اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط هنرمند سفالگر آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد

ساخت کاشی‌های شمسه و چلیپا مزین به القاب امام رضا‌(ع)

خبرگزاری فارس: هنرمند رشته سفال و کاشی‌های زرین فام آذربایجان‌شرقی، از ساخت کاشی شمسه و چلیپا که مزین به القاب امام رضا‌(ع) است، خبر داد.

ساخت کاشی‌های شمسه و چلیپا مزین به القاب امام رضا‌(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید محمد میرشفیعی صبح امروز در تشریح کار خود در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به برکت و یمن نام امام هشتم، این طرح نیز از هشت کاشی شمسه تشکیل شده که در حاشیه چلیپاهای ایجاد شده با لعاب فیروزه‌ای کار می‌شود.

وی ادامه داد: شمسه‌ها با تکنیک زرین فام کار می‌شوند که القاب امام رضا(ع) بر روی شمسه‌ها و صلوات خاصه آن حضرت در حاشیه کار می‌شود.

میرشفیعی اضافه کرد: این طرح به فرم تابلو است که ترکیبی از لعاب فیروزه‌ای و زرین ‌فام آن را زینت می‌دهد و پس از اتمام اثر، در نظر دارم آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کنم.

میرشفیعی درباره تکنیک زرین فام اظهار کرد: این تکنیک از ابتدای اسلام در ایران وجود داشته و قرن ششم و هفتم هجری به اوج خود رسید اما پس از آن این هنر به دلیل اینکه به صورت موروثی دنبال می‌شد به مرور در دوره‌های تاریخی مختلف کمرنگ شده و تنها در کتاب‌ها به عنوان سند باقی ماند.

این هنرمند تبریزی با بیان اینکه هدف وی از ورود به این رشته هنری حفظ و احیای آن بوده است، گفت: روش کار تکنیک زرین فام در سه مرحله پخت انجام می‌شود و مینای زرین فام که متشکل از مس و نقره است، پس از پخت، مینا را پاک کرده و رنگ طلایی خودنمایی می‌کند.

میرشفیعی با اشاره به رونق هنر سفال طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌شرقی گفت: آموزش‌های رایگان، اعطای تسهیلات به هنرمندان و سایر حمایت‌هایی که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به هنر سفال تعلق می‌گیرد سبب شده این هنر بی‌نظیر در آذربایجان‌شرقی پویایی خود را حفظ کرده و خلاقیت و نوآوری‌هایی را با خود به همراه داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این تابلو مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و یک ماه آینده کار به اتمام می‌رسد، گفت: در نظر دارم این تابلو را که به نیت امام هشتم کار کرده‌ام، در جشنواره رضوی نیز شرکت دهم که پیش از این نیز در دوره‌های چهارم و پنجم جشنواره رضوی موفق به کسب مقام برتری شده‌ام.

انتهای پیام/ل20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول