اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/گزارش تحلیلی/

سفر کلینتون به مصر؛حمایت از دموکراسی یا حفظ امنیت اسرائیل

خبرگزاری فارس: تحلیلگران بین الملل براین باورند،‌ سفر وزیر خارجه آمریکا به مصر صرف نظر از ادعای حمایت آمریکا از روند دموکراسی در مصر و کمک‌های اقتصادی اهداف پنهان دیگری دارد که اطمینان از امنیت اسرائیل و حفظ معاهده کمپ‌دیوید از جمله آنهاست.

سفر کلینتون به مصر؛حمایت از دموکراسی یا حفظ امنیت اسرائیل

به گزارش فارس، "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا سفر دو روزه خود به مصر را به پایان رساند که در این سفر اگرچه مورد استقبال مقامات مصری مانند محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر و محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی و وزیر دفاع این کشور قرار گرفت، اما سفر وی به شدت با اعتراض‌های مردمی مواجه بود.

مردم انقلابی مصر حتی پیش از زمان ورود کلینتون به قاهره مقابل محل اقامت وی و سفارت آمریکا در قاهره تجمع کرده بودند و شعارهایی علیه دخالت‌های آمریکا در امور داخلی مصر و تاکید بر تغییر سیاست‌های مصر در قبال کاخ سفید سردادند و پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

این اعتراض‌ها می‌تواند بهترین گواه و نشان بر احساسات مردمی مصر در برابر آمریکا باشد که نشان می‌دهد، مردم مصر به خوبی می‌دانند که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند، خیرخواه آنها باشند و حال که مهمترین هم‌پیمان منطقه‌ای خود در خاورمیانه یعنی "حسنی مبارک"، رئیس جمهوری مخلوع مصر را از دست داده‌اند، باید جای پایی برای خود در میان دولتمردان جدید این کشور پیدا کنند.

به هر روی کلینتون درحالی وارد قاهره شد که در سخنانی مدعی شده بود، واشنگتن از هیچ تلاشی برای حمایت از "محمد مرسی"، رئیس جمهوری جدید مصر در جهت برقراری دموکراسی در این کشور دریغ نمی کند، اظهاراتی که عکس این رویکرد آمریکا را ثابت می‌کند.

دلیل این مدعا را باید در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ملاحظه کرد که طی آن آمریکا و اسرائیل و رژیم سعودی تمام تلاش خود را برای ناکام کردن اسلامگرایان با حمایت از "احمد شفیق"، نامزد مورد نظرشان انجام دادند و حتی پیش از آن برای حمایت از حسنی مبارک در برابر انقلاب 25 ژانویه از هیچ اقدامی فروگذاری نکردند.

همچنین سخنان کلینتون در حمایت از مرسی نیز خود جای تامل دارد، در حالی‌که همه از استراتژی آمریکا به طور کلی در خاورمیانه و به ویژه مصر آگاه هستند و همین موجب می‌شود تا در نیات کاخ سفید در کمک به محمد مرسی برای به سرانجام رساندن ماموریت جدیدش تردیدهای بسیاری وجود داشته باشد، به ویژه آنکه باید توجه داشت مرسی یک اسلامگرا و دشمن شماره یک رژیم صهیونیستی،‌ متحد و هم‌پیمان اصلی آمریکا به شمار می‌آید.

اما از دیگر اهداف "هیلاری کلینتون" که رسانه‌های عربی و غربی بر آن تاکید کردند، تاکید بر ضرورت حفظ و تعهد به توافقنامه صلح بین مصر و رژیم صهیونیستی، یعنی "کمپ دیوید" است.

اینجاست که بخشی از ماهیت واقعی سفر وزیر خارجه آمریکا به مصر برملا می‌شود که در اطمینان یافتن از حفظ معاهده صلح با اسرائیل و عدم تعرض به امنیت داخلی تل‌آویو نمود پیدا می‌کند که به شدت در مرزهای سینا احساس ناامنی می‌کند.

به ویژه آنکه کلینتون پس از قاهره راهی تل‌آویو شد تا نتیجه و رهاورد سفر خود به مصر و حاصل دیدارها و گفت‌وگوهایش را به اطلاع سران صهیونیستی برساند.

به همین دلیل باید سفر کلینتون را تنها در دادن وعده‌های رنگین و نشان دادن در باغ سبز به "مرسی" ملاحظه کرد تا به این ترتیب اهداف مورد نظر کاخ سفید و تل‌آویو در این مرحله حساس از تاریخ مصر را محقق کند و در همین راستا بود که وزیر خارجه آمریکا وعده کمک یک میلیارد دلاری آمریکا و بخشودن بدهی یک میلیارد دلاری این کشور را به مرسی داد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در کنفرانس خبری مشترک خود با "محمد کامل عمرو" همتای مصری اش گفت: واشنگتن متعهد شده است که از اقتصاد مصر حمایت کند تا مشکلات کنونی را پشت سر بگذراند.

آشکار است، آمریکایی‌ها تا به حال نشده است که بدون چشم داشتی برای حمایت از کشوری اقدام کنند و این بار نیز آشکار است که این تعهد در قبال انجام کاری از سوی "محمد مرسی" صورت می‌گیرد.

این درحالی است که برخی کارشناسان تاکید دارند، سفر "کلینتون" به مصر از یک سو با هدف تحت فشار قرار دادن "محمد مرسی" به از سرگیری روابط با رژیم صهیونیستی حتی به شکل مخفیانه و از سوی دیگر با هدف اعلام حمایت مجدد واشنگتن از شورای عالی نظامی یا همان ایجاد انگیزه در این شورا برای ادامه سنگ‌اندازی در مسیر تحرکات رئیس‌جمهوری مصر صورت گرفت.

این کارشناسان در این ارتباط با اشاره به سفر مرسی به عربستان و سفر فوری کلینتون به مصر به محض بازگشت مرسی از ریاض تاکید می‌کنند که پیامدهای منفی این سفرها به زودی خود را نمایان خواهد ساخت.

مسئله ای که خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس"در گزارشی تحلیلی به آن پرداخت. این خبرگزاری با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به مصر نوشت که اختلاف قدرت در مصر، تاکید کننده مشکلاتی است که واشنگتن برای نفوذ در قاهره و حفاظت از منافعش پیش رو دارد.

این خبرگزاری آمریکایی با اشاره به اینکه درخواست‌های طرح شده از سوی کلینتون در جنگ سیاسی حاکم در مصر با شکست مواجه شده است، نوشت: سفر وزیر خارجه آمریکا به قاهره تاکیدی است بر مشکلاتی که واشنگتن در راستای تلاش برای اعمال نفوذ در این کشور طوفانی بعد از سقوط "حسنی مبارک" رئیس جمهوری سابق مصر با آن روبروست.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول