اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عضو ارشد حزب کرامت مصر:

عادی سازی روابط تهران – قاهره به نفع مصر است/ تکیه کنندگان بر آمریکا بازنده‌اند

خبرگزاری فارس: یکی از رهبران حزب کرامت مصر تاکید کرد که به نفع قاهره است، روابط بین دو کشور اسلامی ایران و مصر به حالت طبیعی بازگردد.

عادی سازی روابط تهران – قاهره به نفع مصر است/ تکیه کنندگان بر آمریکا بازنده‌اند

به گزارش فارس، "عبدالعزیز الحسینی" در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره مسئله از سرگیری رابطه با ایران به سود مصر خواهد بود.

وی افزود: ممکن است برخی اختلافات با ایران وجود داشته باشد، اما در اینجا بحث از دو کشور اسلامی است که یکی از طرف‌های آن ایران است، پس باید روابط طبیعی با ایران داشته باشیم، چون غیرقابل قبول است که مصر با اسرائیل رابطه و با آمریکا تماس‌های مستمر و دائم داشته باشد، اما با ایران رابطه نداشته باشد.

کلینتون درپی تامین منافع آمریکا و امنیت اسراییل در مصر است

این عضو ارشد حزب کرامت مصر در ادامه با اشاره به سفر هیلاری کلینتون به قاهره تاکید کرد: دموکراسی در مصر برای آمریکا آنگونه که وزیر امور خارجه این کشور در قاهره گفت، مهم نیست بلکه آمریکا به دنبال تامین منافع خود و امنیت رژیم صهیونیستی است.

وی اظهار کرد: آمریکا منافعی در منطقه دارد و طبیعی است که انقلاب مصر و همه انقلاب‌های عربی برای آمریکا از اهمیت بسیاری برخوردار باشد، به همین دلیل برقراری دموکراسی در این کشورها برای واشنگتن اولویت نیست.

الحسینی افزود: مسئله پیشبرد و حمایت از دموکراسی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با مرسی در قاهره از آن سخن گفت، به نظر نمی‌رسد برای آمریکا مهم باشد، بلکه تنها منافع این کشور برایش مهم است.

وی گفت: حکومت در مصر چه دیکتاتوری باشد چه دموکراتیک یا چیزی بین این دو؛ برای آمریکا اهمیتی ندارد. آنچه برای واشنگتن مهم است، منافع خود و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است.

عضو ارشد حزب کرامت مصر افزود: کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی خود در قاهره مدعی شد که واشنگتن می‌خواهد شریک دموکراسی در مصر باشد، اما ما این گفته را نمی‌پذیریم، چون دموکراسی از جمله مسائل داخلی مصر به شمار می‌آید و کاخ سفید اجازه دخالت در امور داخلی مصر را ندارد.

الحسینی درباره این که آیا هدف از سفر کلینتون بررسی مستقیم سیاست رئیس جمهوری و دولت مصر در مرحله بعدی است یا این که این سیاست دیگر آشکار شده و واشنگتن فقط به دنبال اطمینان بخشیدن به رژیم اسرائیل است، افزود: مردم مصر خواستار انجام برخی اصلاحات درباره توافقنامه کمپ دیوید هستند.

آمریکا و تلاش برای تامین بیش از پیش امنیت اسرائیل

وی افزود: نیروهای مسلح مصر طبق توافقنامه کمپ دیوید باید از کشور خود محافظت کنند و به طور مناسب در تمام آن مستقر شوند تا حافظ امنیت و مرزهای منطقه‌ای مصر باشند، اما آمریکا خواستار تضمین‌های بیشتر برای امنیت اسراییل در مرزهای مصر است.

الحسینی گفت: رابطه بین دولت آمریکا و رژیم سابق مصر رابطه تبعیت و وابستگی بود،‌در حالی‌که عمر آن رابطه بسرآمده و این روابط هم اکنون باید بر پایه رابطه برابر بنا شود.

وی گفت: این مسئله جز با پایبندی مصر به سیاست دایره‌های سه گانه که دایره عربی، دایره آفریقایی و دایره اسلامی است صورت نمی‌گیرد.

الحسینی تاکید کرد: مصر در صورتی قدرتمند خواهد بود که نماینده یکی از این دایره‌های سه گانه باشد و در آن صورت است که می‌تواند رابطه‌ای مساوی و برابر با آمریکا داشته باشد.

وی درباره درخواست‌ آمریکا برای برقراری صلح آن هم به شکل مستمر با رئیس‌جمهوری جدید مصر گفت: صلح را رئیس‌جمهوری مصر نمی‌سازد، بلکه دستیابی ملت فلسطین به همه حقوق مشروع خود، صلح بین قاهره و تل‌آویو را برای اسرائیل به ارمغان خواهد آورد.

الحسینی ادامه داد: برخی مدعی بودند که 99 درصد برگه‌های بازی در منطقه در دستان آمریکایی‌ها و یک درصد در دست اعراب است، اما انقلاب‌های عربی منطقه و پیش از آن، مقاومت فلسطینی و لبنان ثابت کرد، برگه‌های بازی در دست ملل عربی است.

وی افزود: هر کشور یا کسی به آمریکا وابسته باشد، بازنده است چه شورای نظامی چه اخوان المسلمون یا هر نیروی سیاسی دیگر، چون نظرسنجی‌های آمریکایی نشان می‌دهد، هر کشوری با آمریکا در ارتباط باشد، منفور مردم خود خواهد بود.

الحسینی گفت: تصور می‌کنم، شرط عقل این است که مرسی به دنبال رابطه‌ای برابر با آمریکا باشد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول