اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خرم‌بید آیینه تمام‌نمای دوره‌های تاریخ ایران

خبرگزاری فارس: به دلیل وجود قابلیت‌ها و توانمندی‌های فراوان در حوزه‌های تاریخی و فرهنگی از شهرستان خرم‌بید می‌توان به عنوان آیینه تمام‌نمای دوره‌های تاریخ ایران نام برد.

خرم‌بید آیینه تمام‌نمای دوره‌های تاریخ ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌‌بید، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرم بید بعدازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با بررسی و شناسایی 250 اثر در خرم‌بید تاکنون حدود 100 اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.

جابر حیدری‌فرد با اشاره به تنوع آثار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در این شهرستان، گفت: آثار منحصر به فردی از دوران میان‌سنگی، نوسنگی، پیش از تاریخ، تاریخی و دوره‌های مختلف اسلامی در این نقطه از فارس وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تپه‌های باستانی مرغاب و غارها از پیش از تاریخ و نوسنگی، سد هخامنشیان از دوره هخامنشی، قصرهای بهرام گور از دوره ساسانی در دهبید صفاشهر و مشکان، چهارطاقی‌ها و امامزاده شهدا از دوران ایلخانی و تیموری، قصر یعقوب از دوران صفاری، شهر تاریخی خرمه و قبرستان امامزاده شهدا از قرون نخستین اسلامی، کاروانسراهای مختلف از دوران صفویه، قاجاریه و ... نام برد که در واقع نمادی برای دوره‌های مختلف تاریخی است.

وی افزود: شهرستان خرم‌بید به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و اقلیمی از شهرستان‌های شاخص از هر سه نظر تاریخی، معنوی و طبیعی در استان فارس محسوب می‌شود که با توجه به وسعت آن دارای آثار تاریخی، معنوی و طبیعی بسیاری است و به دلیل دارا بودن حجم آثار در دوره‌های مختلف تاریخی فرهنگی، به عنوان نمادی از دوران مختلف تاریخی فرهنگی استان تبدیل شده است چراکه به عنوان مجموعه‌ای از دوره‌های مختلف تمدن و فرهنگ این استان به حساب می‌آید.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان خرم‌بید با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در مورد بررسی و شناسایی آثار تاریخی و ایجاد شناسنامه‌ای جامع برای آنها صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: با همت و همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت کارشناسان بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد، مرکز خرم بیدشناسی و انجمن دوستداران میراث فرهنگی، این آثار بررسی و شناسایی شده‌اند که نقش موثری در شناسایی و به دنبال آن حفاظت و حراست از آنها دارد.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول