اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش دانشمندان ایرانی صورت گرفت

تجهیز بیمارستان خلیلی شیراز به سامانه راه‌بری جراحی هوشمند

خبرگزاری فارس: بیمارستان خلیلی شیراز به سیستم سامانه راه‌بری جراحی هوشمند (Navigation) تجهیز شد.

تجهیز بیمارستان خلیلی شیراز به سامانه راه‌بری جراحی هوشمند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر گروه گوش، حلق و بینی این دانشگاه اظهار داشت: سامانه راه‌بری جراحی هوشمند، مانند دستگاه GPS که راهنمای راننده در پیدا کردن مسیر درست است، به جراح کمک می‌کند.

سید بصیر هاشمی افزود: این سامانه به جراح کمک می‌کند تا با کمترین خطا یا بدون خطا، در جراحی‌های سینوس، بینی و قاعده جمجمه به محل مورد نظر خود برسد.

وی در مورد شیوه عملکرد این سامانه تصریح کرد: پیش از جراحی، اطلاعات بیمار از جمله سی.تی.اسکن و MRI و همچنین ابزار و وسایل جراحی، در سامانه راه‌بری جراحی هوشمند ثبت می‌شود و در این صورت در طول جراحی اگر پزشک در مسیر رسیدن به محلی که ضایعه وجود دارد دچار اشتباه شود، دستگاه با هشدار ویژه‌ای جراح را به سمت مسیر درست هدایت می‌کند.

هاشمی اضافه کرد: استفاده از این سامانه موجب می‌شود که جراحی سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود و ضایعات موجود در بینی، سینوس و قاعده جمجمه بدون آسیب رساندن به ارگان‌های مجاور مانند چشم، مغز یا عروق و اعصاب قاعده جمجمه برداشته شود.

وی افزود: این سامانه پیشرفته است و در مراکز بزرگ علمی و دانشگاهی استفاده می‌شود و در کشور ما پیش از این فقط در تهران استفاده می‌شد که از این پس نیز در فارس در بیمارستان خلیلی شیراز، به وسیله آن به بیماران ارائه خدمت می‌شود.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی و سفارشات خارج دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: این سامانه با ارزش 2 میلیارد ریال در بخش جراحی گوش، حلق و بینی بیمارستان خلیلی این شهر راه‌اندازی شده است و حاصل کار دانشمندان ایرانی در حوزه فناوری تجهیزات پزشکی بوده که در نشست پیشین روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی رئیس جمهور به پنج دانشگاه برتر علوم پزشکی از جمله شیراز اهدا شده است.

سید ابوالفضل هاشمی افزود: این سامانه مجهزترین دستگاه در حیطه جراحی در جهان است که جراحی‌های مربوطه را با دقت بالاتر و عوارض کمتر انجام می‌دهد.

وی گفت: سامانه راه‌بری جراحی هوشمند با قابلیت ره‌گیری ابزار جراحی و ارتقای شناخت ساختارهای آناتومیکی برای جراحان، مکان ابزار جراحی را دنبال کرده و آن را در تصاویر دو یا سه بعدی مربوط به بیمار مشخص می‌کند و به پزشک نشان می‌دهد تا جراح با اطلاعات کامل‌تری از محل ابزار خود و بافت پیش‌رو، عمل مورد نظر را با حداکثر دقت انجام دهد.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی این دانشگاه گفت: ایران پس از آلمان و آمریکا، سومین کشوری است که به این فناوری دست پیدا کرده است و قیمت آن در مقایسه با نوع خارجی‌اش حدود یک سوم برآورد می‌شود.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول