اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرایی عدم شرکت ایران، عربستان، مصر و اردن در نشست ژنو

خبرگزاری فارس: منابع آگاه می‌گویند یکی از دلایل شکست نشست ژنو در مورد سوریه، عدم شرکت کشورهای تاثیرگذار منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و عربستان در آن بوده است.

چرایی عدم شرکت ایران، عربستان، مصر و اردن در نشست ژنو

به گزارش فارس، پس از آنکه مخالفت آمریکا با مشارکت ایران در نشست ژنو بارها تکرار شد، منابع مطلع به پایگاه هفته‌نامه فلسطینی المنار گفتند که امیرنشین قطر نیز از آمریکا و دیگر طرف‌های اروپایی خواسته بود تا مانع حضور ایران، اردن، لبنان و مصر در نشست ژنو شود.

العالم نوشت: بر اساس این گزارش، دلیل قطر در مورد عدم دعوت و مشارکت عربستان در نشست ژنو نیز به مشکلات مربوط به جانشینی و رقابت میان شاهزادگان این کشور بعد از مرگ نایف بن عبدالعزیز باز می‌گردد.

به گفته این منابع قطر می‌خواهد خود را سخنگونی جهان عرب معرفی کند و از این‌رو مشارکت دیگر کشورهای عربی به خصوص عربستان در این نشست را به ضرر خود می‌دید و از نبیل‌العربی دبیرکل اتحادیه عرب درخواست کرد تا مقدمات عدم حضور عربستان در این نشست را فراهم کند و العربی نیز که در یک سال اخیر «غلام حلقه به گوش» دوحه تبدیل شده است، این مقدمات را فراهم کرد.

البته گفته می‌شود آمریکایی‌ها از مشارکت ایران در نشست ژنو به این دلیل واهمه داشتند که مقامات سیاسی ایران به صورت صریح حرف‌های خود را مطرح کرده و با مخاطب قرار دادن طرف آمریکایی، این کشور را به عنوان مسبب ناآرامی‌ها در سوریه معرفی و عملاً آنها را تحت فشار قرار می‌دادند.

نشست ژنو 30 ژوئن با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت، ترکیه، عراق و کویت به مدت یک روز برگزار و در آن درباره ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه تفاهم و بر آغاز گفت‌وگوها میان دولت و مخالفان تاکید شد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول