اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تبانی غربی‌ها در نشست ژنو ناکام ماند

خبرگزاری فارس: قدرت‌های غربی با یکدیگر تبانی کرده‌اند تا به رغم مخالفت روسیه با طرح کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت، فضا را به سمت موافقت همه کشورها بر سر این موضوع هدایت کنند.

تبانی غربی‌ها در نشست ژنو ناکام ماند

به گزارش فارس، نشست ژنو با همه فراز و فرودش به پایان رسید بدون اینکه به نتیجه قطعی منتهی شود. اما آنچه در این میان قابل تامل بود، بازی رسانه‌ای غرب بود تا وانمود کنند بر سر کنار زدن بشار اسد از قدرت در سوریه میان همه حضار اتفاق نظر وجود دارد.

در واقع، پیش‌نویس بیانیه‌ای که کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در اختیار روسیه قرار داد، بدون درنگ در رسانه‌ها به عنوان بیانیه پایانی ژنو منتشر شد، در حالی که روسیه هنوز نظر قطعی خود درباره آن را اعلام نکرده بود.

پس از انتشار این بیانیه بود که سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست ژنو اعلام کرد: فرضیه‌ای در خصوص لزوم کناره‌گیری "بشار اسد" از سمت ریاست جمهوری سوریه اصلا در سند نهایی به تایید رسیده در جریان نشست بین‌المللی ژنو مطرح نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله کناره‌گیری بشار اسد اصلا در این سند مطرح نشده، افزود: در نسخه اولیه بیانیه پایانی عبارتی وجود داشت مبنی بر اینکه افرادی که مانع از برقراری صلح در سوریه هستند، باید کنار گذاشته شوند. این در حالی است که در این بیانیه جریانات سیاسی در سوریه در نظر گرفته نشده بودند. حتی در منشور سازمان ملل متحد هم بحث دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل جهان مطرح نشده، به همین دلیل، فرضیه مربوط به ضرورت کنار گذاشتن افرادی که مانع از دستیابی به صلح در سوریه هستند، به درخواست طرف روسی از این بیانیه حذف شد.

با این حال، عنان درباره محتوای مذاکرات عنوان کرد که در این نشست پایه و اصول اصلی روند انتقال سیاسی قدرت تصویب شد. او همچنین اعلام کرد که بر اساس طرح در نظر گرفته شده در این نشست، باید دولت انتقالی متشکل از دولت فعلی، مخالفان و دیگر گروه‌ها تشکیل شود. بر این اساس، قانون اساسی و دیگر قوانین باید مورد بازنگری قرار گرفته و به رای عمومی گذارده شود. همچنین باید انتخاباتی با حضور تمام احزاب و گروه‌های مختلف برگزار شود.

مورد دیگری که عنان متذکر شد، انتقال قدرت از طریق مذاکره و گفت‌و گوی مسالمت آمیز بود. البته عنان بر این نکته تاکید کرد این مردم سوریه هستند که باید در رابطه با آینده این کشور تصمیم گیری کنند.

عنان در پایان اعلام کرد در صورت نیاز «نشست‌های دیگری» نیز با همین موضوع برگزار خواهد شد. این موضوع در کنار اقدام سرگی لاوروف، در ترک ژنو پیش از شروع دور دوم مذاکرات، نشان از شکاف عمیق میان روسیه و دیگر طرف‌های درگیر در بحران سوریه دارد.

این اختلاف‌نظر زمانی علنی‌تر شد که لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود به طرح کوفی عنان پرداخت و عنوان کرد تمام گروه‌های سوری باید در آینده این کشور شرکت کنند و مردم در روندی دموکراتیک درباره آینده این کشور تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی گروه‌های مسلح خواهان حل مساله سوریه نیستند،  از دولت‌هایی که بر گروه‌های مسلح نفوذ دارند، خواست تا از این گروه‌ها بخواهند به طرح کوفی عنان پایبند باشند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه به انتقاد از دولت‌های غربی پرداخت و عدم دعوت از ایران و عربستان در این نشست را نشانه‌ای از عدم حمایت از طرح کوفی عنان دانست و ابراز امیدواری کرد در ادامه در دعوت از کشورها بازنگری شده و گستره شرکت کنندگان در این گفت‌و گوها افزایش یابد. وزیر خارجه روسیه همچنین عنوان کرد برخی دولت‌ها دوست دارند تا طرح عنان شکست بخورد. به گفته وی این کشورها می‌خواهند تا تنش در سوریه هرچه بیشتر شود.

نکته اینکه همزمان با برگزاری نشست ژنو و شانتاژ برخی رسانه‌های غربی، پایگاه خبری رژیم صهیونیستی دبکافایل با انتشار گزارشی از نزدیک و در عین حال جدی بودن حمله به سوریه سخن به میان آورد؛ موضوعی که به روشنی از تلاش غرب و اعراب متحد غرب برای تشدید جنگ روانی علیه این کشور پرده بر می‌دارد.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول