اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای مقابله با تب کریمه کنگو

480 متر مربع اماکن دامی استان همدان سم‌پاشی شد

خبرگزاری فارس: معاون دامپزشکی استان همدان گفت: در راستای مقابله با تب کریمه کنگو، 480 متر مربع اماکن دامی استان همدان سم‌پاشی شد.

480 متر مربع اماکن دامی استان همدان سم‌پاشی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا رسولی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اطلاع‌رسانی با ظرافت خاص در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: با توجه به همکاری‌های بین بخشی و معاونت بهداشتی علوم پزشکی بیماری‌هایی که تهدیدی جدی برای شهروندان باشد و خساراتی را به دام‌ها وارد کند، نداریم.

وی بیماری‌های زئونوز را یک هزار و 709 مورد عنوان کرد و گفت: 832 مورد از این بیماری‌های زئونوز(واگیری) مشترک بین انسان و حیوان است که به علت تلفات جانی، آزردگی و خسارت‌های ناشی از آن، می‌تواند خطرات بهداشتی ایجاد کند.

معاون دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه تب مالت در دام سقط جنین و کاهش شیر ایجاد می‌کند، افزود: مبارزه با این بیماری هزینه‌بر است چرا که یکی از جنبه‌های اقتصادی را تهدید می‌کند و موجب محدودیت صادرات و واردات می‌شود.

وی تصریح کرد: تماس انسان با دام مسئله تازه‌ای نیست بلکه از هزاران سال پیش انسان با دام مأنوس بوده است و فرهنگ ذبح و قربانی در فرهنگ جامعه ما ریشه دارد اما باید با این فرهنگ برخورد اصولی شکل گیرد که این امر نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست.

رسولی یادآور شد: اگر بیماری در دام‌ها کنترل شود بیماری انسان‌ها نیز کاهش می‌یابد به همین علت با اقدامات انجام شده، تب مالت در انسان به یک پنجم نسبت سنوات قبل کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: 610 هزار واکسیناسیون در بیماری تب مالت دام‌ها انجام شده که امسال به 950 هزار مورد افزایش یافته است و این روند تا پایان مردادماه ادامه دارد.

معاون دامپزشکی استان همدان میزان ابتلا به تب مالت را در سه ماهه دوم سال بیشتر دانست و گفت: این زمان، مدتی است که عشایر به استان وارد و یا خارج می‌شوند که در این راستا باید در برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی از عدم مشاهده بیماری تب کریمه کنگو در همدان خبر داد و گفت: قبل از ورود این بیماری به استان، عملیات سم‌پاشی در 480 متر مربع در اماکن دامی انجام شد.

رسولی یادآور شد: انتقال این بیماری 10 درصد به صورت انسان به انسان و 90 درصد از دام به انسان انتقال می‌یابد.

وی از آموزش زنان روستایی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو اذعان داشت: سم پاشی میادین دام و کشتارگاه‌ها صورت گرفته است و به سلاخ‌ها و ذابحان دامی نیز آموزش‌هایی داده شده تا به گونه‌ای با دام‌ها و لاشه‌های گوشتی تماس داشته باشند که بیماری منتقل نشود.

معاون دامپزشکی استان همدان در ادامه راه انتقال تب مالت را لبنیات غیر پاستوریزه عنوان کرد و گفت: 80 درصد همکاران دامپزشکی مبتلا به بیماری تب مالت هستند که این بیماری به علت تماس با دام‌ها بوده و یا در حین انجام عمل واکسیناسیون مبتلا شده‌اند.

وی تصریح کرد: این افراد برای درمان با عدم پذیرفته شدن بیمه دامپزشکی نیز مواجه هستند چرا که هزینه درمان این بیماری نیز بالاست و باید در این مورد تجدید نظر صورت گیرد.

رسولی در پایان گفت: در سال 90، 300 تن گوشت غیر قابل مصرف در استان همدان ضبط شد.

انتهای پیام/ع10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول