اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی دانشگاه پزشکی مشهد:

مبتلایان به ایدز هیچ منع قانونی و علمی برای کار کردن و تحصیل ندارند

خبرگزاری فارس: مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مبتلایان هیچ منع قانونی و علمی برای کار کردن و یا تحصیل ندارند.

مبتلایان به ایدز هیچ منع قانونی و علمی برای کار کردن و تحصیل ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی حسین‌پور در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه صنایع دستی همیاران مثبت خراسان رضوی در نگارخانه اشراق مشهد در جمع خبرنگاران افزود: در کشور بر اساس آخرین آمار 24 هزار نفر اچ آی وی مثبت شناسایی شده‌اند و در استان خراسان رضوی تعداد افراد شناسایی شده بین 450 تا 500 نفر است که 90 درصد آنها در مشهد هستند.

مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی دانشگاه پزشکی مشهد افزود: بر اساس آمار کشوری 13 تا 15 درصد مبتلایان را بانوان تشکیل می‌دهند که این آمار در استان 10 درصد است.

وی با اشاره به برخورد‌های نامناسب با مبتلایان به اچ آی وی در جامعه تصریح کرد: مبتلایان هیچ منع قانونی و علمی برای کارکردن و یا تحصیل ندارند، ما در استان مبتلایانی داریم که مدرک دکتری دارند.

مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی دانشگاه پزشکی مشهد درباره میزان شیوع و راه‌های انتقال ویروس این بیماری خاطرنشان کرد: بر اساس آمار کشوری هنوز راه انتقال از طریق تزریق و استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان بیشترین درصد انتقال را دارد اما راه انتقال از طریق ارتباط جنسی به مرور در حال افزایش است و باید این هشدار را داد که ممکن است راه انتقال از طریق روابط جنسی شیوع بیشتری پیدا کند.

وی افزود: شناسایی افرادی که از طریق روابط جنسی آلوده می‌شوند سخت‌تر است زیرا که رفتار جنسی مخفی است و این مسئله دسترسی به این بیماران و همچنین شناسایی آنها را دشوار می‌کند و باید هوشیارانه‌تر عمل کنیم.

مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی دانشگاه پزشکی مشهد ادامه داد: راه‌های دیگر انتقال ویروس درصد بسیار کمی از مبتلایان را شامل می‌شود.

حسین‌پور با بیان اینکه مراقبت از رفتارهای پرخطر باید مورد توجه قرار بگیرد، تاکید کرد: باید با اطلاع‌رسانی و آموزش به همه مردم از پیشروی این بیماری جلوگیری کنیم.

 مسئول برنامه پیشگیری از اچ ای وی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: افراد برای اطلاع از بیماری آزمایش خون ندهند زیرا ممکن است سبب ایجاد آلودگی برای دیگران شوند، ما چند مرکز مشاوره در سطح شهر داریم و افراد می‌توانند با مراجعه به آنها به صورت رایگان مشاوره گرفته و آزمایش دهند.

وی افزود: مرکز مشاوره خیابان سناباد مشهد که مهم‌ترین مرکز ما در مشهد است روزانه پذیرای حداقل شش نفر است و در سال بین 2 تا 3 هزار نفر در این مرکز مشاوره می‌گیرند ضمن اینکه تلفن 09686 نیز از ساعت 8 الی 18 هرروز به ارائه مشاوره به مردم می‌پردازد.

حسین‌پور در خصوص فعالیت‌های باشگاه مثبت در مشهد تصریح کرد: در کشور 16 باشگاه مثبت داریم که این باشگاه‌ها از طرف سازمان ملل متحد حمایت مالی می‌شوند و اداره کنترل بیماری ایدز دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز حمایت فنی و علمی از آنها را بر عهده دارند.

مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی دانشگاه پزشکی مشهد افزود: باشگاه مثبت مشهد از سال 85 راه‌اندازی شده است که در سال 2008 میلادی به عنوان باشگاه مثبت برتر دنیا شناخته شد.

وی ادامه داد: این باشگاه در پنج بعد جسمی، روحی و روانی، اشتغال، خانواده و پذیرش بیماری در جامعه فعالیت می‌کند و هم‌اکنون 50 بیمار عضو این باشگاه هستند.

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: 110 بیمار زیر پوشش مرکز مشاوره اداره کنترل بیماری ایدز دانشگاه علومی پزشکی مشهد هستند.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول