اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بی‌حوصلگی روزه‌داران ارتباطی با روزه گرفتن ندارد

خبرگزاری فارس: دانشیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بدخلقی و بی‌حوصلگی روزه‌داران به دلیل بدغذا خوردن آنهاست و ارتباطی با روزه گرفتن ندارد.

بی‌حوصلگی روزه‌داران ارتباطی با روزه گرفتن ندارد

سید مرتضی صفوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که در هنگام روزه گرفتن بر روزه‌داران عارض می‌شود مثل حالت تهوع، سردرد، یا حتی کاهش قند خون به دلیل بدغذایی در سحری و افطاری است.

وی افزود: زمانی که فرد به هنگام سحری مقدار زیادی شیرینی از جمله چای نبات، چای شیرین، انواع شربت‌ها و زولبیا و بامیه مصرف می‌کند، سبب می‌شود که در ساعات اولیه روز انسولین تولید شده در بدن میزان قند خون را کاهش و از اول صبح احساس سردرد به فرد دست ‌دهد که تنها دلیل آن بد غذا خوردن و نه روزه‌داری است.

دانشیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: توصیه می‌شود که روزه‌داران سحری خود را همچون یک وعده ناهار ساده میل کنند و میزان پروتئین و کالری بدن خود را از همان وعده سحری، افطاری و شام تأمین کنند.

وی تاکید کرد: رسم غلط بسیاری از خانواده‌های اصفهانی این است که افطار را با شام یکی کرده و غذاهای سنگینی را در وعده افطاری خود جای می‌دهند.

صفوی روزه گرفتن را بهترین روش درمانی برای افرادی که مبتلا به چربی خون بالا، فشارخون بالا، بیماری‌های متابولیک سرطان و قند خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی  هستند، معرفی کرد و ادامه داد: بهتر است بیماران با اجازه پزشک معالج خود اقدام به روزه گرفتن کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای سنگین و چرب پس از 16 تا 17 ساعت خالی بودن معده بسیار مضر است، ادامه داد: ماه رمضان بهترین فرصت برای بازنگری وضعیت بدن پس از 11 ماه مصرف انواع و اقسام غذاهای مختلف است.

دانشیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در صورتی که موقع سحری، افطار و شام روزه‌داران درست غذا مصرف کنند تحمل 16 تا 17 ساعت گرسنگی آسیبی به بدن وارد نمی‌سازد.

وی اضافه کرد: نخوردن سحری در زمانی که روزها کوتاه است آسیبی به بدن وارد نمی‌سازد، اما در زمان حاضر که زمان روزه‌داری بیش از 16 ساعت است، مضر است.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول