اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک محقق و پژوهشگر تاریخ:

شناخت تاریخ یزد بدون شناخت تاریخ آب میسر نیست/ یزد مهد قنوات تاریخی

خبرگزاری فارس: یکی از محققان و پژوهشگران تاریخ کشور گفت: اگر بخواهیم تاریخ یزد را به خوبی بشناسیم باید ابتدا تاریخ آب را بررسی کنیم زیرا شناخت تاریخ یزد بدون شناخت تاریخ آب میسر نیست.

شناخت تاریخ یزد بدون شناخت تاریخ آب میسر نیست/ یزد مهد قنوات تاریخی

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، عبدالعظیم پویا در نشست یزد شناسی با موضوع «یزد، آب، قنات» با اشاره به تمدن قناتی یزد اظهار داشت: گذشتگان ما با همت و خرد جمعی، بدون داشتن ابزاری مدرن، با حفر قنوات و استحصال آب زیرزمینی، عمران و آبادانی را در منطقه پایه‌ریزی کردند و یزد آباد امروز،حاصل این زحمات است.

وی افزود: قنات‌ها رمز و رموز زیادی را در خود دارند و درس‌های زیادی در مورد آداب و رسوم و عقاید گذشتگان را می‌توان از روی آن فهمید که درس پشتکار، همیاری، تعاون، دوراندیشی، انجام کارهای پرهزینه برای استفاده نسل‌های آینده، اعتقاد و تقدس آب و کشاورزی از درس‌هایی است که از حفرکنندگان قنات می‌توان آموخت.

این استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر، با اشاره به ویژگی‌های آب قنات عنوان کرد: آب قنات، آبی متفاوت است و دلیل این تفاوت در فرهنگ و تلاشی است که برای استحصال آن کشیده شده است.

وی استفاده از چنین آبی که با اخلاص و زحمت تهیه می‌شده را باعث برکت و رحمت دانست و گفت: اگر امروز یزدی‌ها منشأ آبادانی و عمران هستند، به خاطر استفاده از آب قنوات بوده که روحیه همت و تلاش و اراده در آنها زنده و جاوید مانده است.

یکی دیگر از محققان و پژوهشگران کشور در این مراسم به بررسی تاریخی قنوات یزد پرداخت و اظهار داشت: چاه‌ها و مجاری زیرزمینی حفر شده در یزد در طول سالیان دراز با حفاری‌های متعدد صورت گرفته و این قنات‌ها به دست کاوشگران زحمت‌کش بی‌نام و نشان این سرزمین با کم‌ترین امکانات و بیشترین خطرات حفر شده‌اند.

چراغی افزود: این امر بیانگر آن است که بزرگترین سرمایه‌‌ای که از آن می‌توان به عنوان گنجینه‌های با ارزش یاد کرد، مفاخر ملی و میراث فرهنگی کشور ماست که حاصل هزاران سال تلاش، تجربه و ممارست انسان‌هاست.

وی ایران را مهد قنات دانست و گفت: بنابر اسناد و مدارک موجود، در دوره هخامنشیان، در فلات مرکزی ایران، با توجه به کمبود آب‌های سطحی، به فکر استفاده از آب‌های زیرزمینی افتادند و بدین ترتیب ایده اولیه حفر قنات مطرح شد.

چراغی، ایران را پرورنده این شیوه دریافت آب دانست و با بررسی سیر تاریخی آن به اثبات این حقیقت پرداخت.

وی، قدمت قنوات یزد را بسیار زیاد دانست و گفت: قنوات یزد عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارند.

چراغی ادامه داد: با اینکه چندین هزار سال از اختراع قنات می‌گذرد، با این وجود هنوز هم این روش استفاده از آب، در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی و کشاورزی معمول و متداول است و حتی رکن اصلی کشت و زرع در نواحی خشک است.

وی قنات ده‌آباد یزد را از نخستین قنوات حفر شده در یزد معرفی کرد و حفر آن را به زمان اسکندر نسبت داد و در عین حال افزود: متأسفانه کاوش‌های باستان شناسی در مورد قنوات در ایران انجام نشده که اگر این مهم عملی شود، تاریخ قنوات موجود در یزد، بسیار قدیمی و عمری به گستره تاریخ غنی ایران دارد.

وی به بررسی دیدگاه‌های مورخان و تاریخ‌نویسان در مورد یزد و پیدایش نخستین قنات‌های یزد پرداخت و هدف از حفر قنوات را تاسیس سازمانی ماندگار برای استفاده عادلانه از آب دانست.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: غنای فرهنگی و تاریخ کهن یزد، گویای همت، تلاش و اراده گذشتگان است و باید در تعاملی گروهی و کوشش جمعی، گنجینه عظیم دانایی‌ها و توانایی‌های پیشینیان را به نسل جدید معرفی کنیم و ارتباط بین نسل‌ها را با استفاده از فرهنگ و تاریخ، به هم گره بزنیم.

محمدرضا ملک ثابت با اشاره به اهمیت موضوع نشست، یزد را مهد فرهنگ و دیار سخت‌کوشان معرفی کرد و افزود: اگر خواسته باشیم برای قنات شناسنامه‌ای در نظر بگیریم، به یقین سرزمین پهناور ایران، مادر این سازه شگفت‌انگیز بوده و یزد نیز زاینده این شیوه استحصال آب و پرورنده فنون مرتبط با آن بوده است.

وی وجود قنات‌های متعدد و همچنان جاری در استان یزد را،گواهی بر این مدعا دانست و گفت: همت و تلاش یزدی‌ها در حفر قنوات، این سرزمین تشنه را سیراب کرد و آثار این اراده و کوشش‌ها همچنان زنده و جاری است.

سومین نشست یزد شناسی با موضوع «یزد، آب، قنات»به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و با همکاری مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های آبی با حضور بیش از 100 نفر از علاقمندان به تاریخ و فرهنگ کهن یزد در مرکز بین‌المللی قنات برگزار شد.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول