اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

سکوت در برابر ناسزاگویان هنر عظیمی است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حلم و بردباری امام حسن مجتبی(ع) در زندگی افراد باید الگو شود گفت: هنر عظیمی است اگر در برابر کسی که به شما ناسزا می‌گوید پاسخی ندهید.

سکوت در برابر ناسزاگویان هنر عظیمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) که به همت هیئت خادم الحسن(ع) و با حضور گسترده دلدادگان اهل بیت(ع) برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ولادت کریم اهل بیت(ع) اظهار کرد: مناسبت‌های مذهبی بهانه‌ای می‌شود تا از ائمه معصومین(ع) بیشتر یاد شود.

وی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا پس از 1400 سال از اهل بیت(ع) یاد می‌کنیم تصریح کرد: حضور در این مراسم‌های مذهبی باید ویژگی‌های ائمه معصومین(ع) را به ما یاد دهد تا در زندگی به آن‌ها اقتدا کنیم.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه تواضع، حلم و بردباری امام حسن مجتبی(ع) باید در زندگی افراد الگو شود خاطر نشان کرد: کریم اهل بیت(ع) چهره زیبایی داشت و به یوسف آل پیامبر(ع) مشهور است.

رفیعی با اشاره به اینکه در اسلام تاکید شده است که نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشید اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای از افراد تا مشاهده می‌کنند فردی منزل یا زندگی مادی خود را ارتقا می‌دهد، بدبین شده و پشت سر وی سخن‌چینی کرده و حرف درست می‌کنند که این فرد این پول‌ها را از کجا آورد!

وی افزود: متأسفانه در جامعه اگر خانم و آقایی با یکدیگر صحبت کنند، عده‌ای از مردم بدون آنکه نسبت آن‌ها را بدانند، پشت سر آن‌ها سخن‌چینی کرده و به آن‌ها اتهام رابطه نامشروع وارد می‌کنند.

این  استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه تکبر خود پنداری اما عزت خدایی است اظهار کرد: در حدیثی از امام حسن مجتبی(ع ) نقل شده است اگر می‌خواهید عزت داشته باشید و مردم در جامعه شما را احترام کنند، گناه نکنید.

رفیعی تصریح کرد: حاصل و نتیجه گناه کردن خواری بوده و گناه در همین دنیا آدم را میان دیگران ذلیل می‌کند.

این استاد حوزه ضمن انتقاد از افرادی که آبروی مردم را به راحتی و در مقابل اذهان عمومی خدشه‌دار می‌کنند اظهار کرد: عده‌ای دعای کمیل و مفاتیح‌الجنان را بسیار قرائت می‌کنند، اما از این ادعیه‌ها یاد نمی‌گیرند زشتی مردم را بپوشانند و به راحتی تهمت و غیبت را نصیب افراد می‌کنند. 

رفیعی با تاکید بر اینکه حلم و بردباری از ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) است خاطر نشان کرد: هنر عظیمی است اگر به شما توهین و ناسزا بگویند، اما شما ناراحتی نکنید و پاسخی ندهید.

وی ادامه داد: در روایات آمده است برای اینکه مطمئن شوید دوست و همکار شما واقعاً رفیق است یا نه، وی را سه بار ناراحت کنید اگر عصبانی نشد، بدانید او بهترین دوست است.

این استاد حوزه ضمن انتقاد از افزایش پرونده‌های قضایی گفت: قوه قضاییه از آمار بالای پرونده‌ها کلافه است و اگر مردم حلم داشتند، این‌ قدر پرونده‌های کشور اسلامی ما زیاد نبود. 

رفیعی با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی ائمه معصومین(ع) و این همه روایات ندارند، اما در زندگی آن‌ها این‌ قدر پرونده‌های قضایی وجود ندارد تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ جامعه ما خوب اداره نشده است و ناسزاگویی جزو زندگی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع) با اینکه همسرش جاسوس و مخالف وی بود هیچ گاه حاضر نشد قبل از جرم قصاص کند اضافه کرد: خانواده‌ها و فرزندان نسبت به یکدیگر باید نسبت به یکدیگر احترام‌ را حفظ کنند.

این استاد حوزه علمیه انفاق، گذشت و خدمت به مردم را از ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) دانست و افزود: خداوند هنگامی که ایمان را آفرید، سخاوت و خوش اخلاقی را بال‌های آن قرار داد.

رفیعی با تاکید بر اینکه متأسفانه رابطه‌های خانوادگی در کشور کم رنگ و ضعیف شده است اضافه کرد: چرا خانم‌ها اجازه نمی‌دهند آقایان با مادر خود ارتباط صمیمی و دیدار داشته باشند.

وی افزود: اسلام با محدودیت‌های خانوادگی مخالف است و اگر کسی به فردی علاقه دارد، باید منصوبان و اطرافیان و خانواده وی را هم دوست داشته باشد.    

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول