اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان نظامی نیروهای مسلح استان اصفهان:

پرونده جرایم نیروهای مسلح به سرعت رسیدگی می‌شود

خبرگزاری فارس: دادستان نظامی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: سلامت نیروهای نظامی و انتظامی و نیز اهمیت و حساسیت حفظ اسرار، باعث می‌شود جرایم در سازمان قضایی نیروهای مسلح به سرعت رسیدگی می‌شود.

پرونده جرایم نیروهای مسلح به سرعت رسیدگی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مصطفی وطن‌خواه ظهر امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: صلاحیت به معنای اختیار قانونی برای رسیدگی به دعاوی کیفری است که طبق ماده 172 قانون اساسی برای رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی، ارتش و سپاه ژاندارمری نیروی نظامی موازین تشکیل و جرایم در مقام موارد ضابطه دار رسیدگی می‌شود.

وی افزود: طبق ماده 118 قانون مجازات قضایی طبق اجازه‌ای که در گذشته از امام خمینی(ره) و بعد از آن از رهبر معظم انقلاب و نیز از مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته شد در سال 64 دوباره این ماده تدوین و اصلاحیه آن در سال 68 صورت گرفته شد.

دادستان نظامی نیروهای مسلح استان اصفهان تصریح کرد: به موجب این تغییرات علاوه بر اصل 172 قانون اساسی، جرایم مرتبط با نیروهای مسلح هم به آن اضافه شد که براساس آن جرایمی را که از افراد غیر نظامی برنمی‌آید، شامل می‌شود.

وطن‌خواه ادامه داد: دو مورد جرایم تخلف اطلاعات از وظایف قانون و سایر موارد مشتمل بر اطلاعات طبقه‌بندی شده مشمول این درخواست بود که اکنون اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: طبق ماده یک قانون رسیدگی به جرایم قضایی، اگر در حین رسیدگی به جرمی سایر جرایم تشخیص داده شود که مربوط به حوزه قضایی نیروهای مسلح است، از طریق این دستگاه رسیدگی می‌شود.

*جرایم امنیتی نیروهای مسلح در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود

دادستان نظامی نیروهای مسلح استان اصفهان هم‌چنین افزود: در سال 73 درباره جرایم امنیتی نیروهای مسلح هم با رهبر معظم انقلاب و نیز رئیس قوه قضائیه وقت مشورت و موافقت شد که در این سازمان مورد بررسی قرار گیرد که نمونه آن رسیدگی به جرایم اسرای ایرانی در مدت اسارت و جرایم اسرای بیگانه در مدت اسارت در ایران است.

وی تصریح کرد: جرایم بین‌المللی همانند رشوه‌گیری در صورتی که یک طرف نظامی و دیگری غیر نظامی باشد و نیز مسائل اخلاقی اگر تنها یک طرف نظامی باشد مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

وطن‌خواه تاکید کرد: امنیت و آسایش جامعه به نیروهای مسلح بر می‌گردد، چرا که نیروهای مسلح عزت دین هستند و نیروهای مسلح نقش مهمی در امنیت کشور دارند.

وی با اشاره به نقش حساس سلامت نیروهای نظامی و انتظامی اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حساسیت و حفظ اسرار تشکیلات و توان رزمی و نظامی، جرایم در سازمان قضایی به سرعت رسیدگی می‌شود.

دادستان نظامی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: در سازمان قضایی رسیدگی بر ساس شاخص‌های مسائل دیپلماسی و ارتباط بین‌المللی که رهبر معظم انقلاب مدنظر دارند در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عزت، حکمت و مصلحت سه اصل مهم در حوزه مسائل بین‌المللی است، افزود: سازمان قضایی بر این سه اصل پایبند است و همواره بر عزت و سربلندی قوه قضائیه و حکیمانه برخورد کردن و مصلحت نظام تدبیر و رفتار می‌کند.

وطن‌خواه به روند بررسی پرونده های قضایی اشاره و اضافه کرد: انطباق اعمال افراد مطابق قانون و شاخص‌های موجود در هر رده‌ای که باشند مورد اهمیت و تاکید است.

وی ادامه داد: ملاک سنجش قانون و رعایت قانون برای همه است و کتمان و نادیده گرفتن قانون برای هیچ کس در هر رده وجود ندارد و به جرایم افراد قاطعانه رسیدگی می‌شود.

دادستان نظامی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه به موارد قضایی با دقت و سرعت به موقع رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته نحوه رسیدگی به نحوی بود که در حال حاضر پرونده‌ای باقی مانده از سال قبل نداریم.

وی استفاده از فناوری نوین و اتوماسیون اداری در دستگاه قوه قضائیه، حفظ صفا و صمیمیت و هم‌دلی بین افراد در سازمان قضایی را حکم مستند قوه قضائیه دانست و افزود: دسترسی به مسئولان و قضات سازمان و نیز تکریم ارباب‌رجوع در این سازمان مورد توجه است.

وطن‌خواه به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای 100 هزار نفر کلاس آموزشی برگزار شد که با توجه به شخصیت و جایگاه افراد، برگزاری دوره‌هایی در خصوص آموزش نحوه پرهیز از دخالت تمامی نیروهای قضایی در جناح‌بندی‌های قضایی، صدور احکام بازدارنده، اصلاح‌گرانه، عبرت‌آموز و تأثیرگذار مهم‌ترین آنها بوده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول