اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

نمای هنرمندانه امامزاده اسماعیل رنگ و بویی بهشتی به آن داده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: نمای خارجی امامزاده اسماعیل شهرستان میانه در منطقه خوش آب و هوای میانه، پوشیده از کاشی‌های فیرزوه رنگی است که رنگ و بویی بهشتی به این بنای آجری بخشیده است.

نمای هنرمندانه امامزاده اسماعیل رنگ و بویی بهشتی به آن داده است

به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های مرمتی و گردشگری شهرستان میانه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دیوارهای امامزاده اسماعیل که به نام مقبره کمال‌الدین شهرت دارد در جنوب و متصل به مسجد جامع میانه واقع شده آجری بوده و گنبد و روپوش دارد.

محمدی، وسعت داخلی این بقعه را در حدود 30 مترمربع عنوان کرد و گفت: بلندای گنبد بقعه به شش متر می‌رسد و در دیوار شمالی دری به مسجد جامع میانه باز می‌شود که در بالای آن کتیبه سنگی قرار گرفته است.

وی با تشریح دیگر قسمت‌های این بقعه تاریخی افزود: مناره بلندی به ارتفاع 13 متر در صحن بقعه با آجر بنا شده که از نظر استحکام و زیبایی قابل توجه است به طوریکه تاریخ ساخت آن از روی اشعاری که روی سنگی نوشته و در بنا نصب شده است، به دست می‌آید.

رئیس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی یادآور شد: این مناره دارای دو کتیبه سنگی است که یکی در بالای دری که از چند راه‌پله‌ که در داخل مناره واقع شده و شخص را به رأس مناره می‌رساند نصب شده و دیگری در قسمتی که نمای آن از داخل حیاط بقعه معلوم نیست و باید از سمت کوچه آن را مشاهده کرد.

محمدی، امامزاده اسماعیل را دارای حیاطی بسیار بزرگ خواند و گفت: حیاط دارای چهار درب ورودی به حیاط امامزاده است که در پشت بقعه امامزاده روی کاشی‌ها قسمتی از یکی ازسوره‌های مبارکه قرآن نوشته شده و روبروی یکی از درهای ورودی امامزاده نصب شده است.

وی با اشاره به جایگاهی که این بقعه در میان مردم و اهالی دارد، گفت: امامزاده اسماعیل ماه محرم هر سال پذیرای عاشقان حسین و عزاداری‌های پرشور حسینی است.

محمدی با بیان اینکه هرسال چند روز به عاشورا و تاسوعا مانده در حیاط امامزاده مراسم سوگواری برگزار می‌شود، یادآور شد: در روز عاشورا با حضور هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری مختلف در امامزاده و حضور اقشار مختلف مردم، آیین‌های محلی عزاداری برگزار می‌شود و نماز ظهر عاشورا با حضور خیل عظیمی از مردم نیز بسیار با شکوه اقامه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان امامزاده اسماعیل را یکی از  آثار قابل احترام در میانه خواند و گفت: این بقعه که در مرکز شهر قرار گرفته، با یک ضریح بسیار زیبا مورد توجه بسیاری از اهالی و گردشگران است که هر هفته پنجشنبه مملو از جمعیت می‌شود.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول