اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ساعت‌های آرامش در بوستان / رنگ دلخوشی پارک‌ها بر دل خانواده‌ها

خبرگزاری فارس: با توجه به فرا رسیدن فصل شور و نشاط، پارک‌ها بهترین عامل تلطیف هوا و فرصتی برای گذراندن اوقات فراغت هستند.

ساعت‌های آرامش در بوستان / رنگ دلخوشی پارک‌ها بر دل خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، بخش اصلی مبلمان منطقه جنوب تهران اعم از نیمکت‌ها، چراغ‌های روشنایی، تندیس‌ها، سازه‌های رفاهی و ... در پارک‌ها مستقر هستند. بوستان‌ها همچنین سطوحی برای اجرا و دیده شدن نقاشی دیواری‌ها و آثار بصری در اختیار می‌گذارند.

پارک‌های منطقه میزبان بیش از 3 هزار و 773 نیمکت و 7 هزار و 823 پایه چراغ هستند. علاوه بر آن یک‌هزار و 940 سطل زباله در کنار بوستان‌های منطقه نصب شده‌اند تا حداقل فرهنگ حفظ نظافت اماکن عمومی در بوستان‌ها بالاخره به سرانجام برسد. 28 پارک منطقه 15، آب‌خوری و سه پارک نمازخانه دارند. آب نماها نیز در 24 پارک منطقه فواره به هوا می‌فرستند. کمبود سرویس‌های بهداشتی عمومی مشکلی سراسری در پایتخت است که پارک‌ها فضای کافی برای رفع آن در اختیار می‌گذارند. رفع این مشکل برای منطقه ما که با جمعیت شناور و تردد انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین طی شبانه‌روز مواجه است در اولویت بیشتری قرار دارد. 30 پارک منطقه در مجموع 337 چشمه سرویس بهداشتی دارند که این معضل را تا حدودی برطرف می‌سازد. علاوه بر آن ساخت سرویس‌های بهداشتی برای سایر پارک‌های منطقه در دستور کار شهرداری قرار دارد.

امکاناتی نظیر آمفی تئاتر، شهربازی و آلاچیق نیز در برخی پارک‌های منطقه یافت می‌شود. مجموعه این امکانات پارک‌ها را به مکانی مناسب برای استفاده خانواده‌ها تبدیل می‌کند.

ورزش در هوای پاک

40 ایستگاه تندرستی برای آقایان و 40 ایستگاه تندرستی برای بانوان در پارک‌های منطقه راه‌اندازی شده‌اند. این ایستگاه‌ها به ورزش صبحگاهی از حدود ساعت هفت صبح اختصاص دارند و در هر جلسه آنها بیش از 40 نفر شرکت می‌کنند.

ورزش صبحگاهی سه روز در هفته با حضور اهالی علاقه‌مند به ویژه سالمندان و میانسالان برپا می‌شود و امسال دو ایستگاه ورزش عصرگاهی برای بانوان در بوستان‌های ولی‌عصر (عج) و وفا فعال شده‌اند. در ایستگاه‌های تندرستی مسابقات پیاده‌روی، دو همگانی، دارت، آمادگی جسمانی، پینگ پنگ و... نیز به صورت مستمر برگزار می‌شود. استفاده اصولی و زیرنظر مربی از وسایل بدنسازی پارکی نیز جزء برنامه‌های ثابت این ایستگاه‌ها هستند.

21 پارک منطقه وسایل بدنسازی شهروندی در اختیار دارند. امکانات ورزشی پارک‌ها نقش مکمل ورزشگاه‌های منطقه را دارند و شرایط ورزش همگانی را مهیا می‌کنند تا دیگر برای کم تحرکی و تنبلی بهانه‌ای باقی نماند. دیگر اینکه بوستان اختصاصی بانوان که نام «پردیس» برخود دارد از امکانات ورزشی مفصلی نظیر پیست دوچرخه‌سواری، سالن ورزشی چندمنظوره، استخر کودکان و بزرگسالان، سالن آفتاب، زمین فوتبال و فوتسال و... برخوردار است.

بوستان پردیس بانوان با مساحت 27 هکتار، سالانه بیش از 100 هزار نفر از امکانات آن استفاده می‌کنند. جالب اینکه مسیر پیاده‌روی یک هزار و 700 متری پارک پردیس بانوان پر طرفدارترین بخش آن محسوب می‌شود.

بازی، تفریح و تخلیه انرژی

41 پارک منطقه زمین بازی کودکان دارند. بی‌دلیل نیست که کودکان و نوجوانان طرفداران پروپا قرص پارک‌ها هستند چون علاوه بر بازی می‌توانند به روش‌های مختلف انرژی نهفته خود را تخلیه کنند. در واقع شور و هیجان کوچک‌ترها است که اغلب خانواده‌ها را به محیط پارک می‌کشاند.

وسایل بازی کودکان در پارک‌ها که اغلب فلزی بودند طی سال‌های اخیر به تدریج با انواع فایبرگلاس که ایمن و زیبا هستند جایگزین می‌شوند علاوه بر آن نصب کفپوش‌های ایمنی که نرم و ضربه‌گیر هستند در محوطه بازی کودکان در دستور کار است. در اغلب پارک‌های بزرگ منطقه امکاناتی برای بازی پینگ پنگ، شطرنج، فوتبال دستی و... یافت می‌شود که بزرگ‌ترها نیز از آنها بی‌نصیب نمی‌مانند.

مهم‌ترین مشکل پیش روی ساخت و استفاده از این امکانات نیز تخریب آنها است. علاوه بر بوستان پردیس بانوان، اخیرا در هشت پارک منطقه زمین اسکواش ساخته شده است. اسکیت‌سواری نیز تفریحی است که علاقه‌مندانش برای لذت بردن از آن معمولاً دنبال زمین مخصوص نمی‌گردند و مسیرهای پیاده‌رو پارکی را برای این کار کاملاً کاربردی و مناسب می‌دانند.

تأمین سرانه‌های شهروندی

رشد ساخت و ساز و تراکم بافت مسکونی در اغلب محله‌های منطقه حتی قطعه زمینی خالی برای تأمین سرانه‌های شهروندی ساکنان باقی نگذاشته است. در این شرایط پارک‌ها که وارث آخرین تکه‌های اراضی بایر در محله‌ها هستند فرصتی برای ساخت ورزشگاه، کتابخانه، فرهنگسرا، مراکز اجتماعی و هنری در اختیار می‌گذارند. از 44 زمین چمن مصنوعی فوتبال در منطقه، 27 زمین چمن در پارک‌ها واقع شده‌اند. حدود یک سوم از ورزشگاه‌های منطقه نیز در اماکن پارکی قرار دارند. پارک‌های وفا، ولی‌عصر (عج)، خلیج فارس، آزادگان، سروناز و بنفشه نیز میزبان شش کتابخانه منطقه هستند. اغلب خانه‌های سلامت و خانه‌های اسباب بازی در پارک‌ها و مجاور آنها بنا شده‌اند.

پارک‌ها محیط دنج و آرامی دارند که تغییر کاربردی بخشی از آنها را ممکن می‌سازد و برای فرهنگ‌سازی هم مناسب هستند. یک نمونه، رویکرد مدیریت شهری برای مقابله با مصرف سیگار و قلیان از طریق راه‌اندازی پارک‌های بدون دخانیات است.

برای هر ناحیه منطقه یک پارک بدون دخانیات راه‌اندازی شده و قرار است طبق برنامه‌ای سراسری به تدریج تمامی پارک‌های پایتخت به پارک بدون دخانیات تبدیل شوند. در این پارک‌ها علائم هشدار دهنده درباره مضرات مصرف مواد دخانی نصب شده و هدف نیز فرهنگ‌سازی تدریجی است تا استعمال سیگار و قلیان در پارک‌ها برخلاف شرایط فعلی به امری قبیح و ناپسند نزد افکار عمومی تبدیل شود.

بوستان‌های شهدای گمنام، گلچین، سرو، پامچال، فجر، والفجر، لاله و گل سرخ پیشتازان پارک‌های بدون دخانیات در منطقه هستند. بنا به اعلام قرار است در ادامه طرح مراکز مشاوره ترک دخانیات در تعدادی از پار‌ک‌های پایتخت راه‌اندازی شوند تا بوستان‌ها را به کانونی برای مقابله با گسترش مصرف دخانیات در جامعه تبدیل کنند.

تکه سبز پایتخت

هویت سبز منطقه با حضور 101 پارک کوچک و بزرگ پیوند خورده است که در مجموع بیش از 4 میلیون و 568 هزار مترمربع فضای سبز در اختیار اهالی می‌گذارند. البته فضای سبز منطقه به پارک‌ها خلاصه نمی‌شود و به همراه فضای سبز آزاد شهری و 500 هکتار جنگل‌کاری برون شهری در ارتفاعات بی‌بی شهربانو و داخل پادگان‌ها در مجموع به بیش از یک هزار و 700 هکتار می‌رسد. سرانه فضای سبز منطقه نیز بیش از 23 مترمربع است. نارون، چنار، توت، اقاقیا، زبان گنجشک، کاج و سرو گونه‌های طبیعی در منطقه هستند و بنا به تخمین بیش از 370 هزار اصله درخت در خاک منطقه ریشه دوانده‌اند. درختچه‌های منطقه نیز اغلب از انواع رز، بربریس، پیراکانتا، و خرزهره هستند. 

بوستان‌های سلامت

در شهرهای شلوغ امروزی بوستان‌های محلی و منطقه‌ای تنها مکان مناسب برای آسودن جسم و روان شهرنشینان از هیاهوی روزمره محسوب می‌شوند و از این رو با سلامت شهروندی پیوند خورده‌اند.

محمدرضا یاوری، مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 15 در گفت‌و‌گو با فارس استفاده از محیط پارک را در کاهش بروز آسیب‌های روانی و امراض جسمی مؤثر دانسته و در این‌باره می‌گوید: کودکان و نوجوانان در پارک‌ها با همسالان خود به بازی‌های گروهی و فیزیکی می‌پردازند و از طریق تخلیه انرژی به آرامش دست می‌یابند. علاوه بر آن بازی‌های گروهی به این قشر در آموختن روابط و مناسبات زندگی جمعی کمک می‌کند. سالمندان در محیط پارک با دوستان خود گپ می‌زنند و علاوه بر بهبود روحیه ساعات خوشی را در کنار دوستان و به اصطلاح هم‌زبانان خود می‌گذرانند. اغلب شهروندان امروزی در محیط بسته آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و حضور در پارک را فرصتی برای نفس تازه کردن و رها شدن از تنگی و کوچکی خانه‌ها می‌دانند.

وی پیاده‌روی را ورزشی مفید دانست و افزود: پیاده‌روی در محیط پر طراوت پارک‌ها نوعی ورزش شهروندی است که مزایای جسمی بسیاری در پی دارد. بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اول مرگ و میر در شهرهای بزرگ است و روزانه نیم ساعت پیاده‌روی مستمر از احتمال ابتلا به این امراض می‌کاهد. علاوه بر آن به کاهش چربی خون، بهبود دردهای مفصلی، پیشگیری از ناهنجاری‌های اسکلتی، دفع مواد زائد بدن از طریق پوست، افزایش قدرت سوخت و ساز در بدن، تقویت ریه‌ها و کاهش توده‌های چربی در بدن منجر می‌شود. تنها امکانات لازم برای پیاده‌روی نیز لباس مناسب با فصل و البته کفش راحت است.

حفظ فضای سبز پارک‌ها

تخریب فضای سبز پارک‌ها برنامه‌ریزی برای احیا و جایگزینی آن را ضروری می‌سازد. در واقع باید گفت طراوت و سرسبزی منطقه حاصل اصرار شهرداری برای حفظ گونه‌های گیاهی است وگرنه چشم‌انداز محله‌ها خاکستری و بی‌روح می‌شد.

نادر لطفی مدیر اداره فضای سبز شهرداری منطقه 15 در گفت‌و‌گو با فارس از کاشت سالانه بیش از 50 هزار اصله درخت در پارک‌ها، باغچه‌های شهری، حاشیه معابر و ... در منطقه خبر داد و عنوان کرد: افزایش فضای سبز در ایام اسفند ماه اوج می‌گیرد و طی طرح استقبال از بهار تا آخر فروردین به اشکال مختلف ادامه دارد. نگهداری از گونه‌های گیاهی منطقه طبق دستورالعمل‌های دقیق و کارشناسی به صورت مستمر در دستور کار است و بر عملیات پیمانکاری نیز نظارت کاملی صورت می‌گیرد. به‌زراعی، هرس، گیاه پزشکی و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی مهم‌ترین اقدامات در این حوزه هستند که برای هرگونه گیاهی به صورت مجزا تدوین و اجرایی می‌شود. هر یک از این اقدامات زیرمجموعه متنوعی دارند، برای مثال به‌زراعی عملیات کند و کوب، کود دهی، حذف تنه جوش و پاجوش و... را در بر می‌گیرد. میزان آبیاری درختان در پارک‌ها و سایر قسمت‌های منطقه بر اساس کارشناسی علمی و متناسب با نیاز گونه‌های گیاهی در فصول مختلف سال تعیین می‌شود.

وی درباره انتخاب کاشت انواع درختان در فضای سبز منطقه بیان کرد: فضای سبز منطقه تلفیقی از گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ است. گونه‌های درختان پهن برگ به کاهش آلودگی هوا و افزایش طراوت شهری کمک می‌کنند. در مقابل گونه‌های سوزنی برگ در تمام طول سال برگ دارند و سبزند. کاشت درخت توت به دلیل تناسب با شرایط آب و هوایی تهران و مقاومت در برابر آفات گیاهی طی سال‌های اخیر در اولویت نسبی قرار گرفته است.

طی سال گذشته حدود 250 هکتار جنگل‌کاری در اراضی مسگرآباد صورت گرفته و بر سرانه فضای سبز منطقه افزوده است. دیگر اینکه بازپیرایی 44 بوستان طی سال 90 در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به بوستان‌های رز، کوهسار، وفا، والفجر، آزالیا، مبعث، وحدت، پرستو، ارکیده و امیرکبیر اشاره کرد. خبر بهتر ساخت چهار بوستان در نواحی 3، 4، 5 و 6 است که در مجموع بیش از 40 هزار مترمربع به فضای پارکی منطقه افزوده است. 

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول