اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو ستاد راهبردی برنامه پزشک خانواده استان اصفهان:

مجتمع‌های پزشکی راهی برای بهره‌مندی از وظایف ماما و پرستار است

خبرگزاری فارس: عضو ستاد راهبردی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری استان اصفهان گفت: مجتمع‌های پزشکی پیشنهادی است که به پزشکان خانواده برای بهره‌مندی هم‌زمان از خدمات ماما و پرستار داده شد.

مجتمع‌های پزشکی راهی برای بهره‌مندی از وظایف ماما و پرستار است

محسن روحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه هر پزشک خانواده تنها مختار به استخدام یک ماما یا یک پرستار برای مطب خود اقدام کند و این در حالی است که هر پزشک به خدمات هر دو آنها نیاز دارد، بنابراین پیشنهاد مجتمع‌های پزشکی به این پزشکان داده شد.

وی افزود: چون شرح وظایف یک ماما و پرستار متفاوت است و هیچ یک جای دیگری نمی‌تواند فعالیت کند، بنابراین دو یا چند پزشک خانواده می‌توانند بر اثر یک توافق جمعی به جای مطب خصوصی یک مجتمع پزشکی بسازند.

عضو ستاد اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری استان اصفهان تصریح کرد: در این مجتمع‌های پزشکی، خدمات درمانی توسط یک پزشک زن، یک پزشک مرد، یک ماما و یک پرستار به بیماران ارائه می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال در صورتی که یک پزشک با ماما فعالیت می‌کند و بیمار آنها به خدمات پرستاری نیاز داشته باشد و می‌توانند به مطب کناری در همان مجتمع ارجاع شود.

روحانی در ارتباط رفع مشکل کمبود ماما یا پرستار پزشکان خانواده‌ای که مطب خصوصی دارند، گفت: پزشکانی هم که به تنهایی برای خود مطب می‌زنند در صورتی که به عنوان مثال یک ماما استخدام کرده و نیاز به راهنمایی برای انجام وظایف یک پرستار دارد یا بالعکس می‌توانند از مشاوره کارشناسان بهداشت خانواده استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در مراکز بهداشتی و درمانی سه کارشناس بهداشت خانواده برای نظارت بر مطب‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو ستاد راهبری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که در کشورهای اروپایی، طرح پزشک خانواده زمانی به اجرا درآمد که پزشکان آن تربیت شدند اما در ایران این طرح در حالی به اجرا گذاشته که پزشک خانواده‌ای نداریم، ادامه داد: هر پزشک عمومی که عنوان پزشک خانواده می‌گیرد قبل از بستن قرارداد با بیمه لازم است که یک دوره توجیهی سه روزه و یک دوره آموزشی مشروح 28 روز را بگذرانند که از هفته آینده نخستین دوره آن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سی‌دی‌های آموزشی به تمام پزشکان ثبت‌نامی داده می‌شود، اظهار کرد: در این دوره‌های آموزشی تمام سرفصل‌های بهداشت خانواده به پزشکان عمومی و متخصص آموزش داده می‌شود و پس از دریافت گواهی می‌توانند با بیمه قرارداد ببندند.

انتهای پیام/صا20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول