اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بازرسی استان قم خبر داد

بررسی هزار شکایت مردمی توسط بازرسی قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازرسی استان قم گفت: به طور میانگین سالانه بیش از هزار مورد شکایت مردمی از دستگاه‌های دولتی توسط این اداره‌کل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی هزار شکایت مردمی توسط بازرسی قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم عباس فرزادنیا در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته قوه قضائیه در اداره‌کل بازرسی استان قم برگزار شد اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل 174 قانون اساسی یکی از سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضائیه بوده و رئیس آن توسط رئیس قوه تعیین می‌شود.

وی این سازمان را از جمله نهادهای مهم کشوری دانست و افزود: سازمانی با این حجم از وظایف که توان نظارت بر تمام وزارتخانه‌ها، نهادهای انقلابی، نیروهای انتظامی و نظامی، بانک‌ها و حتی ارگان‌های غیردولتی را داشته باشد به جز سازمان بازرسی وجود ندارد.

مدیرکل بازرسی استان قم خاطر نشان کرد: سهام‌دار بودن دولت در بخش‌های غیردولتی نیز موجب شمول نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر آن ارگان می‌شود.

وی با اشاره به اختیارات سازمان بازرسی کل کشور گفت: چنانچه بازرسان این سازمان با جرم و تخلفی مواجه شوند می‌توانند از قرار التزام، کفالت یا وثیقه استفاده کنند اما قرار بازداشت با همکاری دادستانی مراکز استان‌ها صورت می‌گیرد و دارای ساز و کار لازم به خود است.

فرزادنیا با بیان اینکه سازمان بازرسی توان دسترسی به حساب‌های بانکی را نیز دارد ابراز کرد: محدودیت‌های پیش رو نیز برداشته شده است زیرا در گذشته چنانچه دستگاهی همکاری لازم را با این سازمان نداشت، ابزار برخورد لازم در اختیار نبود اما اکنون مجازات‌هایی چون انفصال از خدمت برای این‌گونه افراد در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بازرسی استان قم ادامه داد: علاوه بر این، در گذشته دستگاه‌هایی می‌توانستند به ابلاغ سازمان توجهی نکنند اما اکنون بر اساس قانون، انفصال از خدمت در انتظار مدیران این نهادهاست.

وی با اشاره به در نظر گرفتن ضمانت اجرایی کیفری برای افرادی که تخلفات را به سازمان بازرسی گزارش نمی‌دهند گفت: این قوانین جدید، نشان‌دهنده توجه قانون‌گذاران به مقوله نظارت و بازرسی است.

فرزادنیا عنوان داشت: در طول سال، حداقل هزار مورد شکایت و اعلامیه از سوی مردم استان قم به اداره‌کل بازرسی استان ارائه می‌شود.

مدیرکل بازرسی استان قم بیشترین شکایات صورت گرفته را از شهرداری دانست و افزود: شرکت‌های دولتی مانند توزیع برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی، مخابرات و به طور کلی شرکت‌های خدماتی دولتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها نیز بخشی از شکایات را به خود اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: در طول سال گذشته، از میان 828 جلسه مناقصه و مزایده‌ای که توسط دستگاه‌ها اعلام شده، اداره‌کل بازرسی استان قم در 522 جلسه حضور فعال داشته است که رقم ارزش این قراردادها رقمی بالغ بر هزار میلیارد و 484 میلیون تومان بوده است.

فرزادنیا ادامه داد: تذکر، هشدار، تجدید و ابطال مناقصه‌ها از جمله اقدامات کارشناسان این اداره‌کل است به طوری که 10 مناقصه در سال گذشته ابطال و 35 مورد تنظیم گزارش حاوی پیشنهادات و الزامات مربوطه تهیه و به دستگاه‌های مختلف ارسال شده است.

مدیرکل بازرسی استان قم با بیان اینکه در حوزه معاملات دولتی دو شاخصه اصلی وجود دارد گفت: توجیه بیشتر دستگاه‌های دولتی به قوانین با افزایش حضور کارشناسان بازرسی از جمله رهاورده‌‌های بازرسی‌های بیشتر است.

وی بیان داشت: حجم اقدامات پیمانکاری در قم نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و به طور طبیعی تخلفات نیز بیشتر خواهد شد اما با روند مطلوب پروژه‌های عمرانی و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و نیز رسیدن به یک حالت تعادل، می‌توان مقایسه‌ای میان میزان تخلفات در سال‌های مختلف ارائه داد.

فرزادنیا با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود: سازمان بازرسی به دلیل اجرای هر چه بهتر منویات رهبری، فعالیت در این زمینه را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل بازرسی استان قم ادامه داد: پرداختن به مقوله تولید و شناسایی نارسایی‌ها، آسیب‌ها و الزاماتی که باید در استان قم فراهم شوند از جمله فعالیت‌های ویژه این اداره‌کل در سال جاری خواهد بود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول