اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور عشایری:

25 درصد دام کشور در اختیار عشایر است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امور عشایری گفت: 25 درصد از دام کشور در اختیار عشایر است.

25 درصد دام کشور در اختیار عشایر است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جهانشاه صدیق ظهر امروز در جلسه شورای اداری، اداره کل امور عشایری استان کرمان اظهار داشت: عشایر حدود دو درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با وجود‌ اینکه تعداد جمعیت محدودی هستند، اما اثرگذاری زیادی در کشور دارند.

وی افزود: 20 درصد پروتئین دامی کشور توسط جامعه عشایری تولید و همچنین عشایر 25 درصد دام کشور را در اختیار دارند.30 درصد مراتع کشور در اختیار عشایر است‌ که در حدود 60 درصد از عرصه کشور حضور فعال دارند.

صدیق گفت: 35 درصد صنایع دستی کشور نیز توسط عشایر تولید می‌شود، عشایر مرزبانان خوبی برای کشور و همچنین ولی نعمتان مسئولان هستند.

صدیق عنوان کرد: عشایر باید به سمت پرورش ماهی، تولید صنایع دستی، پرورش زنبور عسل و فعالیت‌های گلخانه‌ای نیز هدایت شوند تا بتوانند در کنار دامداری فعالیت‌های اقتصادی دیگری هم انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت در ابعاد مختلف وظیفه پاسخگویی به جامعه عشایری را دارد، افزود: سازمان امور عشایری کشور، نیازمندی‌های جامعه عشایری را به سازمان مختلف اعلام و رفع آنها را پیگیری می‌کند.

صدیق بیان داشت: ‌حضور عشایر را در عرصه‌های مختلف نظام چشمگیر است و عشایر در تولید ملی و جایگاه اقتصادی کشور از نقش مهمی برخوردار هستند.

رئیس سازمان امور عشایری‌ کشور با تأکید بر اینکه مدیران استانی با وظایف این اداره کل و نیازهای جامعه عشایری زیاد آشنا نیستند، تصریح کرد: لزوم شناساندن و معرفی اداره امور عشایری یکی از وظایف مدیران و کارکنان امور عشایری است.

وی با بیان این که در نظام برنامه‌ریزی کشور جامعه عشایری با توجه به دو درصد از کل کشور سنجیده می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که میزان واگذاری اعتبارات به جامعه عشایر باید با میزان تأثیرگذاری آنها در جامعه سنجیده شود.

صدیق با اشاره به اینکه مسئولان امور عشایری باید مشکلات جامعه عشایر را به سایر مسئولان منتقل کنند، ابراز داشت: در این زمینه باید جهادی عمل کنیم.

صدیق، با اشاره به اینکه در بخش فرهنگی در جامعه عشایری کاری انجام نشده است، گفت: در سال 1384 فقط آموزش و پرورش و بهداشت در عشایر حضور داشتند و در زمان حاضر اکثر دستگاه‌ها در عشایر نماینده دارند.

وی بر حضور مسئولان امور عشایری در جمع عشایر تأکید کرد و اظهار داشت: مدیران استان باید تکالیف خود را در قبال جامعه عشایر بدانند و به آن عمل کنند.

وی جهاد کشاورزی را یکی از دستگاه‌های کمک رسان به امور عشایری معرفی کرد و بیان داشت: این وزارتخانه در بخش آب و خاک همواره پشتیبان این سازمان بوده است.

اوت‌های پیام/خ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول