اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازتاب گسترده پیروزی "محمد مرسی" در رسانه‌های عرب‌زبان

خبرگزاری فارس: پیروزی نامزد اسلام‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر و تصاویر شادی مردم آن از این پیروزی، در صدر اخبار رسانه‌های عرب زبان است هرچند که برخی از رسانه‌های وابسته به غرب تلاش دارند مشکلات فراروی مصر را بزرگنمایی کنند.

بازتاب گسترده پیروزی "محمد مرسی" در رسانه‌های عرب‌زبان

 به گزارش فارس، روزنامه‌ها و پایگاه‌های عرب‌زبان مختلف با درج خبر پیروزی نامزد اسلام‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، اخبار مرتبط با این دستاورد بزرگ انقلابیون مصری را پوشش دادند. برغم آنکه پایگاه‌های خبری همسو با سیاست‌های غرب و طرفدار ریاست‌جمهوری "احمد شفیق" آخرین نخست‌وزیر دیکتاتور مصر نتوانستند، خوشحالی مردم مصر از شکست رقیب مرسی را کتمان کنند اما برخی از آنها مانند شبکه العربیه و بی‌بی‌سی در کنار پوشش معمولی تحولات دیروز مصر، با انتشار گزارش‌هایی از مشکلات و چالش‌های فراروی محمد مرسی خبر دادند.

روزنامه "الشرق الاوسط"

روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق الاوسط" چاپ لندن، تیتر نخست خود را به اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مصر اختصاص داد و نوشت «محمد مرسی نامزد اسلام‌گراها رئیس‌جمهور مصر شد». سپس در تیتر دوم این خبر نوشت: طنطاوی و جنزوری تبریک گفتند..مفتی مصر خواستار آشتی ملی در مصر شد..رئیس جمهور منتخب مصر به حفظ معاهدات بین‌المللی و عدم دخالت در امور هیچ دولتی متعهد شد.

روزنامه اماراتی "الخلیج"

این روزنامه نیز تیتر نخست خود را به پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات مصر اختصاص داد. این روزنامه نیز در تیتر اصلی خود بر روی وحدت و ضرورت پایبندی رئیس جمهور به معاهدات بین‌المللی تاکید کرد و نوشت: مرسی رئیس‌جمهور مصر: وحدت و پایبندی به معاهدات

در روتیتر این خبر نیز نوشته شد: امارات استقبال و آرزوی ثبات و دوستی کرد و واشنگتن این پیروزی را علامتی مهم دانست

در متن خبر نیز علاوه بر اشاره به نحوه اعلام نتایج انتخابات مصر، استقبال و پیام‌های تبریک دولت‌های مختلف جهان منتشر شد.

این روزنامه اماراتی، همچنین در بخش مقالات، زندگینامه‌ای از محمد مرسی منتشر کرد.

پایگاه خبری الجزیرة

این پایگاه خبری نیز از دیشب تاکنون تیتر درشت و نخست خود را به اعلام نتایج انتخابات مصر اختصاص داد و اکنون تیتر اصلی آن «استقبال عربی و بین‌المللی از انتخاب مرسی» است.

این پایگاه خبری، پیام تبریک‌های آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایران، فرانسه،انگلیس، ایتالیا، قطر، کویت، مقامات مصری و احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در کشورهایی مثل لیبی، فلسطین را منتشر کرد.

در ادامه این گزارش خبری با روتیتر تبریک اسرائیل آمده است که این رژیم نیز روند دموکراتیک مصر را ارج می‌نهد و به نتایج انتخابات احترام می‌گذارد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی آمده است: اسرائیل قصد دارد همکاری خود با دولت مصر را بر اساس پیمان صلح امضا شده میان طرفین در سال 1979 ادامه دهد.

الجزیره پیش از این خبر نیز، در خبرهای فوری از جزئیات اوضاع در مصر و فضای حاکم بر مناطق مختلف کشور خبر می‌داد و به محض اعلام نتایج خبر پیروزی مرسی را با تیتر «مرسی؛ نخستین رئیس‌جمهور مدنی مصر» انعکاس داد.

روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات"

این روزنامه نیز چندین خبر از انتخابات مصر را منتشر کرد. تیتر نخست این روزنامه عبارت بود از «مرسی؛ نخستین رئیس‌جمهور مدنی مصر تحت نظارت نظامی» و در بالای این تیتر، عکسی از خوشحالی مردم مصر در حالی که عکس بزرگی از مرسی را در دست داشتند، درج شده بود.

در این خبر آمده است: محمد مرسی نخستین رئیس‌جمهور مدنی در تاریخ مصر شد تا به 6 دهه یکه‌تازی نظامیان در راس قدرت پایان دهد. او از قلب جماعت "اخوان‌المسلمون" که پس از انقلاب 1952 در مصر درگیری‌های شدیدی با فرماندهی ارتش داشتند، روی کار آمده است.

این روزنامه تیتر «مرسی نخستین رئیس‌جمهور منتخب مصر؛ طنطاوی و عنان تبریک گفتند» را نیز به انتخابات مصر اختصاص داد.

پایگاه خبری مارب پرس:

پایگاه خبری یمنی "مارب‌پرس" نیز بیشتر اخبار مهم خود را به تحولات مصر اختصاص داد و اخباری با تیترهای زیر کار کرد:

- محمد مرسی از تمام پست‌های خود در جماعت اخوان‌المسلمون و حزبش استعفا کرد

- ضاحی خلفان: انتخاب مرسی ناموفق بود..تا مرسی قدس را آزاد نکند من استعفا نمی‌کنم

-  رئیس جمهور یمن به مرسی تبریک گفت

- مرسی از زندان تا قصر ..مردی از میدان‌های مبارزه

روزنامه لبنانی الاخبار

این روزنامه نیز با تیتر «نامزد جایگزین؛ نیمی انقلابی نیمی سازمانی» به انتخابات مصر پرداخت و سپس زندگینامه‌ای کوتاه از او چاپ کرد و نوشت که مرسی دارای شخصیت کاریزماتیکی نیست و افکار عمومی مصر تا پیش از نامزدی‌اش برای انتخابات، شناخت چندانی از او نداشتند اما به واسطه جماعت اخوان المسلمون او شناخته شد و مردم به او رای دادند.

او پنجمین رئیس‌جمهور مصر است.

این روزنامه لبنانی، سپس به درج پیام‌های تبریک بین‌المللی و منطقه‌ای و مصری برای مرسی پرداخت.

روزنامه القدس العربی

این روزنامه فرامنطقه‌ای نیز با تیتر «محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمون، نخستین رئیس‌جمهور مصر پس از مبارک» خبر پیروزی مرسی را منتشر کرد و نوشت: اعلام پیروزی مرسی، شادی را به میدان التحریر مصر به ارمغان آورد و هزاران نفر از طرفداران مرسی را که چند روزی است در این میدان تحصن کرده‌اند، خوشحال کرد.

پایگاه خبری نهرین نت:

پایگاه خبری عراقی "نهرین نت" نیز با تیتر «انقلاب مصر با ریاست‌جمهوری مرسی، آخرین پیروزی خود را محقق کرد»، از شکست آخرین نخست‌وزیر دیکتاتور مصر در دستیابی به پست ریاست‌جمهوری خبر داد.

این پایگاه خبری در خبری دیگر به نقل از روزنامه صهیونیستی "معاریو" نوشت که دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از اعلام پیروزی محمد مرسی در انتخابات نگران است.

بی‌بی‌سی عربی:

پایگاه خبری شبکه "بی‌بی‌سی" نیز نوشت: مرسی بر پایبندی به وعده‌هایش تاکید کرد..شفیق به شکست اعتراف کرد...اوباما به ارتباط بر اساس احترام متعهد شد.

این پایگاه خبری یک صفحه ویژه برای انتخابات مصر اختصاص داده است و در آن نخستین سخنرانی مرسی پس از انتخابات، پیام‌های تبریک متعدد برای او، زندگینامه‌اش و ...درج کرده است.

شبکه تلویزیونی آن نیز با زیرنویس‌های مختلف از تحولات مصر خبر می‌دهد. در یکی از این زیرنویس‌ها از دشواری مسئولیت مرسی و چالش‌های متعدد فراروی او و نیز محترم شمرده شدن نتایج انتخابات مصر از سوی اسرائیل سخن به میان می‌آید.

العربیة:

پایگاه خبری العربیه نیز با پوشش اخبار مصر بار دیگر با زیرکی تلاش دارد تا نیمه خالی لیوان در مصر را نشان دهد.

برغم اینکه این پایگاه خبری از پیروزی مرسی در انتخابات و سخنرانی او پس از اعلام نتایج خبر داد اما در گزارشی نوشت که مرسی با شورای نظامی بر سر اختیارات وارد معرکه خواهد شد و طی آن از چالش‌های متعدد فراروی مرسی به نقل از یک تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار سخن به میان آورد.

در این گزارش آمده است: مرسی بار سنگینی و مشکلات زیادی بر دوش دارد که مهمترین آن توافقش با شورای نظامی با اعلام مکمل قانون اساسی مصر است. وی رئیس‌جمهوری بدون اختیاراتی حقیقی است.

این پایگاه سپس در گزارشی جداگانه با تیتر « مرسی با اختیاراتی ناقص بر مصر حکومت می‌کند» از مشکلات و دشواری‌های فراروی رئیس‌جمهور منتخب مصر خبر داد و در کاریکاتوری شورای نظامی مصر را در ردیف اول تصمیم‌گیری در کشور مصر قرار داد و پس از او چهره ناراضی مرسی را در ردیف دوم قرار داد.

العربیه در گزارشی جداگانه نوشت که مرسی، میراثی از روابط خارجه کشور را به ارث برده که نقش منطقه‌ای مصر را محدود می‌کند و رویکرد و موضع رئیس‌جمهور منتخب مصر در این زمینه بر جایگاه و میزان تاثیرگذاری او در منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول