اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد:

یزدشناسی بدون بررسی ریشه دینی آداب و رسوم مردم یزد ممکن نیست

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اینکه مردم یزد به سنن مذهبی و آداب دینی شهره هستند، گفت: یزدشناسی بدون بررسی ریشه دینی آداب و رسوم مردم یزد امکان‌پذیر نیست.

یزدشناسی بدون بررسی ریشه دینی آداب و رسوم مردم یزد ممکن نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا ملک‌ثابت در چهارمین نشست یزدشناسی با موضوع «رمضان و وقف در فرهنگ مردم یزد» با اشاره به فرهنگ و تاریخ غنی یزد اظهار داشت: تاکنون با همکاری صمیمانه فرهیختگان در سه ماه گذشته سه مجلس از سلسله نشست‌های یزدشناسی برگزار شده و در نشست مردادماه به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان، این نشست به بررسی دو ویژگی معنوی یزد و مردم خداجوی دارالعباده اختصاص یافت و از این‌رو رمضان و وقف در فرهنگ مردم یزد در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

وی، سنت وقف و آیین رمضان را جلوه‌هایی از خداجویی ایرانیان در طول عصرها و نسل‌ها دانست و افزود: مجموع این سنت‌ها و آئین‌ها فرهنگ دارالعباده را تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که یزدشناسی بدون بررسی ریشه دینی آداب و رسوم مردمان یزد غیرممکن می‌نماید.

ملک‌ثابت، وقف را از سنت‌های رایج در میان مردمان این مرز و بوم دانست و افزود: وقف فقط مختص اسلام نیست و در بین زرتشتیان هم این فرهنگ وجود دارد و آنها هم از باب کردار نیک، وقفیات فراوانی دارند.

وی احیای فرهنگ غنی دارالعباده یزد را در گرو احیا سنت‌ها دانست و افزود: نهادینه کردن این سنت‌ها و شناساندن آن به نسل جدید، همکاری همگان را می‌طلبد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برای تحقق این آرمان همه تلاش و همت خود را به کار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام موسوی‌زاده از محققان و اساتید دانشگاه یزد نیز در این مراسم به بیان تاریخ وقف در اسلام پرداخت و از حضرت علی (ع) به عنوان نخستین واقف یاد کرد و افزود: حضرت علی (ع) با انجام اقدامات عام المنفعه در دوران 25 ساله دوری از حکومت از جمله حفر چاه و وقف آن برای نیازمندان، این سنت حسنه را به پیروان خود تعلیم داد تا از این طریق محرومیت در جامعه از بین برود.

وی وجود موقوفات بسیار زیاد استان یزد را ناشی از روحیه علوی مردم این دیار دانست که با تاسی از فرامین مولا و مقتدای خود، این میراث گران‌بها را در جامعه نهادینه کردند.

یکی از پژوهشگران فرهنگ عامه یزد نیز در این مراسم به بیان آداب و رسوم گذشتگان در ماه مبارک رمضان پرداخت و افزود: مردم استان یزد در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند که این آداب ریشه در فرهنگ غنی و اصیل این دیار دارد.

صدیقه رمضان‌خانی به بیان برخی از این رسوم پرداخت و مراسم کلوخ اندازان، پخت شولی، قاصد در کردن و نحوه رویت هلال ماه را از جمله این سنت‌ها دانست و افزود: در نواحی مختلف استان سنت‌های بسیار زیادی در ماه رمضان وجود دارد که پرداختن به آن به ساعت‌ها وقت احتیاج دارد.

وی افزود: متاسفانه برخی از این سنت‌ها در جامعه کمرنگ شده که باید با همکاری و تعامل گروهی برای احیا آن اقدام کرد.

مجری طرح یونسکو در فرهنگ عامه یزد درباره نشست‌های یزدشناسی گفت: جای این نشست‌ها در استان یزد بسیار خالی بود که اکنون با ابتکار و همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، آغاز شده است که امیدواریم با حمایت سایر مسئولان ادامه یابد.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از ابتدای سال جاری به برپایی نشست‌های یزدشناسی مبادرت ورزیده و بنا دارد با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان یزد، این سلسله نشست‌ها را به صورت ماهانه برگزار کند.

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های یزدشناسی با موضوع «وقف و رمضان در فرهنگ یزد» با حضور بیش از 150 نفر از علاقمندان به فرهنگ و تاریخ کهن یزد در سالن اجتماعات امامزاده سیدجعفرمحمد (ع) یزد برگزار شد.

انتهای‌پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول