اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی:

مسجد جامع اهر ابهت گذشته خود را بازمی‌یابد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: با اتمام عملیات بازسازی مسجد جامع اهر این مسجد بار دیگر ابهت تاریخی خود را باز خواهد یافت.

مسجد جامع اهر ابهت گذشته خود را بازمی‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، تراب محمدی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مسجد جامع اهر با اشاره به ابهت مسجد 21 گنبد اهر اظهار کرد: گنبدهای وسیع و بزرگ مسجد جامع فضای روحانی خاصی را در این بنا به‌وجود آورده که گویی گنبدها فرش را به عرش پیوند می‌دهند. 

وی معماری مسجد تاریخی جامع اهر را خاص توصیف کرد و گفت: این مسجد از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده که بخش قدیم آن در سال گذشته مرمت شده و بخش جدید الحاقی در حال مرمت و بازسازی است.

محمدی ادامه داد: بخشی از مسجد در دوران پهلوی فرسوده و تخریب شده بود که در دوران پهلوی مرمت و در کتیبه‌ای عملیات مرمت تشریح شده و بر سردر مسجد نصب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: بخش الحاقی که در پی مرمت و بازسازی‌های انجام شده دوره پهلوی اضافه شده بود، حذف شده و مسجد مطابق طرح اولیه بازسازی شد.

وی با بیان اینکه بخش قدیمی مسجد از 21 گنبد و 12 ستون آجری، محوطه و حجره تشکیل شده است، یادآور شد: این مسجد متعلق به دوره سلجوقی بوده و در دوره‌های مختلف ایلخانی، اتابکان، صفوی، قاجار و پهلوی الحاقاتی انجام شد و به تعداد گنبدها در طول دوره‌های مختلف اضافه شد.

محمدی با اشاره به اینکه سه گنبد در عرض و هفت گنبد در طول این مسجد وجود دارد، گفت: در سال‌های گذشته مرمت‌های اساسی انجام شده و در حال حاضر عملیات مرمت دیوارها، اصلاح محوطه، نماکاری و سفت‌کاری بخش‌های الحاقی در حال اجراست.

رئیس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان همچنین اظهار کرد: مسجد جامع اهر از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل شده که با درب کوچکی از یکدیگر مجزا می‌شوند و قسمت زنانه بخش کوچک‌تر و مسجد مردانه قسمت بزرگ‌تر است.

محمدی خاطرنشان کرد: این مسجد در گذشته مصلای شهر بوده و مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار می‌گرفت اما اکنون ویژگی تاریخی آن بیشتر مورد توجه است که پیش‌بینی می‌شود با اتمام عملیات بازسازی بار دیگر این مسجد همچون گذشته پویا و فعال شود.

وی اضافه کرد: مبلغی نزدیک به دو میلیارد ریال اعتبار برای مرمت مسجد جامع اهر پیش‌بینی شده بود که بخشی از آن محقق شده و همزمان با اجرای عملیات مرمتی مبالغ باقی‌مانده نیز به طرح مرمتی تزریق می‌شود.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول