اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان:

حجم سد زاینده‌رود 298 میلیون متر مکعب است

خبرگزاری فارس: مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در حال حاضر حجم سد زاینده‌رود 298 میلیون متر مکعب است که نسبت به بلند‌مدت آن 75 درصد کاهش دارد و این در تاریخ 42 ساله احداث سد زاینده‌رود بی‌سابقه است.

حجم سد زاینده‌رود 298 میلیون متر مکعب است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منصور شیشه‌فروش ظهر امروز در گردهمایی فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه زاگرس اظهار کرد: تغییرات اقلیمی صورت گرفته در جهان، افزایش جمعیت و کاهش منابع آبی از چالش‌های مهم در فرا روی کشور‌های جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز این چالش‌ها سبب خشکی رودخانه زاینده‌رود شده است، ادامه داد: بهره‌برداری بیش از حد از منابع، بار‌گذاری بیش از حد صنایع، برداشت‌های غیر‌مجاز و کاهش بارندگی سبب خشک شدن زاینده‌رود به عنوان شاهرگ حیاتی اصفهان شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر حجم سد زاینده‌رود 298 میلیون متر مکعب است که نسبت به بلند‌مدت آن 75 درصد کاهش دارد و این در تاریخ 42 ساله احداث سد زاینده‌رود بی‌سابقه است.

وی با تاکید بر اینکه اثرات آن در استان قابل مشاهده است و به دنبال کاهش حجم سد زاینده‌رود 18 دشت استان خشک شده است، اضافه کرد: در حال حاضر 50 تا 60 درصد از چشمه‌ها، چاه‌ها، قنوات استان خشک و کم آب شده است و تأمین آب برای باغات، صنایع و پنج میلیون نفر بهره‌بردار از آب شرب از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت بحران استانداری اصفهان به شمار می‌رود.

شیشه‌فروش تاکید کرد: زاینده‌رود به عنوان حیات مرکزی و شریان حیاتی اصفهان خشک و کم آب شده است و اقدام موثری برای بازگرداندن حیات به رودخانه زاینده‌رود باید در سطح کشور صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اثرات خشکسالی در کشور هویدا و آشکار است، افزود: طی سال‌های اخیر 15 استان کشور از کانون‌های گرد و غبار رنج می‌برند و امروزه کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی به عنوان یک تهدید جدی برای کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و از لحاظ سیاسی، اقتصادی و ظرفیت‌های گردشگری از رتبه ممتازی در سطح کشور برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان از نظر حوادث و کمک‌رسانی معین هشت استان کشور است، اظهار کرد: هر حادثه‌ای که در سطح کشور روی می‌دهد اصفهان با 30 هزار نیروی امدادی به استان‌های دیگر کمک کرده است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه در حال حاضر300هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان کاشته شده است، تصریح کرد: منابع طبیعی استان در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و رعایت اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همواره تمام تلاش‌های خود را انجام داده است و کنترل بیابان در سطح استان یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه دو و نیم میلیون هکتار مطالعات آبخیز‌داری در استان انجام شده است، ادامه داد: وسعت منطقه زاگرس دو نیم میلیون هکتار است و منبع تأمین 40 درصد از آب مورد نیاز کشور با 92 رودخانه در منطقه زاگرس است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: 10 تالاب دائمی در منطقه زاگرس وجود دارد و زیستگاه‌های دائمی 40 گونه پرنده و 17 گونه پروانه خاص از استعداد‌های زاگرس به شمار می‌رود.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول