اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی در تولید 19 محصول باغی رتبه اول تا پنجم کشوری را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: استان آذربایجان‌شرقی در تولید 19 محصول باغی رتبه‌های اول تا پنجم کشوری را در اختیار دارد.

آذربایجان‌شرقی در تولید 19 محصول باغی رتبه اول تا پنجم کشوری را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌گو با خبرنگاران در شهرستان مراغه اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 148 هزار و 37 تن انواع محصولات باغی در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف شده است.

وی با اشاره به اینکه این محصولات به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود، افزود: این امر نشانگر توان بالای شهرستان مراغه در تولید محصولات باغی بوده و سازمان تلاش خود را در افزایش توان تولیدی این شهرستان در بخش باغی و در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی بیش از پیش افزایش می‌بخشد.

محمدیان با بیان اینکه تولید 120 هزار تن انواع سیب، 22 هزار تن گوجه درختی و بیش از 16 هزار تن انواع میوه‌های هسته‌دار جایگاه نخست در تولید محصولات باغی استان را در اختیار این شهرستان قرار داده است، افزود: بیش از 26 نوع انگور در این شهرستان تولید و پس از فرآوری به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به جایگاه ممتاز مراغه در تولید انگور و همچنین تجربه بالای باغداران این شهرستان در تولید انواع این محصول در استان و کشور گفت: به طور متوسط سالانه بیش از 15 هزار و 800 تن انواع انگور در شهرستان مراغه تولید و فرآوری می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه استان از نظر کشوری در تولید محصولات باغی اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی بعد از استان‌های مازندران، فارس و آذربایجان‌غربی رتبه چهارم تولید محصولات باغی در کشور را در اختیار دارد و این محصولات از 117 هزار هکتار باغات مثمر حاصل می‌آید که در حال حاضر 85 درصد از این سطوح را، باغات بارور تشکیل می‌دهند.

محمدیان با بیان اینکه اکثر میوه‌های تولیدی در این باغات مربوط به میوه‌های مناطق سردسیری مانند سیب بوده است، گفت : 15 درصد از مجموع میوه‌های تولید شده در باغات این استان را میوه‌هایی نظیر زردآلو، گلابی، آلو، هلو، شلیل، آلبالو، توت، گیلاس،گردو و بادام تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به برنامه‌های حمایتی سازمان از بهره‌برداران بخش باغی در افزایش توان آنان در مقابله با حوادث ناخواسته طبیعی با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان گفت: در سال‌جاری و در مقایسه با سال زراعی گذشته، 24 درصد به سطوح باغی تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی افزوده شده و 32 هزار و 960 هکتار از اراضی باغی استان که 38 درصد از کل باغات مثمر آذربایجان‌شرقی را شامل می‌شود، تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان با اجرای برنامه‌های مستمر تلاش دارد این پوشش را به حداکثر ممکن ارتقا دهد، افزود: در این میان شهرستان‌های ملکان و مراغه، بیشترین پوشش بیمه محصولات باغی را به خود اختصاص داده‌اند.

محمدیان با اشاره به این موضوع که این استان در تولید 19 محصول باغی رتبه‌های اول تا پنجم کشوری را در اختیار دارد، اضافه کرد: آمارهای موجود نشانگر این امر است که عملکرد تولید محصول در واحد سطح در این استان، از عملکرد کشوری بالاتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در شرایط عادی و عدم بروز حوادث طبیعی، بیش از یک میلیون و 300 هزار تن انواع محصولات باغی از سطح باغات استان استحصال می‌شود، گفت: بیش از 75 درصد از کل محصول تولیدی باغات استان، بازارهای استانی، کشوری و منطقه‌ای را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با 11 هزار و 500 هکتار باغات زردآلو، 10 هزار و 500 هکتار باغات گردو، 36 هزار هکتار باغات سیب درختی، 11 هزار هکتار باغات بادام، 24 هزار باغات انگور، یک‌هزار و 900 هکتار باغات گلابی، یک‌هزار و 400 هکتار باغات گیلاس، 45 هکتار باغات فندق، 910 هکتار باغات گل محمدی و 250 هکتار باغات هلو رتبه اول تا پنجم تولید این محصولات در کشور را در اختیار دارد، گفت: علاوه بر اجرای طرح توسعه باغات در مناطق مستعد استان در قالب برنامه اجرایی الگوی کشت، از محل صرفه‌جویی انجام یافته از طریق توسعه آبیاری تحت‌فشار، در شهرستان‌های مستعد مانند مراغه و ملکان امر توسعه باغات به صورت جدی توسط این سازمان در حال پیگیری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به فرصت مناسبی که برای استان در چارچوب اجرای برنامه توسعه بخش کشاورزی فراهم آمده است، گفت: توجه به اصلاح و نوسازی باغات و جایگزینی باغات درجه سه با ارقام و پایه‌های جدید بیشتر به منظور افزایش تولید در واحد سطح باغات استان و با هدف افزایش تولید و بهره‌وری از دیگر برنامه‌های سازمان در بخش باغی در کنار افزایش سطوح آبیاری تحت‌فشار و استفاده از آب قنوات موجود در سطح شهرستان‌ها، در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی شهرستان‌های استان به شمار می‌آید. 

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول