اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا در مورد سپرموشکی فقط می‌تواند به روسیه تضمین کلامی بدهد

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه آمریکا در امور بررسی و رعایت توافقات گفـت: روسیه تنها می‌تواند به دریافت بیانیه سیاسی در مورد عدم جهت‌گیری سامانه دفاع ضد موشکی اکتفا کند و بهترین راه برای روسیه همکاری با آمریکا و ناتو است.

آمریکا در مورد سپرموشکی فقط می‌تواند به روسیه تضمین کلامی بدهد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "فرانک رز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور بررسی و رعایت توافقات اعلام کرد که عدم جهت‌گیری سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا علیه روسیه نمی‌تواند بصورت حقوقی مورد تضمین قرار گیرد، ولی مقامات واشنگتن حاضرند به مسکو برنامه سیاسی را برای همکاری در این عرصه پیشنهاد کنند و بعد از آن بیانیه‌ای در خصوص عدم جهت‌گیری این سیستم تهیه و امضاء شود.

فرانک رز که روز سه شنبه در کنفرانسی در رابطه با سپر موشکی در پاریس سخنرانی می‌کرد، گفت: مسئله مهم آن است که روسیه هم به طرح ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی بپیوندد و اکنون که ما در مراحل اولیه تحقق این طرح هستیم، شانه به شانه آمریکا و کشورهای عضو ناتو به همکاری بپردازد. چنین همکاری بین روسیه، آمریکا و ناتو بهترین و قابل اطمینان ترین راه برای مقامات مسکو است تا به آنها ثابت کند که این سیستم قادر به از بین بردن قدرت بازدارندگی این کشور نیست.

این دیپلمات بلندپایه تاکید کرد که هیچ کس از روسیه نخواسته تا با چشمان بسته به آمریکا و ناتو اعتماد کند. ولی این کشور با آغاز همکاری می‌تواند با چشمان خود ببیند که سامانه ددفاع ضد موشکی اروپایی قادر نیست هیچ ضرری برای روسیه برساند.

وی افزود: چنین همکاری علامت مشخصی برای کسانی خواهد بود که درصدد توسعه تسلیحات هسته‌ای هستند و به آنها نشان می‌دهد که آمریکا، روسیه و ناتو علیه آنها با یکدیگر متحد هستند.

مقامات مسکو بارها اعلام کرده‌اند که در صورت عدم دریافت تضمین حقوقی لازم در مورد عدم جهت‌گیری سپر ضد موشکی علیه توان بالقوه راهبردی روسیه، اقدامات قاطع و مناسبی را برای پاسخ گویی به این طرح در نظر گرفته‌اند که به موقع به اجرا گذاشته خواهد شد. 

فرانک رز همچنین اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو به توافق رسیده‌اند که بیش از یک میلیارد دلار برای ایجاد زیرساختارهای  سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی اختصاص دهند.

وی گفت: در نشست سران ناتو در لیسبون (نوامبر سال 2010) رهبران کشورهای عضو این سازمان در خصوص توسعه عوامل طرح سپر موشکی به توافق رسیده بودند و وعده دادند که بیش از یک میلیارد دلار برای ایجاد زیرساختارهای لازم در این خصوص اختصاص دهند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول