اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حافظ کل قرآن در گفت‌گو با فارس

موفقیت «طرح ملی حفظ قرآن کریم» در گرو استعدادیابی است

خبرگزاری فارس: یک حافظ قرآن کریم کار حفظ قرآن را امری زمان‌بر دانست و گفت: موفقیت «طرح ملی حفظ قرآن کریم» در گرو استعدادیابی است.

موفقیت «طرح ملی حفظ قرآن کریم» در گرو استعدادیابی است

حجت‌الاسلام «صادق عبدلی» حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، نهضت ملی حفظ قرآن در پی مطالبه رهبر معظم انقلاب برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را کاری نو دانست و گفت: در این‌گونه کارها آزمون و خطا زیاد است و باید چند سال صبر کنیم تا بتوان عملکردها را بررسی کرد و کم و کاستی‌ها را یافت، اما اینکه در مدارس و روی افراد کم سن و سال کار حفظ انجام می‌شود امری بسیار پسندیده است.

*با قرآن باید زندگی کرد

وی استعدادیابی را مهم‌ترین کار در زمینه حفظ قرآن دانست و گفت: در امر حفظ قرآن باید ابتدا استعدادیابی صورت گیرد و سپس در افراد علاقه ایجاد کرد، علاقه هم در صورتی ایجاد می‌شود که ما بتوانیم نیازهای یک نوجوان و نوآموز را با قرآن کریم رفع کنیم، و آنها با قرآن بخندند و گریه کنند.

عبدلی قرآن را کتاب جامع قوانین زندگی دانست و گفت: علت نداشتن علاقه، نبود شناخت است. اساتید قرآن باید با استخراج نکات و تطبیق آنها با زندگی شناخت کافی برای جوانان به وجود آورند، به عنوان مثال: باید در مورد نحوه درس خواندن، برخورد با پدر و مادر و استاد، حتی اینکه دانش‌آموز چقدر درس بخواند و چقدر بازی کند، نکات را از قرآن استخراخ کرد و در اختیار نوآموزان گذاشت.

*قرائتی مسائل روز را به خوبی با قرآن تطبیق می‌دهد

این حافظ قرآن از «حجت‌الاسلام محسن قرائتی» به عنوان یک نمونه یاد کرد و گفت: من هرگاه تطبیق مسائل روز با قرآن را در  درس‌های ایشان  می‌شنوم علاقه‌ام به قرآن بسیار افزوده می‌شود؛ از همین جا می‌توان به جامعیت قرآن کریم پی برد.

وی دانستن و عمل نکردن را مهم‌ترین عامل دوری از قرآن دانست و در این خصوص اظهار داشت: خداوند در تمام مسائل روز برای ما برنامه فرستاده است، مشکل اینجاست که ما این را متوجه نمی‌شویم و فقط در زبان جاری می‌کنیم، اما در عمل خود را با آموزه‌های قرآن تطبیق نمی‌دهیم.

*برای انس با قرآن ابتدا باید در خواندن آن اهتمام داشت

عبدلی مراحلی را برای رسیدن به انس با قرآن برشمرد و گفت: انس و تدبر در قرآن، لازمه‌اش قرائت یعنی روخوانی و روانخوانی، حفظ، ترجمه، تفسیر و نهایتاً رسیدن به تدبر در قرآن است، یک حافظ قرآن برای تدبر در قرآن به حفظ روی نمی‌آورد، ابتدا قرآن را حفظ می‌کند و بعد برای دانستن آنچه حفظ کرده به ترجمه و تفسیر روی می‌آورد و نهایتاً برای به کار بستن درس‌های قرآن به انس با قرآن می‌رسد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول