، اما خواهان اصلاح بندهای نظامی و امنیتی آن هستیم.

 

فارس: بازتاب‌های این عملیات را بر ارتش مصر چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا تصور نمی‌کنید، این عملیات بیانگر ضعف و ناتوانی ارتش مصر در حمایت از مرزهای کشور باشد؟

فؤاد: نه تصور نمی‌کنم، چون این اقدام، اقدامی داخلی بود و در بعد داخلی باید بر آن غلبه کرد.

 

فارس: آیا این عملیات این حس را به سربازان مستقر در مزرها القا نمی‌کند که جان آنها ارزشی ندارد و یکی از دلایل آن کم شمار بودن حضور آنها در مرزها به خاطر بندهای توافقنامه کمپ‌دیوید است؟

فؤاد: موضوعی که در حقیقت باید مورد توجه قرار گیرد، بازنگری و اصلاح توافقنامه کمپ‌دیوید در بعد امنیتی و افزایش حضور کمی و کیفی نظامی مصر در مرزهاست.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول