اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خاش 215 اثر فرهنگی ـ تاریخی دارد

خبرگزاری فارس: شهرستان خاش 215 اثر فرهنگی ـ تاریخی و طبیعی دارد که 65 مورد آن جزو آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

خاش  215 اثر فرهنگی ـ تاریخی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، منبت کاری و کنده کاری روی چوب به دلیل فراوانی درختان مقاوم در سرباز، از با ارزش‌ترین دستاوردهای هنرمندان از گذشته تاکنون بوده که همیشه مورد توجه استادکاران بومی و محلی این خطه بوده است.

روستایی در محور ترانزیت ایرانشهر به چابهار و در فاصله 45 کیلومتری مرکز سرباز قرار دارد. این روستا دارای بافت تاریخی ارزشمند با تزیینات بومی منحصر به فردی است که به محض ورود به روستا چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. روستای پتان بر اساس تحقیقات، قدمتش 500 سال تخمین زده شده، ولی سابقه این هنر در منطقه به گذشته‌های خیلی دور باز می‌گردد.

استاد کار این رشته، با ذوق و حوصله و ابزار بسیار ساده، زیبایی‌های طبیعت را به صورت طرح‌ها و نقوش مختلف اسلیمی، ختایی، گل و مرغ و ... بر روی چوب اجرا می‌کند. این هنر امروزه بیشتر بر روی در و پنجره‌های چوبی منازل مسکونی این روستا جلوه‌گری می‌کند.

همزمان با دوره صفویه شاهد رونق و اوج منبت کاری در این منطقه نیز هستیم.

روستای پتان به لحاظ داشتن آثار ارزشمند منبت کاری شده و بافت تاریخی آن، در سفر دوم هیئت دولت به استان در ردیف روستاهای هدف گردشگری مصوب شد.

* فصل ششم مرمت قلعه تاریخی حیدرآباد خاش در حال اجراست

بر پایه این گزارش، فصل ششم مرمت و بازسازی قلعه تاریخی حیدر آباد شهرستان خاش که در دوره قاجاریه بنا شده است در حال اجراست.

برای فصل ششم مرمت و بازسازی این قلعه، مبلغ 700 میلیون ریال در نظر گرفته شده و قرار است پس از بازسازی کامل، به عنوان موزه محلی مردم شناسی مورد استفاده قرار گیرد.

این اثر تاریخی که از خشت خام و گل ساخته شده است، 2 هزار و 700 متر مربع مساحت دارد و در سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شهرستان خاش دارای 215 اثر فرهنگی ـ تاریخی و طبیعی است که 65 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول