اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

/بخش دوم/

اسد:اتحادیه عرب مجری طرح‌های خارجی در جهان عرب است/ آمریکا با پول اعراب القاعده را ایجاد کرد

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور سوریه طرح‌های اتحادیه عرب را برخلاف مصلحت اعراب دانست و گفت: اتحادیه عرب مجری طرح‌های خارجی در جهان عرب است و نقشی برخلاف مصالح اعراب بازی می‌کند.

اسد:اتحادیه عرب مجری طرح‌های خارجی در جهان عرب است/ آمریکا با پول اعراب القاعده را ایجاد کرد

به گزارش فارس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در برنامه فراسو که پنجشنبه شب در شبکه 4 سیما پخش شد به سؤالات مجری برنامه درباره موضوعات مختلف داخلی این کشور پاسخ داد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

-تحت فشارهای فراوان ریزش مقامات و فرماندهان ارتش در سوریه را ندیده‌ایم چرا؟

اسد: آنها می‌گویند این اتفاقات از ماهها پیش افتاده اما گزافه می‌گویند. اگر انشعاباتی بود شاهد کشمکش‌ها بودید. در موادی افرادی سست عنصر وجود دارند که در هر کشوری وجود دارد.

پیشنهادات اغواکننده‌ای از سوی آنها ارائه شده است آنچه مانع می‌شود که این افراد به اغواها پاسخ مثبت دهند اولا خصلت میهن پرستی و ثانیا خصلت اخلاقی است. آنچه موجب اطمینان می‌شود که خصلت میهن پرستی ادامه پیدا کند خصلت اخلاقی و عدم چشم‌پوشی مردم از اخلاق است.

وقتی برخی افراد به مزدور تبدیل می‌شوند کار وطن تمام می‌شود لذا می‌بینید که از سوی کشورهای بزرگی جهان و منطقه تحت فشار قرار گرفته‌ایم. با این همه در درجه اول با خصلت میهن‌دوستی به مقابله علیه آن برخاستیم مانع اصلی همین است.

- نقش مردم سوریه در ثبات در کشور چقدر است؟

اسد: همه نقش‌ها از آن ملت است وقتی درباره ارتش و دولت حرف می‌زنیم نمی‌توانیم از ملت جدایشان کنیم. اگر مردم یا اکثریت آنها موضع‌ دیگری داشتند ، ارتش یا دولت نمی‌توانستند موضع مغایر اتخاذ کنند. ارتش نمی‌تواند روبروی مردم بایستد یا از آنها جدا شود این موضوع در راهپیمایی‌های میلیونی ثابت شده است.

همین پایداری مردم باعث شد کل کشور حتی بیش از دولت یا نهادهای آن پایدار بماند.

- چرا دولت سوریه درباره توطئه‌های بین‌المللی افشاگری نمی‌کند؟

اسد: در اکثر موارد حمایت‌ها به گونه‌ای ناآشکار صورت می‌گرفت.  از افراد مقیم در کشورهای دیگر می‌آیند و نه مستقیم از سوی خود دولتها بنابراین شما دلیل مادی در اختیار ندارید تا بگویید این مدرک دلالت بر دخالت فلان کشور دارد اما ارتباط مستقیم بین مواضع آن کشورها و اتفاقات سوریه کاملا روشن است. به ویژه اینکه برخی کشورها رسما اعلام کرده‌اند که از افراد مسلح حمایت می‌کنیم و نیازی نیست ما بگوییم چه کشورهایی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

- چرا برخی کشورهای عربی و اتحادیه عرب در مورد سوریه اینقدر فعال هستند اما در بحرین سکوت کرده‌آند؟

اسد: من بیش از یک دهه در همه کنفرانس‌های سران کشورهای عربی حضور داشتم. اتحادیه عرب اجازه نداشت در قبال مسائل کشورهای عربی نقش مثبت بازی کند. کلیه طرح‌‌هایی که دنبال می‌شد برخلاف مصلحت اعراب بود. کنفرانس‌های سران عرب از نظر ما اغلب صحنه کشمکش بود.

این اتحادیه از سوی برخی کشورهای شناخته شده که همواره مجری نقشه‌های خارجی در جهان عرب بودند اجازه نداشت نقشی را ایفا کند اکنون آنها همان کشورهای بین‌المللی اجازه دادند که این اتحادیه نقشی برخلاف مصالح اعراب بازی کند. همانگونه که در لیبی اتفاق افتاد. اتحادیه عرب پوشش بمباران لیبی را صادر کرد. سوریه تنها کشوری بود که با آن مخالفت کرد لذا ما باید بهای این موضع را می‌پرداختیم از این رو بلافاصله پس از آن تصمیم از طریق اتحادیه حمله به سوریه را در دستور کار قرار دادند. واقعیت اتحادیه عرب در گذشته و حال چنین بوده است.

- دلیل تشدید بحران‌ها هنگام حضور ناظران غربی چیست؟

اسد: برخی کشورهای غربی به ناچار با حضور ناظران موافقت کردند. پیش از آن تجربه ناظران عرب را داشتیم. آنها فرض می‌کردند که ناظران می‌آیند تا همان واقعیتی را ببینند که برخی مسئولان غربی رویای آن را در سر داشتند یعنی دولت مردم را می‌کشد و در نتیجه خیلی ساده از آنها خواسته می‌شد که همین را بگویند لذا همزمان با ورود ناظران به این موضوع دامن می‌زدند.

می‌خواستند دولت سوریه را تحریک کنند تا واکنش نشان دهد و ناظر این واکنش را دیده و منتقل کند. مسئله بی‌طرفی بعدا مشخص می‌شود. اولین گزارش که ارائه شد خوب بود. ما از ناظران بیش از اینها انتظار داشتیم. به طور واضح آنچه را در مورد عملیات تروریستی به چشم خود دیدند گزارش دهند. بیش از 5 هزار نقض آتش‌بس وجود دارد. وقتی کمیته ناظران به این نقض اشاره نمی‌کند یعنی بی‌طرف نمی‌خواهیم الان قضاوت کنیم اما وقتی کمیته در پایان کار خود این مسائل را به طور روشن اعلام کند و در مورد 5 هزار نقض آتش‌بس توسط گروه‌های تروریستی سخن بگوید آنگاه می‌توانیم بگوییم بی‌طرف است. ما روزانه با آنها در گفتگو هستیم و همکاری خوبی بین ناظران دولت وجود داشته است. این یک شاخص مثبت است که موجب خوشبینی ماست اما قضاوت نهایی در پایان کار کمیته در 3 ماه مأموریت خواهد بود.

- آیا همچنان به طرح عنان اعتماد دارید؟

اسد:بله طرح خوبی بود و ما از سر باورمندی با آن برخورد کردیم مخصوصا بند مربوط به توقف خشونتها که البته از نظر ما به معنای توقف عملیات مجرمانه گروه‌های تروریستی است و توقف کشورهای حامی آنها از ارسال پول سلاح و طرح عنان همچنان برای حال و آینده کارآیی دارد.

- برخی ادعا می‌کنند که شما طرح عنان آن را قبول ندارید.

اسد: یک ادعای بی‌مورد است. کشورهایی که داعیه حمایت از طرح عنان را دارند از این عنوان به طور جعلی و نادرست استفاده می‌کنند. آنها به سود خود می‌دانند که طرح عنان شکست بخورد تا سوریه را متهم کنند که طرح را به شکست کشانده و اینکه سوریه ادامه خشونت‌ها را به مصلحت خود می‌داند. این منطقی نیست ما نخستین دولتی هستیم که توقف خشونتها به مصلحت اوست.

- چرا پیش از اجرای هر طرح صلحی در مورد سوریه یا همزمان با اجرای آن بسیاری اعلام می‌کنند که به شکست کشیده شده است؟

اسد: به مصلحت آنهاست که طرح شکست بخورد و سوریه را متهم کنند و این سخن را به شورای امنیت ببرند تا قطعنامه‌هایی علیه سوریه صادر کنند. البته برخی به قطعنامه شورای امنیت بسنده نمی‌کنند و برخی حمله نظامی به سبک لیبی می‌خواهند اما تلاش آنها تا به حال ناکام مانده است. آنها می‌خواهند با شکست طرح عنان خشونت‌ها ادامه پیدا کند.

- آیا طرح مشخص حمله نظامی به سوریه وجود دارد؟

اسد: هیچگونه اطلاعاتی در مورد طرح نداریم. برخی کشورها تلاش دارند موضوع را به سوی حمله نظامی بکشانند. اما سوریه مانند نقطه طلاقی گسل‌های زلزله است که اگر دستخوش بازی‌هایی شود زلزله به سمت‌های مختلف و دوردست‌ها کشیده می‌شود. این موضوع بسیار فراتر از محاسبات برخی‌هاست لذا فکر نمی‌کنم با داشتن کمی عقل به سوی عمل نظامی بروند.

- در مورد ابعاد زلزله توضیح دادید؟

اسد: اگر عراق را در نظر بگیریم آنچه در عراق رخ داد نیز زلزله است. ما همچنان بهای بی‌ثباتی در عراق را می‌پردازیم لذا سوریه و ایران بیش از سایر کشورها نسبت به حمایت از عراق و ثبات آن اهتمام داشتند زیرا بی‌ثباتی در عراق زیان‌آور خواهد بود.

نابسامانی اوضاع عراق به ایران و سوریه و کشورهای همسایه سرایت می‌کند. همین امر در مورد سوریه صدق دارد. ما در مدیترانه، خلیج فارس و دریای سیاه بافت اجتماعی مشابه یکدیگر داریم. کشوهایی که برای حمله به منطقه نقشه می‌کشند برای تجزیه آن نقشه دارند. اگر یکی از این کشورها تجزیه شود پیامد دومینو خواهد داشت که به هر سمت می‌رود و نمی‌توان آن را به شرق، غرب یا شمال و جنوب محدود کرد.

- مواضع متناقض غرب در قبال سوریه چطور قابل جمع است؟

اسد: غربی‌ها از یکسو از طرح صلح عنان حمایت می‌کنند و از سوی دیگر طرح براندازی را دنبال می‌کنند. این همان معیارهای دوگانه و نفاق سیاسی است. غربی‌ها از حقوق بشر سخن می‌گویند به اسرائیل سلاح می‌دهند تا فلسطینی‌ها را بکشد. این نفاق غرب تغییر نیافته و نخواهد یافت.

- آیا القاعده در سوریه وجود دارد و فعال است؟

اسد: بله شماری از آنها بازداشت شده‌اند و به عملیات جنایتکارانه خود اعتراف کرده‌اند.

- چطور آمریکایی‌ها و غرب در افغانستان مدعی‌اند که با آنها مبارزه می‌کنند و در سوریه از آن حمایت می‌کنند؟

اسد: آمریکایی‌ها بر حسب منافع موقت خود طبق دیدگاه‌ خود سیاست موقت را دنبال می‌کنند.

چه کسی القاعده را ساخت. افغانستان و پاکستان یا آمریکا با پول کشورهای عربی. این امر شناخته شده است آنها از القاعده حمایت می‌کردند و در دهه  80 ریگان رئیس جمهور پیشین آمریکا آنها را رزمندگان آزادی می‌نامیدند که پس از چند دهه به تروریست‌ها تغییر نام دادند. اکنون برخی از آنها بازگشته‌اند تا با القاعده تعامل کنند و حالا می‌گویند تندروهای خوب داریم و تندروهای بد. آنها نقش تقسیم می‌کنند و طبق وضعیتی که در آمریکا در آن به سر می‌برد نامگذاری‌‌ها را تغییر می‌دهند. اگر القاعده به کشوری حمله کند که آمریکا از آن خوششان نمی‌آید آنها خوبند اما چنانچه به منافع آمریکا و همپیمانان آن حمله کند آنها بدند این منطق آمریکایی است

- نیروهای خارجی و برخی کشور حکام منطقه بدنبال خاورمیانه با نظم جدید مقابل نظم مورد نظر مقاومت هستند . آیا سوریه بهای این طرح را می‌پردازد؟

اسد: کشمکش میان 2 طرح در جریان است که قدمت آن به قدمت استعمار است. این طرح استعماری خاورمیانه جدید نامیده شد ما از سالها پیش گفتیم که با نام خاورمیانه جدید مخالفتی نداریم محتوای خاورمیانه جدید اما خاورمیانه در برابر هر طرحی که از خارج می‌آید مقاوم است. در مقابل دیکته کردن‌ها، در مقابل اشغالگری‌ها و سلطه‌گری‌ها مقاومت می‌کند این تحلیل خاورمیانه جدید است که البته جزئیات فراوانی دارد.معتقدم کشمکش ادامه خواهد یافت اما اجازه نمی‌دهیم طرح دیگری در این منطقه جامه عمل بپوشد مگر اینکه بیانگر منافع ما باشد.

- با این همه هزینه حاضرید در چارچوب مقاومت بمانید؟

اسد: بله، این موضوع به تمایل ملتها بستگی دارد. وقتی ملتی بر اساس منافع و اصول تصمیم می‌گیرند که از مقاومت حمایت کنند باید از آن حمایت کرد. ما در آینده بویژه در سیاست خارجی هیچ تصمیمی اتخاذ نمی‌کنیم که با منطق مردم یا رسوم و رویکرد عموم ملت در تناقض باشد.

- حمایت تسلیحاتی عربستان و قطر برای چیست؟

اسد: آنها برای حمایت از تروریستها ابراز تمایل کرده‌اند. آنها بر ضد شهروندان سوری عمل می‌کنند نمی‌دانم کدام کشور بر اساس باورهای خود عمل می‌کند و کدام کشور بر مبنای باورهای خارجی نقش بازی می‌کند اما می‌دانیم برخی مسئولان آن کشورها با مواضع سوریه طی سالهای گذشته مشکل داشته‌اند و تلاش کردند در هر ملاقات با ما مواضع اصولی سوریه را تغییر دهند و ما رد می‌کردیم این امر برای مسئولان خوشایند نبود و برخی از آنها را در تنگنا قرار می‌داد.

....

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول