اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد

بازدید از 880 مرکز توزیع فرآوردهای خام دامی در ریگان

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: از 886 مرکز توزیع فرآوردهای خام دامی طی چهار ماهه اخیر در ریگان بازدید شد.

بازدید از 880 مرکز توزیع فرآوردهای خام دامی در ریگان

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان با اشاره به اینکه یکی از اهداف حرفه دامپزشکی نظارت بر فرآوردهای خام دامی است، ‌اظهار داشت: از آنجا که تهیه و عرضه فرآوردهای خام دامی برای تضمین سلامت بهداشتی‌ جامعه اهمیت دارد، شبکه دامپزشکی این شهرستان با انجام بازرسی‌های لازم اقدامات لازم را در این رابطه انجام داده است.

وی افزود: به همین منظور 886 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی طی چهار ماه گذشته سال جاری در شهرستان ریگان انجام شده است.

جعفری ابراز داشت: طی سال جاری چهار مورد کلاس آموزشی و ترویجی برای این مراکز برگزار و دستورالعمل‌ها و ضوابط مورد نظر به متصدیان مراکز مزبور ارائه شده است.

وی عنوان کرد: اطلاعیه و بروشور آموزشی در این زمینه در اختیار همشهریان قرار گرفته ‌و از متصدیان مراکز عرضه رعایت ضوابط دامپزشکی و اخذ مجوز بهداشتی حمل فرآوردهای خام دامی از شبکه دامپزشکی درخواست شد.

جعفری گفت: یکی از مهم‌ترین ملزومات برای فراهم کردن فرآوردهای پروتئینی با کیفیت بالای بهداشتی برای همشهریان راه‌اندازی کشتارگاه در این شهرستان ‌است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان اظهار داشت: در حال حاضر این کشتارگاه تا مرحله اتمام ساختمان پیشرفت عمرانی داشته و امید است با انتقال آب و برق به آن شاهد راه‌اندازی کشتارگاه در آینده نزدیک باشیم.

جعفری افزود: در حال حاضر در شهرستان دام به صورت سنتی ذبح می‌شود.

به گزارش فارس در شهرستان ریگان بیش از 250 هزار رأس دام سبک و 14 رأس دام سنگین نگهداری می‌شود که یکی از قطب‌های مهم پرورش دام شرق استان به شمار می‌رود.

جعفری با اشاره به بیماری‌های دامی در این شهرستان بیان داشت: ‌شاربن علامتی یک بیماری باکتریایی دام تلقی می‌شود که عامل این بیماری باکتری کلستریدیوم است.

وی افزود: این باکتری بی‌هوازی بوده و برای رشد و تکثیر باکتری نکروز بافت یک عامل مستعد کننده تلقی می‌شود.

جعفری عنوان کرد: این بیماری موجب ایجاد ضایعات ‌نکروز بافتی‌ ادم تجمع آب و گاز در بافت عضلانی دام است و دام‌های ‌در‌گیر با این بیماری گاو، گوسفند و بز هستند.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد ضایعه و نکروز در بافت عضلانی‌ بدن دام و ورود باکتری از طریق بلعیدن و سپس عبور از دستگاه گوارش و رسیدن به قسمت آسیب دیده بافت عضلانی دارد، این باکتری در محل آغاز به تکثیر کرده و تولید توکسین به همراه التهاب می‌‌کند.

جعفری اذعان داشت: در معاینه بالینی به علت وجود‌ آب و گاز در بافت آسیب دیده صدای خش خش شنیده می‌شود در زمان خشکسالی احتمال بروز این بیماری افزایش می‌یابد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از مهم‌ترین راهای کنترل و پیشگیری این بیماری انجام واکسیناسیون دام است، لذا از دامداران و عشایر شهرستان تقاضا می‌شود با مراجعه به مرکز مایه‌کوبی و درمانگاه بخش خصوصی و با هماهنگی شبکه دامپزشکی این شهرستان اقدامات لازم را در مورد مایه‌کوبی دام خود علیه این بیماری انجام دهند.

جعفری افزود: همچنین در هفته گذشته یک مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران و عشایر شهرستان با حضور 30 نفر در محل این شبکه در زمینه این بیماری برگزار شد.

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول