اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ماجرای زرنگ‌بازی سیاسی آمریکا در مذاکرات ژنو علیه روسیه و سوریه

خبرگزاری فارس: اقدامی که عوامل آمریکا در نشست ژنو درباره بیانیه پایانی انجام دادند تا وانمود کنند بر سر کنار زدن بشار اسد قدرت در سوریه توافق حاصل شده است، یک رسوایی برای این کشور است.

ماجرای زرنگ‌بازی سیاسی آمریکا در مذاکرات ژنو علیه روسیه و سوریه

به گزارش فارس، ماجرایی که در ژنو درباره بیانیه نهایی این نشست پیشامد کرد، برای آمریکا یک رسوایی اخلاقی و رسانه‌ای در عالم سیاست است.

نشست ژنو روز گذشته با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس) و ترکیه، قطر، عراق و کویت برگزار شد اما هنوز اختلافات میان جهبه شرق و غرب بر سوریه باقی است.

الانتقاد لبنان به بخشی از این ماجرا پی برد و نوشت: این اقدام آمریکا رسوایی است. جعل حقیقت درباره بحران سوریه. تزویر و دروغ در مراکز تصمیم‌ساز آمریکا و نهادهای دولتی این کشور خیلی آشکار شده است.

این پایگاه خبری نوشت: ما از ماجرای بیانیه پایانی نشست ژنو مطلع شدیم و جزئیات زیادی را می‌دانیم و دریافتیم که چطور سعی کردند که چگونه روسیه را گرفتار کنند.

به گزارش الانتقاد، پیش‌نویس بیانیه‌ای که کوفی عنان به روسیه داد، بدون درنگ در رسانه‌ها به عنوان بیانیه پایانی ژنو معرفی و منتشر شد در حالی که روسیه هنوز نظری روی آن نداده بود و این کار را یک دیپلمات عرب [وابسته به جبهه آمریکا و غرب] و نزدیک به کوفی عنان انجام داد اما پس از لو رفتن زرنگ‌بازی سیاسی آمریکا، وی ناپدید شد و تلفن همراه خود را خاموش کرد.

ماجــرا از کــجا آغــاز شــد؟

دوشنبه گذشته 25 ژوئن کوفی عنان پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست ژنو را به مسئولان روس تحویل داد تا نظرات خود را اعلام کنند اما کوفی عنان منتظر پاسخ مسکو نشد و بلافاصله آن را به عنوان بیانیه پایانی نشست ژنو در بین رسانه‌ها منتشر کرد.

پس از انتشار این بیانیه، منابع عربی در پاریس با سفارت روسیه تماس گرفتند تا مسئله را جویا شوند زیرا این بیانیه به شکلی روشن به کناره‌گیری بشار اسد از قدرت اشاره می‌کرد اما سفارت مسکو توضیحی ارائه نکرد اما بلافاصله سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که این بیانیه سندنهایی و بیانیه پایانی نشست ژنو نیست.

او بدون اشاره به نام کوفی عنان تاکید کرد که برخی مقاصد سوءی دارند.

روز جمعه 29 ژوئن موضوع بیانیه و سند پایانی نشست ژنو بار دیگر دست به دست شد و این کار را یک شخصیت لبنانی از گروه کاری کوفی عنان انجام داد و بیانیه را به رسانه‌های عربی و لبنانی بخصوص درز داد.

در این بیانیه‌ که بر سر آن توافقی صورت نگرفته بود، ادعا شده بود که به عنوان سند نهایی بر آن توافق شده است. زمانیکه محافل وابسته به مخالفان سوریه با طرف روسی تماس گرفتند و توضیح خواستند، طرف روس با اشاره به سخنان لاوروف، آن را تکذیب کردند.

به گزارش الانتقاد، ساعت چهار عصر خبرگزاری رویترز از لغو نشست ژنو به دلیل تشدید اختلافات بر سر بیانیه پایانی خبر داد و همزمان این شخص ناپدید شد و به هیچ تماس تلفنی پاسخ نداد و روشن شد که هیچ توافقی بر سر بیانیه پایانی حاصل نشده است.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول