اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

برنامه هسته‌ای آمریکا- ۵/ به مناسبت سالگرد اولین آزمایش هسته‌ای زیردریایی

فاجعه هسته‌ای جزائر بیکینی چگونه رخ داد؟ + عکس و فیلم

خبرگزاری فارس: یکی از آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا در جزایر بیکینی با اثراتی که بر جای گذاشت، به فاجعه‌ای در آزمایش‌های هسته‌ای این کشور تبدیل شد.

فاجعه هسته‌ای جزائر بیکینی چگونه رخ داد؟ + عکس و فیلم

به گزارش فارس، آمریکا با 1054 آزمایش هسته‌ای رکورددار انجام آزمایش‌های هسته‌ای در دنیاست و با آزمایشی که در سال 1945 انجام داد اولین انفجار هسته‌ای دنیا و آغاز عصر تسلیحات هسته‌ای را رقم زد.

66 سال پیش در چنین روزی در روز 25 جولای سال 1946، آمریکا به عنوان بخشی از عملیاتی موسوم به Crossroads، در نزدیکی جزائر مرجانی بیکینی اقدام به انجام انفجاری به نام «بیکر» کرد که اولین آزمایش زیردریایی تاریخ و پنجمین انفجارهسته‌ای دنیا بود. 

در عملیات Corssroads که در مجموع 1 میلیارد و 300 میلیون دلار برای آمریکا هزینه داشت،  دو انفجار به نامهای «ایبل» و «بیکر» صورت گرفت. پیش از این آمریکا اولین آزمایش خود موسوم به ترینیتی را انجام داده و اولین انفجار هسته‌ای دنیا را رقم زده بود.  

انفجارهای ایبل و بیکر از چند جهت حائز اهمیت بودند.

اولین علت اهمیت این آزمایش این بود که آمریکا برای اولین بار بعد از استفاده از بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی که دهها هزار نفر را به کشتن داد، بمب «ایبل» را به عنوان چهارمین انفجار اتمی دنیا منفجر می‌کرد. 

انفجار بعدی، یعنی انفجار بیکر که پنجمین انفجار هسته‌ای دنیا بود، به منزله اولین انفجار هسته‌ای در زیر آب بود.

 

هدف عملیات Crossroads  در کل، بررسی تأثیر تسلیحات هسته‌ای بر کشتی‌های نیروهای دریایی عنوان شده بود. در این عملیات تمام کشتی‌های هدفگذاری شده دچار آلودگی رادیواکتیو شدند. هر کدام از این انفجارها، قدرت انفجاری معادل 21 کیلیوتن داشتند.

در این آزمایش، غبارهای رادیواکتیو غلیظی  در منطقه پراکنده شدند. غبارآلودگی ناشی از چنین انفجاری اثرات جهانی نیز دارد، چرا که غبارهای هسته‌ای ناشی از انفجار، تا چند روز در لایه استراتوسفر زمین باقی می‌مانند و سپس در سطح وسیعی پخش می‌شوند.

 

 

یک شیمی‌دان به نام «گلن سیبرگ»، که طول دوران تصدی‌گری مدیریت کمسیون انرژی اتمی توسط وی بیشتر از سایرین بوده است، انفجار «بیکر» را "اولین فاجعه اتمی دنیا" توصیف کرد، زیرا این انفجار اولین موردی بود که تشعشعات اتمی ناشی از انفجار در سطح وسیع پخش می‌شدند.

از جمله ضررهای این عملیات آمریکا آسیب‌های محیطی آن و مضراتی بود که متوجه ساکنان این جزایر کرد. قبل از انجام این آزمایش، ساکنان جزایر مرجانی بیکینی محل سکونتشان را ترک کردند. این عملیات آمریکا در واقع آغازگر صدها آزمایشی بود که آمریکا بعداً در این جزایر انجام داد و ساکنان این جزیره را به خاطر آلوده شدن آبهای آن از محل سکونتشان فراری داد.

این جزیره اکنون متروک و خالی از سکنه است.

(فیلم این انفجار را که 66 سال پیش در چنین روزی اتفاق افتاد در زیر ببینید)

 

 

انتهای پیام/د.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول