اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

برنمه هسته‌ای آمریکا/ آزمایش‌های هسته‌ای-۴

38 هزار سرطان تیروئیدی حاصل مرگبارترین آزمایش هسته‌ای آمریکا + عکس و فیلم

خبرگزاری فارس: یکی از مرگبارترین آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا با تشعشعات مرگبار، تبعاتی بحث‌انگیز از جمله ایجاد سرطان‌های تیروئیدی، سرطان خون و آسیب‌های محیطی فراوان به جای گذاشت.

38 هزار سرطان تیروئیدی حاصل مرگبارترین آزمایش هسته‌ای آمریکا + عکس و فیلم

به گزارش فارس، آمریکا با 1054 آزمایش هسته‌ای رکورددار انجام آزمایش‌های هسته‌ای در دنیاست و با آزمایشی که در سال 1945 انجام داد اولین انفجار هسته‌ای دنیا و آغاز عصر تسلیحات هسته‌ای را رقم زد.

برنامه هسته‌ای آمریکا، یکی از پرهزینه‌ترین برنامه‌های هسته‌ای دنیا بوده است. طبق برآورد، آمریکا طی سالهای 1996-1940، حداقل 5/5 تریلیون دلار صرف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و به روز کردن آنها کرده است. آمریکا همچنین با انجام 1054 آزمایش هسته‌ای، رتبه اول آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده را داراست. پس از آمریکا کشورهای روسیه (شوروی سابق) و فرانسه، به ترتیب با 715و 210 آزمایش هسته‌ای در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

در بخش اول، دوم و سوم این گزارش 11 عدد از آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و دلایل اهمیت آنها را مرور کردیم. در ادامه این گزارش بعضی دیگر از آزمایش‌های هسته‌ای این کشور را مرور می‌کنیم.

12- عملیات Plumbob

این عملیات، بزرگترین و بحث‌انگیزترین عملیاتی بود که در سرزمین اصلی ایالات متحده (شامل 68 ایالت آمریکا به همراه منطقه کلمبیا به جز ایالت‌های آلاسکا و هاوایی که با دیگر ایالت‌ها ارتباط مستقیم زمینی ندارند) به وقوع پیوست.

یکی از انفجارهای هسته‌ای عملیات Plumbob

بین 28 مه 1957 و 7 اکتبر مجموعه‌ای از 29 بمب اتمی به عنوان بخشی از آزمایش‌های بررسی  اثرات انفجارهای هسته‌ای بر سازه‌های نظامی و غیرنظامی، انسان‌ها و حیوانات منفجر شدند.

اولین ابرهای هسته‌ای تشکیل شده پس از یکی از انفجارهای هسته‌ای آمریکا در عملیات Plumbob؛ ابر قارچ شکل موردنظر تا ارتفاع 3 هزار پایی از زمین بالا رفت.

در این آزمایش‌های بحث‌انگیز 16000 نفر از سربازان آمریکا و حدود 1200 خوک در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار گرفتند و به آن آلوده شدند. در تحقیقی که در سال 1980 بر روی نظامیان شرکت‌کننده در این عملیات انجام شد معلوم شد میزان ابتلا به سرطان خون به طرز معناداری در میان آنها افزایش یافته بود.

فرماندهان عملیات Plumbob در حال تماشای انفجارهای هسته‌ای

تبعات این آزمایش‌ها هنوز کاملا شناخته شده نیست، اما برآوردی که «موسسه ملّی بررسی سرطان» در سال 1997 انجام داد آشکار کرد این عملیات در ایجاد 38000 مورد سرطان تیروئید و مرگ 1900 نفر دخیل بوده است.

ابر هسته‌ای یکی از انفجارهای هسته‌ای آمریکا و یکی از بالون‌های آمریکا در  عملیات Plumbob

بخش اعظم این عملیات به آزمایش‌هایی برای ساختن کلاهک‌های هسته‌ای برای موشک‌های قاره‌پیما و موشک‌های میان‌برد اختصاص داشت، اما در این عملیات کلاهک‌های پدافند هوایی و کلاهک‌های ضد زیردریایی‌ها که قدرت‌های انفجار پایین تری داشتند هم مورد آزمایش قرار گرفتند.

قسمت دم مربوط به یکی از کشتی‌های هوایی (بالون) نیروی دریایی آمریکا که در پشت آن ابر هسته‌ای ناشی از یکی از انفجارهای هسته‌ای آمریکا در عملیات Plumbob دیده می‌شود. این کشتی هوایی در ارتفاع 5 مایلی از منطقه گراندزیرو انفجار هسته‌ای مورد نظر در حال پرواز بود که بر اثر موج انفجار آن به زمین سقوط کرد. در سمت چپ تصویر، بقایای قسمت جلوی آن دیده می‌شود.

در یکی از آزمایش‌های این برنامه موسوم به Priscilla حدود 719 خو ک در معرض آزمایش‌هایی قرار گرفتند و اثرات انفجارهای هسته‌ای بر آنها آزمایش شد. هدف این آزمایش بررسی این بود که چه موادی بیشترین قدرت محافظت از بدن در برابر پالس‌های گرمایی را داشتند.

در این آزمایش‌ها خوک‌ها توانستند با این مواد محافظت‌کننده از انفجارهای جان سالم به در ببرند اما 80 درصد از بدن آنها دچار سوختگی درجه سه شد.

عملیات Plumbob تشعشعات مخرب زیادی داشت. این عملیات باعث آزاد شدن 58300 کیلوکوری ماده سمی یدین 131 به فضا شد. (کوری واحد اندازه‌گیری تشعشعات هسته‌ای است و هر کوری عبارتست از فعالیت یک منبع رادیواکتیو که در هر ثانیه 7/3 ضرب در 1010   تجزیه را تحمل می‌کند).

یکی از انفجارهای هسته‌ای آمریکا در عملیات Plumbob

این حجم تشعشات هسته‌ای باعث شد سطحی از تشعشعات هسته‌ای تولید شود که طبق تخمین‌های آماری می‌توانست بین 11000 تا 212000 هزار نفر را در معرض سرطان‌های تیروئیدی قرار دهد و تا 20 هزار نفر را به کام مرگ بکشاند.

در فیلم زیر گزیده‌ای از بخشی از صحنه‌های آزمایش‌های آمریکا در این عملیات را ببینید.

انتهای پیام/د.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول