اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

گزارش تفصیلی فارس از تحولات امروز مصر

انقلاب مصر به بار نشست/ «مرسی» اولین رئیس جمهور اسلام‌گرا

خبرگزاری فارس: پیروزی نامزد اسلامگرای انتخابات ریاست جمهوری در مصر واکنش های متفاوتی را در میان گروه های داخلی و خارجی به همراه داشت.

انقلاب مصر به بار نشست/ «مرسی» اولین رئیس جمهور اسلام‌گرا

به گزارش فارس، کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر امروز بالاخره بعد از چندین بار تعویق اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مصر، محمد مرسی را به عنوان پیروز انتخابات اعلام کرد.

"فاروق سلطان" رئیس کمیسیون عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در کنفرانس مطبوعاتی امروز ضمن تشریح روند برگزاری انتخابات و با تاکید بر شفافیت برگزاری انتخابات در جمهوری مصر پس از سرنگونی مبارک، لحظاتی پیش نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد و همان‌گونه که پیش از این در نتایج غیر رسمی اعلام شده بود، "محمد مرسی"،‌ نامزد اسلامگرای مصر پیروز این انتخابات اعلام شد.

براساس اعلام کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از شمارش آرا مشخص شد که "محمد مرسی"، نامزد اسلامگرا 51.7درصد آرا و "احمد شفیق"، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک48.3 درصد آرا را کسب کرده‌اند تا به این ترتیب مرسی اولین رئیس جمهور اسلامگرا پس از دوره مبارک باشد.براساس این گزارش تعداد آرای صحیح 25میلیون و 577هزار و 511 رأی بوده که محمد مرسی 13 میلیون و 230 هزار و 131 رأی را از آن خود کرد.احمد شفیق نخست وزیر مبارک 12 میلیون و 347 هزار و 380 رأی کسب کرد. همچنین میزان مشارکت مردم در این انتخابات 51.85درصد  و تعداد آرای باطله 843252 رأی اعلام شد.

شادی مردم مصر از ریاست جمهوری مرسی

شبکه های تلویزیونی که به صورت مستقیم تجمع صدها هزار نفری مردم در میدان التحریر نماد انقلاب مصر را همزمان با اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری مصر به نمایش گذاشته بودند، شادی وصف ناپذیر مردمی را به تصویر کشیدند که در طول یک و نیم سال گذشته مصیبت های طاقت فرسایی را متحمل شده اند.

مردم مصر همچنین با آزاد کردن کبوترهایی شادی خود را ابراز کردند. آنها همچنین با برافراشتن پرچم مصر و تصاویری از محمد مرسی جشن خود را ادامه دادند. در شهر اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر نیز مردم پیروزی محمد مرسی  نامزد اسلامگرا را جشن گرفتند و با در دست داشتن پرچم مصر سرود ملی این کشور را می خوانند. تظاهرات مشابهی نیز در سایر شهرهای مصر به مناسبت پیروزی مرسی برگزار شد.

خشم و گریه در ستاد انتخاباتی شفیق

در این میان از ستاد انتخاباتی احمد شفیق آخرین نخست وزیر حسنی مبارک گزارش می رسد که با اعلام پیروزی مرسی در انتخابات اشک و گریه و فریاد فضای محوطه را پر کرد، اعضای این ستاد تایید کمیته انتخابات بر آراء مردمی را رد کرده و مدعی شدند که این کمیته نتایج انتخابات را دستکاری کرده است.

احمد شفیق نیز از منزل خود و از طریق تلویزیون اعلام نتایج را دنبال می کرد و تعدادی از افراد نزدیک به وی نیز در کنارش بودند.

مرسی امشب برای مصری‌ها سخنرانی می‌کند

ستاد انتخاباتی مرسی نیز  در پی اعلام موفقیت وی کنفرانس مطبوعاتی را برگزار کرد که با یک دقیقه سکوت برای بزرگداشت شهدای انقلاب مردمی 25 ژانویه در این کشور همراه بود.

احمد عبدالعاطی هماهنگ کننده ستاد انتخاباتی مرسی گفت که مرسی امشب برای مردم مصر سخنرانی خواهد کرد، عبدالعاطی البته انتشار برخی اخبار در مورد مذاکرات مرسی با گروه های سیاسی در دو روز گذشته برای تصدی هر سمتی را بی اساس خواند.

استقبال خارجی از موفقیت مرسی در انتخابات

موفقیت محمد مرسی در انتخابات تنها مردم مصر را خوشحال نکرد، مردم غزه نیز با شلیک تیرهای هوایی به صورت خودجوش بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به خیابان ها آمدند و موفقیت محمد مرسی در انتخابات را جشن گرفتند. بر اساس این گزارش، صدها نفر از مردم غره به خیابان ها آمده اند و برخی از آنها با شلیک تیر هوایی شادی خود را از پیروزی مرسی در انتخابات ابراز می کنند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه ای پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: ملت تاریخ ساز مصر با حضور مسئولانه خویش در انتخاباتی سرنوشت ساز بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحقق آرمان های والای عدالتخواهانه انقلاب بزرگ مصر با نمایش شکوهمند مردم سالاری به اثبات رساند.

نخست وزیر دولت مردمی حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیروزی نامزد اسلامگراها در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفتند. "طاهر نونو" سخنگوی "اسماعیل هنیه" نخست وزیر دولت مردمی حماس گفت که هنیه در تماسی تلفنی با دکتر مرسی، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر و برگزیده شدنش به عنوان اولین رئیس جمهور مصر پس از انقلاب 25 ژانویه را تبریک گفت.

جنبش "جهاد اسلامی فلسطین" نیز پیروزی نامزد اسلامگراها در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت.

امیر کویت و وزارت خارجه امارات عربی متحده نسبت به پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر واکنش نشان داد و از موفقیت مرسی در انتخابات استقبال کردند.

وحشت صهیونیست ها از پیروزی مرسی

در این میان رژیم صهیونیستی از انتخاب مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر وحشت زده شد، این رژیم در اولین واکنش خود از طریق روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که مصر به سمتی پیش می رود که به ایرانی دیگر تبدیل شود.

در همین راستا نیروهای ارتش صهیونیستی بلافاصله بعد از اعلام موفقیت محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر در مرزهای این کشور با سرزمین های اشغالی آماده باش اعلام کردند.

شاهدان عینی تاکید کردند که تحرکات گسترده ای از سوی نیروهای نظامی صهیونیستی در ساعات اخیر در مرزها قابل مشاهده است، بویژه بعد از شلیک هایی که در نزدیکی دیوار حایل به وجود آمده، این تحرکات روند بیشتری به خود گرفته است.

در عرصه سیاسی نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست ها به وزرای خود دستور داده که فعلا در خصوص انتخابات مصر و رئیس جمهور جدید اظهارنظری نکنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول