اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جمع زائران حرم حضرت معصومه مطرح شد

7 ریشه بروز طلاق در جامعه از دیدگاه آیت‌الله مکارم

خبرگزاری فارس: آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به هفت ریشه و سرچشمه طلاق گفت: اگر از این سرچشمه‌ها پرهیز شود طلاق در جامعه اسلامی به حداقل می‌رسد.

7 ریشه بروز طلاق در جامعه از دیدگاه آیت‌الله مکارم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جمع زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب به برخی از تفکرات اعراب جاهلی اشاره کرد و گفت: یکی از این تفکرات این بود که برخی از افراد دارای دو قلب هستند و امیرالمؤمنین در این زمینه فرموده‌اند «خداوند به کسی دو قلب نداده است که با یکی ما را دوست بدارد و با دیگری دشمنان ما را دوست بدارد».

وی در ادامه گفت: امروز برخی رجال سیاسی کشورهای اسلامی می‌گویند محبت پیامبر را دارند ولی محبت اسرائیل و آمریکا را هم می‌خواهند در دل خود جمع کنند و چنین چیزی امکان ندارد.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: افراد یا در خط پیامبر، قرآن و اسلام بوده و یا در خط اسرائیل، آمریکا و دشمنان اسلام قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه دیگر خرافه‌ای که قرآن در آیه چهارم سوره احزاب با آن مبارزه می‌کند مربوط به خارج کردن زنان از زوجیت توسط مردان زمان جاهلی است افزود: در آن زمان وقتی شوهر از زن خود ناراحت می‌شد، از زن خود با یک جمله جدا می‌شد و آن زن در تمام عمر از ازدواج محروم بود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه اسلام از حقوق زن دفاع کاملی داشته است خاطر نشان کرد: دفاعی که اسلام از حقوق زنان داشته در دنیا بی‌نظیر است؛ سخنان مطرح شده در دنیا در زمینه دفاع از حقوق زن دروغ و شعاری بیش نیست.

وی تاکید کرد: اسلام با این خرافه عجیب به شدت برخورد کرده تا مردان به این وسیله زنان خود را در فشار قرار نداده و حق زن خود را رعایت کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام ازدواج را آسان ولی طلاق را دشوار کرده است ادامه داد: طلاق بلای بسیار بزرگی است و مشکلات بسیاری در جامعه ایجاد می‌کند به ویژه اگر پای فرزندی در میان باشد بچه‌های بدون سرپرست بعد از طلاق در جامعه مشکل‌ساز می‌شوند.

وی گفت: با وجود اینکه اسلام نسبت به طلاق مزمت کرده است ولی اخیرا در آمارها آمده است که طلاق زیاد و ازدواج کم شده و این مسئله نشانه دوری جامعه از اسلام است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام در مزمت طلاق اظهار کرد: چیزی در اسلام مغضوب‌تر از طلاق نیست.

وی اضافه کرد: شنیده‌ام در برخی جاها مجلس جشن طلاق می‌گیرند، وقتی جامعه ناسالم شود چنین اتفاقی می‌افتد.

این مرجع تقلید با اشاره به سرچشمه‌های طلاق گفت: اگر از این سرچشمه‌ها پرهیز شود طلاق در جامعه اسلامی به حداقل می‌رسد.

وی ارتباط‌های نامشروع را یکی از علل بروز طلاق دانست و ادامه داد: وقتی افراد ارتباط نامشروع داشته باشند پیوند ازدواج لرزان و متزلزل می‌شود و همسران از یکدیگر متنفر شده و تقاضای طلاق توافقی می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی مشاهده فیلم‌های فاسد و مفسد و ماهواره‌های کثیف که طلاق را در نظر افراد آسان و ساده جلوه می‌دهند از دیگر سرچشمه‌های طلاق دانست و گفت: توقعات زیاد زن و مرد از یکدیگر از دیگر سرچشمه‌های طلاق است.

وی با اشاره به وجود برخی زندگی‌های پر زرق و برق و پرتجمل گفت: وقتی تجملات به زندگی وارد شد جدایی به این زندگی راه پیدا می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم عدم وجود گذشت را از دیگر مشکلاتی دانست که منجر به طلاق می‌شود و خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم طلاق کم شود باید ازدواج‌ها با مطالعه و شناخت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در میان مسیحیان می‌گویند طلاق ممنوع است اما به راحتی زوجین از هم جدا شده زن شوهردار بار دیگر ازدواج می‌کند یادآور شد: اسلام نمی‌گوید طلاق ممنوع است، می‌گوید آخرین راه است.

وی با اشاره به اینکه زیاد از جوانان به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه زندانی می‌شوند گفت: قوه قضاییه باید بداند که اصل بر اعصار است، باید جوان آزاد شود تا مشخص شود که فرد آیا دارایی دارد و مهریه را پرداخت نمی‌کند یا خیر.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول