اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

برنامه هسته‌ای آمریکا/آزمایش‌های هسته‌ای-۳

چگونه پرقدرت‌ترین آزمایش هسته‌ای آمریکا هزاران نفر را مسموم کرد+ عکس و فیلم

خبرگزاری فارس: آمریکا که رکورددار انجام آزمایش‌های هسته‌ای دنیا است در پرقدرت‌ترین انجار هسته‌ای خود با اشتباه محاسباتی باعث مسمومیت هسته‌ای هزاران نفر شد.

چگونه پرقدرت‌ترین آزمایش هسته‌ای آمریکا هزاران نفر را مسموم کرد+ عکس و فیلم

به گزارش فارس، آمریکا با 1054 آزمایش هسته‌ای رکورددار انجام آزمایش‌های هسته‌ای در دنیاست و با آزمایشی که در سال 1945 انجام داد اولین انفجار هسته‌ای دنیا و آغاز عصر تسلیحات هسته‌ای را رقم زد.

برنامه هسته‌ای آمریکا، یکی از پرهزینه‌ترین برنامه‌های هسته‌ای دنیا بوده است. طبق برآورد، آمریکا طی سالهای 1996-1940، حداقل 5/5 تریلیون دلار صرف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و به روز کردن آنها کرده است. آمریکا همچنین با انجام 1054 آزمایش هسته‌ای، رتبه اول آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده را داراست. پس از آمریکا کشورهای روسیه (شوروی سابق) و فرانسه، به ترتیب با 715 و 210 آزمایش هسته‌ای در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

در بخش اول و دوم این گزارش 9 عدد از آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و دلایل اهمیت آنها را مرور کردیم. در ادامه این گزارش بعضی دیگر از آزمایش‌های هسته‌ای این کشور را مرور می‌کنیم.

 

10 – عملیات Castle

عملیات Castle نام مجموعه‌ای از آزمایش‌های هسته‌ای قدرتمند آمریکا بود که در مارس 1954 آغاز شد. این مجموعه از آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا جزو زیان‌بارترین و بحث‌انگیزترین آزمایش‌ها نیز بود.

در این عملیات 8 انفجار هسته‌ای صورت گرفت که بعضی از آنها به قیمت بیماری، آلودگی شدید محیطی و آوارگی ساکنان جزایری بود که این آزمایش‌ها در آن انجام شدند.

یکی از انفجارهای عملیات Castle

این عملیات در جزایر مرجانی «بیکینی» انجام شد. اولین آزمایش آمریکا در این عملیات موسوم به «Castle Bravo» قدرتمندترین سلاح هسته‌ای بوده است که آمریکا تا کنون شلیک کرده است.

این بمب قدرت انفجاری تقریباً برابر با 15 مگاتن داشت که البته بر اثر نوعی اشتباه محاسباتی ایجاد شده بود. قدرت انفجار تولید شده در این آزمایش که در جزایر مرجانی بیکینی در جزائر مارشال انجام شد، 1200 برابر از بمب اتمی هیروشیما بیشتر بود. در این انفجار عظیم، اشتباه دانشمندان باعث شد به جای انفجار 5 مگاتونی پیش‌بینی شده، انفجاری با قدرت 8/14 مگاتن تولید شود؛

بمب «براوو» قبل از انفجار

این انفجار باعث ایجاد حفره‌ای با عرض 2/1 مایل و عمق  2 کیلومتر شده و میلیون‌ها تن ذرات رادیواکتیو در هوا پراکنده کرد. در آن زمان ساکنان جزائر مرجانی «رونگلاپ» و «یوتیریک» در 100 و 300 مایلی شرق بیکینی، در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار گرفتند.

بمب Bravo قدرت انفجاری نزدیک به 15 مگاتن داشت

تخلیه جزیره «رونگلاپ»، 24 ساعت طول کشید و ساکنان آن طبق برآورد حداقل در معرض 200 دوز تشعشع هسته‌ای قرار گرفتند. اما جزیره «یوتیریک»، دو روز بعد از انفجار تخلیه شد که این باعث شد ساکنان آن، نشانگان مسمومیت هسته‌ای، از قبیل سوزش چشم و دهان، تهوع، اسهال، از دست دادن مو و سوزش پوست را نشان دهند.

فیلم این انفجار را در زیر ببینید:

10 سال بعد از این انفجار، اولین تومورهای تیروئیدی ناشی از این انفجار ظاهر شدند: 90 در صد از ساکنان «رونگلاپ» که در هنگام این انفجار کمتر از 12 سال سن داشتند، به تومورهای تیروئیدی مبتلا شدند.

انفجار براوو در عملیات Castle

از جمله دیگر تلفات این انفجار، خدمه یک کشتی ماهیگیری ژاپنی موسوم به "فوکوریو مارو" بود که همگی دو ساعت بعد از این انفجار جان باختند. دولت وقت آمریکا در قبال مرگ ساکنان این کشتی مسئولیتی به عهده نگرفت اما به عنوان همدردی با خانواده های کشته‌شدگان این کشتی، 5/2 میلیون ین به آنها پرداخت کرد.   

موسسه ملی سرطان نیز اعلام کرد بر اثر انفجار این بمب و سایر آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا در جزایر مارشال، میزان سرطان در ساکنان این جزیره 9 درصد افزایش یافت. 

11- عملیات Redwing

این عملیات مجموعه‌ای از 17 آزمایش هسته‌ای بود که از ماه مه 1956 تا ژولای 1956 انجام شد. این آزمایش‌ها در جزایر مرجانی «بیکینی» و «انیواتک» انجام شدند.

هدف از انجام این عملیات، آزمایش بمب‌های هسته‌ای حرارتی نسل دوم بود. در این عملیات، بمب‌های شکافتی‌ای که قرار بود از آنها به جای بمب‌های هسته‌ای حرارتی استفاده شود و سلاح‌های تاکتیکی کوچک برای پدافند هوایی نیز آزمایش شدند.

انفجار Redwing

از ویژگی‌های دیگر این عملیات این بود که در آن اولین بارریزی هوایی یک بمب هیدروژنی موسوم به «چروکی» انجام شد.

مایکل هریس، مدیر اسبق روابط عمومی شبکه خبری سی.بی.اس در خلال بخش زیادی از عملیات Redwing در جزایر مرجانی انیواتک در ارتش آمریکا خدمت می‌کرد. وی در کتابی که درباره این آزمایش‌ها نوشته به شرح این امر پرداخته که چگونه سربازان شرکت کننده در این آزمایش‌ها در هشت انفجار این رشته از عملیات از تشعشعات رادیواکتیوی انفجارها آسیب دیدند.

وی انفجار بمب Tewa در تاریخ 1 جولای سال 1956 در جزایر بیکینی را «آلوده‌ترین انفجار [اتمی] در طول تاریخ» توصیف کرد که باعث شد جزیره انیواتک در معرض تشعشعات شدیدی قرا بگیرد که چند روز به طول انجامید.

این مقام اسبق ارتش، قبل از 5 آزمایش هسته‌ای آخر این عملیات از سمت خود استعفا داد و با افتخار جزایر محل انجام این آزمایش‌ها را ترک کرد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/د.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول