اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان:

فالسا و بوملو جایگزین لیموترش‌های آفت‌زده می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: فالسا و پوملو محصولاتی هستند که می‌توانند به عنوان جایگزین مناسب درختان لیموترش آلوده به جاروک جادوگر مورد استفاده قرار گیرند.

فالسا و بوملو جایگزین لیموترش‌های آفت‌زده می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سیدامیرحمزه بهاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این استان به دلیل برخورداری از شرایط خاص و متفاوت اقلیمی به عنوان یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری معرفی شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر باغ الگویی فالسا در دو شهرستان میناب و رودان ایجاد شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به خصوصیات این میوه گفت: فالسا گیاه بوته‌ای است که از نظر باغبانی جزو میوه‌های ریز محسوب شده و میوه‌های کوچک آن شبیه گیلاس قرمز است که به صورت تازه خوری و استفاده در سالاد و آبمیوه کاربرد دارد.

بهاری ادامه داد: فالسا بومی هند و جنوب شرقی آسیا است که درخت آن به صورت درختچه‌هایی که بلندی آن به چهار متر می‌رسد و گل‌های نارنجی و زرد آن در اواخر بهار در کنار جوانه برگ به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود، است.

وی اضافه کرد:‌ فالسا در مناطقی که فصل تابستان و زمستان مشخصی دارند بهتر به عمل می‌آید و میزان محصول و کیفیت در چنین مناطقی بهتر است و گیاه فالسا را می‌توان در دامنه وسیعی از خاک‌ها کشت کرد.

این مسئول تصریح کرد: زمان گل‌دهی در فالسا از بهمن و اسفند ماه بوده و تا اوایل اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و گل‌ها در محور برگ‌ها تشکیل می‌شوند و فصل برداشت از اول اردیبشهت‌ماه تا نیمه دوم خردادماه ادامه دارد، میوه‌ها به تدریج رسیده و برداشت از هر گیاه به صورت روزانه ضروری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از پوملو به عنوان یکی دیگر از این گونه‌های جدید نام برد که کاشت آن در شهرستان‌های میناب، رودان و حاجی‌آباد انجام شده است.

وی گفت: پوملو به خانواده مرکبات تعلق دارد و این درخت همیشه سبز دارای بزرگ‌ترین میوه مرکبات بوده و بومی مناطق جنوب‌شرقی آسیا، تایلند و مالزی است.

بهاری افزود: میوه پوملو جزو بزرگ‌ترین میوه مرکبات است که حدود یک تا دو کیلوگرم وزن دارد و پوست میوه ضخیم و اسفنجی بوده و گوشت آن شیرین و زرد صورتی رنگ است و تکثیر آن نیز از طریق پیوند و بذر صورت می‌گیرد و شرایط آب و هوایی استان برای پرورش این‌گونه از مرکبات مناسب است.

انتهای پیام/ز20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول