اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس

بدون چشم‌داشت، فعالیت قرآنی می‌کنم/ حافظان قرآن، خودجوش باشند

خبرگزاری فارس: حافظ کل قرآن کریم کشورمان با تأکید بر اینکه کار قرآنی باید بدون چشم داشت و برای رضای خدا باشد، گفت: با تأسیس یک دفتر قرآنی به صورت خودجوش و بدون درخواست از دیگران فعالیت قرآنی می‌کنم.

بدون چشم‌داشت، فعالیت قرآنی می‌کنم/ حافظان قرآن، خودجوش باشند

«علی رجبی» حافظ کل قرآن کریم و نفر اول بیست‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگویی مفصل درباره مسابقات قرآن ایران و پاره ای دیگر از موضوعات قرآنی کشور  با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» داوری در مسابقات قرآنی کشورهای دیگر را ضعیف بیان کرد و گفت: در موضوع عدالت ما بیش از 80 درصد موفق بوده‌ایم و هر سال نسبت به سال قبل تلاش بیشتری برای تحقق عدالت می‌شود.

*آیین نامه داوری مسابقات قرآن ایران آیین نامه‌ای کامل و ترجمه شده به سه زبان است

 وی آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران را آیین‌نامه‌ای کامل دانست و گفت: این آیین‌نامه بسیار مدون، مکتوب و ترجمه شده به سه زبان است که بسیار مفصل بوده و همچون آیین‌نامه داوری بسیاری از کشورها یک برگی و دو برگی نیست؛ همچنین نحوه اعلام نتایج در مسابقات قرآن ایران بسیار شفاف و متفاوت است.

*قاریان و حافظان ایرانی برترینند

نفر اول بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، توانمندی بالای شرکت کنندگان ایرانی را دلیل اصلی کسب مقام نخست بیان کرد و گفت: قاریان کشور ما جزء برترین قراء جهان اسلام هستند؛ همچنین در رشته حفظ نیز ما همواره جز سه کشور برتر دنیا هستیم و به همین دلیل معمولا در مسابقات بین‌المللی نفرات برتر ایرانی هستند.

*بی عدالتی در مسابقات دیگر کشور‌ها بسیار زیاد است

این حافظ قرآن کریم در خصوص حضورش در مسابقات کشور اردن گفت: در مسابقات کشور اردن بی‌عدالتی به حدی بود که نفر اول هنگام تلاوت چهار بار تذکر گرفت و من هیچ اخطاری نداشتم، آنگاه نماینده اردن به عنوان نفر اول انتخاب شد؛ این بی‌عدالتی به حدی بود که اعتراض همگان را درپی داشت به گونه‌ای که نفرات دیگر حتی نفر اول هم از این نحوه انتخاب تعجب کردند. 

رجبی درباره بی‌عدالتی‌ها در مسابقات قرآن سایر کشورها افزود: اعتقاد عموم کارشناسان قرآن به این است که در این‌گونه کشورها بی‌عدالتی کار داوران نیست، داور نمره خود را می‌دهد ولی آخرین لحظه و در اتاق جمع‌بندی نتایج تغییر می‌کند.

*باید‌انگیزه برترین‌ها را برای شرکت در مسابقات بالا برد

وی در خصوص اعزام نماینده ضعیف از سوی برخی کشورها به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: جنس برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به گونه‌ای است که برخی از کشورها نفرات درجه یک خود را به این مسابقات نمی‌فرستند و شاید انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

علی رجبی در خصوص جذابیت مسابقات کشور عربستان سعودی اظهار داشت: مثلا کشور عربستان صعودی سرزمین نزول وحی است و قرآن کریم در آنجا نازل شده و مسابقات در جوار مسجدالحرام برگزار می‌شود همچنین روند برگزاری مسابقات در این کشور یک روند‌ آرام و بسیار جذابی است که حدود یک ماه به طول می‌انجامد، اینجانب در مسابقات قرآن این کشور حضور داشتم و حدود یک ماه در این کشور به سر می‌بردم، این سفر هم جنبه شرکت در مسابقات را داشت و هم یک سفر زیارتی بود که این موضوع بسیار جذاب است.

 این حافظ قرآن کریم با اشاره به مسابقات کشور‌های مصر و مالزی اظهار داشت: مصر در خصوص فعالیت‌های قرآنی سابقه‌ای دیرینه دارد، شرکت کنندگان با حضور در این کشور گام در جای پای تک ستارگان بزرگ قرآن دنیا می‌گذارند همین‌طور کشور مالزی با قدمتی 52 ساله در برگزاری مسابقات و اجرای بسیار منظم و زیبا همچنین اهدای جوایزی نفیس سعی بر جذب بهترین‌ها در مسابقات قرآن کشور خود دارد، اینها عواملی است که ممکن است انگیزه را برای حضور برخی ستارگان قرآنی بالا ببرد.

*نباید مسابقات بین‌المللی به گونه‌ای باشد که فقط خودمان آن را بهترین بدانیم

رجبی درباره جذاب‌‌تر کردن مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: برگزاری مسابقات نباید به گونه‌ای باشد که فقط خودمان فکر کنیم بهترین مسابقات قرآن دنیا را داریم، زیرا کشور‌های دیگر هم مسابقات قرآن خود را بهترین مسابقات دنیا می‌دانند، ما می‌توانیم با حذف برخی آیتم‌ها و افزودن برخی موارد دیگر جذابیت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را بالا ببریم، زیرا ما نه کشور نزول وحی و قرآن هستیم و نه قدمت چندصدساله در این امر داریم مثلا جوایز ما باید به حدی نفیس باشد که کشورهای مختلف بهترین نفرات خود را به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعزام کنند.

*پوشش خبری و رسانه‌ای مسابقات ایران در دنیا بی‌نظیر است

وی پوشش رسانه‌ای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را بسیار مطلوب عنوان کرد و در این خصوص اظهار داشت: پوشش رسانه‌ای مسابقات بین‌المللی قرآن، باعث شکل‌گیری یک موج قرآنی در کشور و حضور چشمگیر مردم در مسابقات می‌شود و هیچ کشوری از نظر پوشش رسانه‌ای و سطح برگزاری به ایران نمی‌رسد.

این استاد قرآنی حضور کشورهایی که قاری و حافظ شاخصی ندارند را در مسابقات قرآن بلامانع بیان کرد و گفت: برخی سال‌ها کیفیت مسابقات اندکی بالا و پایین می‌شود و حدودا روند رو به رشدی دارد، سطح فنی مسابقات نیز باید در انتهای کار و با سنجش 10 نفر برتر معین شود؛ حضور شرکت کنندگان ضعیف در کنار اینها سطح فنی و مسابقات را پایین نمی‌آورد، به عنوان مثال در جام جهانی فوتبال هم زمینه برای حضور کشورهای ضعیف فراهم است و از شرکت آنها در مسابقات جلوگیری نمی‌شود.

*نمایندگان کشور‌های مختلف می‌توانند مبلغان جمهوری اسلامی باشند

رجبی، جمهوری اسلامی ایران را کشوری پرخبر عنوان کرد و گفت:‌ اگر در تمام خبرگزاری‌های دنیا جستجو کنیم حداقل روزی یک خبر از کشور ما به چشم می‌خورد و همین امر موجب شده که کشورهای بسیاری علاقه‌مند به حضور در مسابقات جمهوری اسلامی باشند و شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم می‌توانند بعد از مسابقات به عنوان مبلغ به کشور خود بازگردند و آرمان‌های انقلاب اسلامی را برای مردم خود بازگو کنند، پس به خاطر ضعف فنی نباید از حضور آنها جلوگیری شود.

نفر اول بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در خصوص دیدار دو سال پیش جامعه قرآنی و شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی با مقام معظم رهبری گفت: در آن دیدار من موضوعی را مبنی بر اینکه حافظان قرآن در جامعه بسیار محجورند با معظم‌له در میان گذاشتم و ایشان با آرامش به حرف من گوش دادند؛ آن شب بیش از نیمی از بیانات ایشان در خصوص حفظ قرآن بود و ما را بسیار نصیحت کردند؛ همچنین چند ماه بعد در ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری خواستی مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ داشتند که این امر موجب ایجاد یک موج عظیم قرآنی در کشور شد. 

* تلاوت صرف در محافل، کار قرآنی نیست  

رجبی در خصوص وضعیت کاری حافظان قرآن کریم گفت: وضع فعالیت حافظ قرآن، می‌تواند بسیار بهتر از قاریان باشد؛ ولی متاسفانه حافظان قرآن اثرگذاری خود را در فضای قرآنی کشور باور ندارند، لزومی ندارد که حافظ قرآن فقط در یک محفل قرآن بخواند و هدیه بگیرد، این اصلا یک کار قرآنی نیست؛ ما می‌توانیم در ایجاد موج قرآنی موثر باشیم و  جماعتی که در ابتدای راه ورود به قرآن هستند را جذب کنیم.

این حافظ قرآن تعداد جلسات حفظ قرآن را در کشور چندین برابر جلسات قرائت دانست و گفت: حافظان حرفه‌ای ما نتوانسته‌اند از این فضا خوب استفاده کنند؛ زمینه دانشمند شدن در زمینه‌های علوم قرآن و اثرگذاری قرآن برای حفاظ بسیار بیشتر است و ما نباید فقط حافظ قرآن باشیم  چرا که قرآن در کتابخانه هر مسجدی یافت می‌شود.

*فعالیت قرآنی من بدون درخواست کمک از دیگران است

وی در خصو ص فعالیت‌های قرآنی خود توضیح داد: من در استان البرز و در شهر کرج دفتر قرآنی خصوصی دایر کرده‌ام و از هیچ نهاد و دستگاهی هم کمکی دریافت نمی‌کنم، ما در زمینه‌های حفظ قرآن، حفظ نهج‌البلاغه، کلاس‌های تفسیر و مکالمه عربی فعالیت داریم و با وجود پیشنهادهای فراوان کاری از داخل و خارج کشور تمرکز خود را برای کار در این دفتر گذاشته‌ام و  با خواست خدا تا سال آینده دومین دفتر قرآنی را راه‌اندازی می‌کنیم.

*کار قرآنی باید بدون چشم داشت و برای رضای خدا باشد

این حافظ قرآن کریم با اشاره به اینکه حفاظ باید خود کارآفرین باشند گفت: من برای شروع کار خود آستین‌ها را بالا زدنم و در این کار نیاز به هیچ حمایتی نیست، باید کار قرآنی را برای رضای خدا انجام دهیم به هیچ‌گونه حمایتی هم نباید دل بست؛ حال اگر حمایت شدیم چه بهتر و اگر نه باید کار خود را انجام دهیم.

*امروزه ما در بهترین دوران تشیع زندگی می‌کنیم

رجبی موفقیت کنونی کشور را مصادف با بهترین دوران تشیع دانست و در این خصوص اظهار داشت: امروزه در کشور ما از هر مأذنه‌ای صدای اذان و قرآن به گوش می‌رسد مردم بسیار علاقه‌مند به فعالیت قرآنی هستند و استقبال آنها از این حوزه بی‌نظیر است ولی در کشورهای دیگر تاسیس کلاس قرآنی مشکل است به راستی باید قدر نظام جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام را بدانیم.

علی رجبی حافظ کل قرآن کریم و نفر اول رشته حفظ و بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم متولد 1360 تهران و ساکن کرج بوده، متاهل و دارای دو فرزند است.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول