اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین بانوی مسلمان هیمالیا نورد:

نوشتن یادگاری در دماوند جلوه طبیعت را از بین می‌برد

خبرگزاری فارس: نخستین بانوی مسلمان هیمالیا نورد ایران گفت: نوشتن یادبودها و یادگاری‌ها در نوک قله دماوند جلوه زیبای طبیعت را از بین می‌برد و موجب نابودی این قله با عظمت می‌شود.

نوشتن یادگاری در دماوند جلوه طبیعت را از بین می‌برد

پروانه کاظمی امروز در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با فارس در آمل اظهار داشت: نخستین بانوی کوهنورد دنیا هستم که در یک فصل دو قله مرتفع جهان را صعود کردم.

وی افزود: در یک فصل توانستم دو قله اورست و لوسته را که از مرتفع‌ترین قلل دنیا هستند به صورت پی‌درپی صعود کنم و به عنوان سومین زن ایرانی و نخستین بانوی هیمالیا نورد که به طور مستقل اقدام به صعود کرد و به بام جهان دست یافت، لقب گیرم. 

کاظمی با اشاره به صعود به قله اورست تصریح کرد: با تلاش 45 روزه خود توانستم در 29 اردیبهشت 91 به قله اورست با ارتفاع 8 هزار و 848 متر صعود کنم و به فاصله یک هفته در پنجم خرداد ماه امسال به همراه شرپای پرتلاشم نیما گیالزن به قله 8 هزار و 516 متری لوتسه که در کشور نپال قرار دارد نیز صعود داشته باشم.

وی ادامه داد: این قله در جنوب قله اورست و به فاصله سه کیلومتری آن واقع شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه لوتسه چهارمین قله مرتفع جهان است که در یک صعود فنی و جدی به آن دست یافتیم، گفت: این صعود را از فراز قله به روح بلند زنده‌یاد لیلا اسفندیاری تقدیم کردم، همان زن کوهنوردی ایرانی که اوایل سال 90 در راه بازگشت از صعود به هیمالیا جان باخت و به عنوان نخستین زن ایرانی سابقهٔ صعود به قله دشوار نانگا پاربات را در کارنامه داشت.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد مخاطراتی که دماوند را تهدید می‌کند، پاسخ داد: انبوه زباله، آلودگی صوتی، صعود مکرر و بی‌رویه دسته جمعی و گروهی، ایجاد جاده و سازه‌ها از جمله مواردی است که هم‌اکنون دماوندمان را مورد تهدید قرار داده است.

کاظمی یادآور شد: نوشتن یادبودها و یادگاری‌ها در نوک قله جلوه زیبای طبیعت را از بین می‌برد و موجب نابودی این قله با عظمت می‌شود.

نخستین بانوی هیمالیا نورد ایران با اشاره به اینکه در حین صعود نیز از ایجاد راه‌های موازی بپرهیزیم تا اثرات طبیعی گیاهی حفظ شود، گفت: امیدواریم کوهنوردان و مردم در صعودهای‌شان مراقبت لازم را در حفظ و حراست از دماوند داشته باشند.

به گزارش فارس، پروانه کاظمی زن هیمالیانورد ایرانی نخستین بانوی مسلمانی است که در کارنامه ورزشی خود صعود به سه قله بالای 8 هزار متر دنیا نظیر ماناسلو با ارتفاع 8 هزار و 163 متر، اورست با 8 هزار و 848 متر و لوتسه با ارتفاع 8 هزار و 516 متر را در کارنامه دارد که معادل سه طلای جهانی است.

کاظمی همچنین به قله مرتفع ماناسلو نیز صعود داشت.

انتهای پیام/آ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول