اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/اجمالی/

بشار اسد: هیچ طرح و الگویی جز الگوی ملی در سوریه قابل اجرا نیست

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور سوریه با رد طرح لیبی در سوریه گفت: آنچه در لیبی انجام شد الگویی برای راه حل نیست و هیچ طرح و الگویی جز الگوی ملی در سوریه قابل اجرا نیست.

بشار اسد: هیچ طرح و الگویی جز الگوی ملی در سوریه قابل اجرا نیست

به گزارش فارس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با برنامه فراسو شبکه 4 در ابتدای سخنانش به تمام شهروندان ایرانی و رهبر ایران سلام و درود فرستاد.

وی در این مصاحبه حوادثی که در سوریه رخ می‌دهد را وابسته به عوامل متعددی دانست که عامل بین‌المللی و عامل منطقه‌ای و عامل داخلی را از جمله این عوامل برشمرد.

رئیس جمهور سوریه در این مصاحبه گفت: عامل بین‌المللی با موضع دولت‌های غربی مرتبط است که به ویژه با خوی استعمارگری این کشورها مرتبط است که در حال حاضر از شیوه اشغالگری به رویکرد دیگری در تحمیل دیدگاه‌های خود روی آورده‌اند.

این موضوع در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز دیده می‌شود همانطور که غربی‌ها با دستیابی ایران به دانش هسته‌ای مخالفت کردند.

بشار اسد اضافه کرد: در مورد عامل منطقه‌ای برخی کشورهای منطقه از موضع سوریه در تنگنا قرار دارند که موضع سوریه در قبال فلسطین مقاومت و عراق از جمله آنها است. این کشورها فرصتی یافتند تا حضور سوریه در منطقه را کمرنگ کنند.

وی در ادامه گفت: در مورد عامل داخلی سوریه نیز همانند کشورهای دیگر چیزهای مثبت و منفی دارد اما چالش‌هایی که در سوریه وجود داشت به گونه‌ای نبود که طرفی طرف دیگر را بکشد. چالش‌های سوریه در داخل دیگر کشورها نیز وجود داشت اما برخی ناآگاهان در داخل به خاطر پول اقدام به ایجاد ناآرامی و آشوب در داخل کشور کرده‌اند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه در پاسخ به سؤالی که چه کسانی اقدام به کشتار مردم سوریه می‌کنند، گفت: آمیزه‌ای از متخلفان از قانون کشور وجود دارند که اقدام به این کارها می‌کنند. آنها در ابتدا 64 هزار نفر بودند البته بخشی نیز به تندروهای مذهبی در سوریه مربوط می‌شود. القاعده و تشکیلات مشابه القاعده نیز وجود دارند که اینگونه اقدامات را مرتکب می‌شوند.

وی در ادامه گفت: امروز تندروها بیشتر افرادی را تشکیل می‌دهند که اقدام به کشتار مردم سوریه می‌کنند. امروزه با آمیزه‌ای از جنایتکاران در داخل سوریه مواجه هستیم.

بشار اسد اضافه کرد: من همواره در بحران‌ها به موضوعات داخلی تأکید دارم مداخله خارجی بدون عوامل داخلی ممکن نیست، ایران نیز مدتها است با مداخله خارجی مواجه است اما استحکام داخلی در ایران مانع از تحقق مداخلات خارجی شده است.

وقتی درباره اوضاع داخلی صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم درباره اوضاع خارجی بی‌تفاوت ماند.

رئیس جمهور سوریه درباره تأخیر در اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور گفت: ما روند اصطلاحات را به موازات شرایط سخت در سال 2000 آغاز کردیم در واقع اصطلاحات را همزمان با انتقاضه فلسطینی‌ها در سال 2000 آغاز کردیم. بعد انفجارهای 11سپتامبر رخ داد بعد از آن نیز اشغال افغانستان و عراق نیز شروع شد سپس جنگ سال2006 آغاز شد و پس از آن نیز جنگ 2009 علیه غزه و همزمان با تمامی این تحولات فشارها علیه سوریه همچنان ادامه داشت.

وی گفت: ما در ابتدای اصلاحات در توسعه اقتصادی تمرکز کردیم همچنین گام‌های زیادی در دیگر زمینه‌های اصلاحات برداشته شد که اصلاحات در رسانه‌ها بخشی از آن بود. ما در روند اصلاحات سیاسی نیز به جلو گام برداشتیم اما این کار را به تدریج انجام دادیم.

بشار اسد در مورد حمایت برخی کشورهای دیکتاتوری از ناآرامی‌های سوریه گفت: برای تروریسم و دولت‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند اصلاحات تأثیری ندارد و آنها فقط به دنبال ناآرامی هستند.

وی در ادامه به معیار کشورهای غربی در حمایت از اقدامات تروریست‌ها گفت: معیار صحبت‌های غرب بر اساس معیارهای دو گانه است و برخی کشورهای منطقه در تصمیم‌گیری‌ها آزاد نیستند همچنان که مواضع این کشورها افشا شده است.

رئیس جمهور سوریه در ادامه به موقعیت ژئوسیاسی سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه در موقعیت ژئوسیاسی مهمی قرار دارد ، این کشور همواره در معرض دخالت‌های خارجی قرار داشته و تسلط بر سوریه تسلط بر بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌های سیاسی در منطقه خواهد بود. سوریه در حال حاضر بهای مواضع‌اش را می‌پردازد.

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره طرح لیبی در سوریه گفت: آنچه در لیبی انجام شد الگویی برای راه حل نیست و هر الگویی خارجی صرف نظر از محتوای آن مردود است.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول