اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عضو حزب دموکراتیک مصر در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

تاکید بر روابط قوی تهران-قاهره/ ۲چالش عمده مصر

خبرگزاری فارس: "محمد فاروق مرضی" از اعضای حزب دموکراتیک مصر با تشریح چالش‌های عمده‌ای که فراروی این کشور قرار دارد، گفت: روابط قوی، تاثیرگذار و فعال میان قاهره-تهران انگیزه قوی برای ساختن مصر ایجاد می‌کند.

تاکید بر روابط قوی تهران-قاهره/ ۲چالش عمده مصر

به گزارش فارس "محمد فاروق مرضی" مشاور حزب دموکراتیک مصر برقراری روابط قوی مصر با ایران را مشوقی قوی در شرایط کنونی برای سیاستمداران مصر دانست و گفت: از طریق برقراری روابط میان ایران و مصر می توانیم روابط و سیاست های قوی و تاثیرگذار و فعال در زمینه های مختلف را بسازیم.

محمد فاروق بحث روابط خارجی و امنیت ملی مصر را دو چالش عمده مصر دانست و گفت:  مشکل اقتصادی بزرگ ترین مشکلی است که سرنوشت این ملت را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

وی راه برون رفت از بحران کنونی را دستیابی به توافق بین گروه‌های سیاسی این کشور دانست و افزود: همه نیروهای مختلف باید بنشینند و برای رسیدن به توافقی سیاسی که راه حل این بحران باشد، گفت وگو کنند.

 

این مسئول مصری با رد هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی این کشور تصریح کرد، ما به نهادهای مصری برای حل بحران تکیه می کنیم تا به نقش خود عمل کنند و نسبت به خواسته های مردم در مرحله آتی آگاه باشند و با کنترل اختلافات برای ایجاد راه حل های واقعی اقدام کنند.

 

**** متن کامل گفت وگو در زیر آمده است**** فارس: به دنبال اقدام دادگاه عالی قانون اساسی در ابطال تصمیم رئیس جمهور مبنی بر لغو انحلال پارلمان رابطه این دو طرف با یکدیگر در شرایط کنونی را چگونه ارزیابی می کنید به ویژه که همین دادگاه در سال 199- طی حکمی تصمیمات رئیس جمهور را فصل الخطاب اعلام کرده بود؟

محمد فاروق: اوضاع سیاسی در مصر آشفته و نابسامان است و مناقشه ای غیرقابل توجیه بین نهادهای قدرت وجود دارد که شامل دستگاه قضا، نهاد ریاست جمهوری و نهاد شورای نظامی است این درگیری به نفع مصر نیست و در واقع امر اختلافی سیاسی است. نیروهای سیاسی مختلف مصر برای ایجاد راه حل مناسب باید گردهم بیایند.

فارس: راه برون رفت مصر از بحران کنونی چیست؟

محمد فاروق: همه نیروهای مختلف باید بنشینند و برای رسیدن به توافقی سیاسی که راه حل این بحران باشند گفت وگو کنند.

چالش اصلی که در برهه آتی با آن روبه رو هستیم کار برای مصر است چون مشکل اقتصادی بزرگ ترین مشکلی است که سرنوشت این ملت را تعیین تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین برای ایجاد راه حل باید دوشادوش هم حرکت کنیم.

فارس: گفته می شود نیروهای غربی همچون آمریکا و اسرائیل دست‌های پنهانی برای توقف روند حرکت انقلاب دارند، درباره برنامه های آنها برای دخالت در امور مصر توضیح دهید؟

محمد فاروق: امور داخلی کشور تحت حاکمیت مصری‌هاست و ما با هر گونه دخالت یا وجود خارجی در کشورمان مخالفیم و هیچ گونه نیت و غرض بیگانه بر ما تاثیرگذار نیست در شرایط مناقشه سیاسی کنونی، اصطلاحات مختلفی همچون نقشه ها و دستان پنهان و دیگر اصطلاحات مشابه روی کار می آید و این امر در هر کشور و نه تنها در مصر اتفاق می افتد بنابراین ما به نهادهای مصری برای حل این بحران تکیه می کنیم تا به نقش خود عمل کنند و نسبت به خواسته های مردم در مرحله آتی آگاه باشند تا با کنترل اختلافات برای ایجاد راه حل های واقعی اقدام کنند.

فارس: آیا انقلاب مصر اهدافی را که برایش انقلاب شد محقق کرده است، چالش های پیش رو چیست؟

محمد فاروق: پیروزی یا شکست انقلاب ها در هر کشوری ظرف چند شبانه روز مشخص نمی شود و باید دوره زمانی معینی که حداقل بین 5 تا 10 سال است برای به ثمر نشستن انقلاب مصر صبر نمود.

انقلاب اهداف خود را کامل خواهد کرد و با مرور زمان شاهد آن خواهیم بود و از مهم ترین چالش هایی که با آن مواجهیم این است که ما مسئولیت پذیریم و به خاطر وطن خود که دوستش داریم هر چه را داریم عطا می کنیم و چیزی در مقابلش نمی خواهیم.

فارس: مهم ترین چالش هایی که مصر با آن روبه رو است چیست؟

محمد فاروق: از مهم ترین چالش هایی که مصر با آن روبه رو است دو موضوع است؛ نخست موضوع روابط خارجی است که باید در این زمینه همه امکانات خود را بسیج کنیم و ابزارهای حمایت از این روابط خواه در سطح منطقه ای و خواه در سطح بین الملی را فراهم کنیم واین امری مهم و ضروری است و هیچ مشکلی در ازسرگیری روابط مصر با دیگر کشورها وجود ندارد.

موضوع دوم، امنیت ملی مصر است که پرونده ای مهم و حیاتی است که باید با شناخت چالش های اصلی برای امنیت ملی مصر در راستای رفع آن اقدام شود.

مصر در طول تاریخ نقش تاریخی در سطح منطقه ای و بین المللی داشته  است، نقش متوازنی که بر اساس اصول حقوق بشر و دین و مذهب اسلامی است بنابراین باید برای حل اختلافات بین کشورها کارهای ضروری و مهمی انجام داد.

فارس: روابط مصر با دیگر کشورها را در شرایط کنونی چگونه می بینید برداشت شما از سفر محمد مرسی به عربستان چیست؟

محمد فاروق: مصر همواره نقش حیاتی و محوری در سطح منطقه ای و بین المللی داشته است و ما باید همه این روبط فیمابین مصر و دیگر کشورها را از سر بگیریم تا به پیشرفت و ثبات و رشد اقتصادی و تجاری دست یابیم و روابط مصر با دیگر کشورها با برنامه های دولت و ملت مصر تعیین می شود و در وهله اول این روابط بر اساس منافع ملت مصر خواهد بود.

سفر محمد مرسی به عربستان نیز پیام اطمینان بخشی به کشورهای حوزه خلیج فارس بود تا از تغییر نظام در مصر نگران نباشند و تاکیدی بر ارتباط و هماهنگی امنیت ملی مصر با امنیت ملی کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

فارس: روابط مصر و ایران را در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد فاروق: برقراری روابط قوی مصر با ایران با توجه به خصوصیت ها و بعد ایدئولوژی دولت قاهره انگیزه قوی در شرایط کنونی برای سیاستمداران ایجاد می کند و از طریق آن می توانیم روابط و  سیاست های قوی و تاثیرگذار و فعال در زمینه های مختلف با یکدیگر ایجاد کنیم.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول