اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقتی مسئولان از پاسخ‌گویی طفره می‌روند/ تب و تاب مردم برای خرید مرغ

خبرگزاری فارس: با توجه به شرایطی که در چند روز اخیر برای خرید و فروش مرغ صورت گرفته باید در نظر داشت که مسئولان از پاسخ‌گویی به این شرایط شانه خالی می‌کنند و گویا مردم هم‌چنان باید وقتشان را در صفوف مختلف بگذرانند.

وقتی مسئولان از پاسخ‌گویی طفره می‌روند/ تب و تاب مردم برای خرید مرغ

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چند روزی است به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مرغ گرم و عرضه آن به صورت دولتی با قیمت 4 هزار و 700 تومان در میان روز در سطح شهر اصفهان گذری می‌‌کنم و به چند بازار بزرگ شهر از جمله بازار حجت اصفهان که ویژه فروش گوشت قرمز، ماهی و مرغ است سری می‌زنم.

حضور جمعیت زیاد گواهی از تجمع و یا تظاهراتی می‌داد، اما باور نمی‌کردم که این صف طولانی برای خرید مرغ باشد مردمانی که در این هوای گرم همراه با فرزندان کوچک خود را به آب و آتش زده و برای سه عدد مرغ خستگی را به جان می‌خرند.

جلوتر رفته بعد از پرس‌وجوهای زیاد متوجه شدم که برخی از آنها از صبح زود برای خرید مرغ وارد بازار شده‌اند.

هر لحظه به جمعیت حاضر اضافه‌تر شده و مردم بیشتری برای خرید مراجعه می‌کردند.

یک لحظه به خود آمده و مشاهده کردم مشاجره‌ای در اواسط صف به دلیل وارد شدن یکی از افراد خارج از نوبت میان مردم صورت گرفته است که بعد از مدتی یکی از عرضه ‌کنندگان مرغ با صدای بلند فریاد کشید که مرغ تمام شده و از مردم خواست که روز دیگری برای خرید مراجعه کنند.

همهمه زیاد شد و مردم با کمال ناباوری به یکدیگر نگاه می‌کردند، با خود اندیشیدم که چرا باید وضع به نوعی باشد که مردمی که همیشه زمان برایشان از اهمیت برخوردار بود با این مشقت مواد غذایی خود را تهیه می‌کنند.

با افرادی که از آن محل عبور می‌کردند به گفت‌‌وگویی پرداختم یکی از آنها مرد میان‌سالی بود که خود با چهره‌ای خسته و کلافه از گرما خود را کرم‌علی نامید و گفت: من چند ساعتی است که اینجا منتظر شده‌ام تا بتوانم چند عدد مرغ خریداری کنم، اما بعد از چند ساعت معطلی خسته شده و قصد رفتن به منزل را دارم.

وی با خود زمزمه کرد و ادامه داد: هیچ وقت تصور نمی‌کردم که روزی وضعیتمان به این ترتیب شود و مردم هر کدام به جهتی برای خرید مایحتاج خود بشتابند.

خانمی از اطراف خیابان من را دید و به سرعت به سراغم آمد و اظهار کرد: تنها خدا باید به فریاد ما برسد نمی‌دانم بعد از مرغ نوبت کدام مواد غذایی است که ما باید وقت خود را در این صف‌ها بگذرانیم.

وی که خود را خدیجه مستوفی معرفی کرد، افزود: چرا ما باید شأن خود را به زیر سؤال برده و برای مرغی که در روزهای گذشته زیر 3 هزار تومان خریداری می‌کردیم، با قیمتی بیشتر و معطل شدن در صفی طولانی خریداری کنیم.

این بانوی اصفهانی تصریح کرد: ما می‌توانیم مرغ را از سبد خانوار برای مدتی حذف کنیم تا مسئولان به فکر چاره‌ای بیفتند.

بعد از جدا شدن از این بازار بزرگ به درب یک مغازه مرغ‌فروشی رسیدم مردی با حوصله فروشنده آن بود موقعی که خود را خبرنگار معرفی کردم مرا بسیار تحویل گرفت و به پرسش‌هایم پاسخ داد.

اصغر شباهنگ با اشاره به جمعیتی که این روزها برای خرید مرغ در صف‌های طولانی می‌ایستند، گفت: در حال حاضر وضعیت خرید مرغ تنها به مردم مربوط نبوده و من مرغ‌فروش نیز مشکل بسیاری برای تهیه مرغ دارم.

این فروشنده ادامه داد: علاوه بر اینکه روزانه حدود 100 کیلو بار آن هم تنها به صورت خرید نقدی باید انجام شود فقط با افزایش 100 تومان بر روی قیمت خرید باید مرغ را به فروش برسانم.

وی افزود: در حال حاضر مرغ را با قیمت 4 هزار و 600 تومان از عرضه ‌کننده خریداری می‌کنیم و باید آن را براساس قیمت مصوب به 4 هزار و 700 تومان به فروش برسانیم.

این فروشنده اضافه کرد: ما تا این لحظه مرغ را به قیمت دولتی خریداری کرده و می‌فروختیم، اما از فردا خرید و فروش مرغ دولتی تنها به تعاونی‌ها محدود شده و ما باید مرغ آزاد را به قیمت 6 هزار و 900 تومان خریداری کرده و به قیمت 7 هزار و 100 تومان به فروش برسانیم.

وی اظهار کرد: قبل از این اتفاقات جاری برای هر 100 کیلوگرم دو درصد افت به مغازه‌دار تعلق می‌گرفت، اما با این شرایط موجود همین مقدار نیز از ما گرفته شده است.

این فروشنده مرغ تصریح کرد: در صورتی که من مغازه‌دار همان پلاستیک قیمت قبل را خریداری کرده و مخارج گذشته نیز برای ما کماکان باقی مانده است.

وی گفت: به غیر از مشکلات پیش روی نیز ما باید شکایت‌ها و ناسزاهایی را از طرف مردم متحمل شویم.

در همین راستا با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تماس گرفته شد، اما در کمال ناباوری با عدم پاسخ‌گویی از طرف وی پس از چند روز تماس متوالی مواجه شدم.

این جای سؤال دارد که چرا کسی که از متولیان اصلی پاسخ‌گویی در مورد وضعیت به وجود آمده در استان اصفهان است به راحتی و به بهانه درگیر بودن در امور صنعتی، از پاسخ‌گویی به این مسئله مهم شانه خالی می‌کند.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول