اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس گزارش می‌دهد

مرحله نهایی؛ دوئل شورای نظامی و مردم انقلابی مصر

خبرگزاری فارس: دوئل شورای نظامی مصر و مردم انقلابی این کشور بر سر تعیین اولین رئیس جمهور برای انقلاب 25 ژانویه در مصر امروز با اعلام نتایج رسمی انتخابات وارد آخرین مرحله خود می شود.

مرحله نهایی؛ دوئل شورای نظامی و مردم انقلابی مصر

به گزارش فارس، ماراتون سخت و نفس گیر انتخابات ریاست جمهوری در مصر قرار است امروز با اعلام نتایج رسمی انتخابات به پایان برسد، ماراتونی که با تحرکات گسترده سیاسی و دیپلماتیک در داخل و خارج از کشور همزمان شده و درهمین راستا فعالیت های مردم مصر در محافظت از انقلاب خود نیز در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است.

هر اندازه که شورای نظامی فشار خود بر مردم در تحمیل کودتای خزنده خود به آنها را بیشتر کرده، مردم نیز با حضور گسترده تر در تظاهرات اعتراض آمیز به سیاست های این شورا اعتراض کرده و تاکید کردند که درصورت تکمیل کودتا علیه انقلاب مصر روزهای دردناکی در انتظار شورای نظامی خواهد بود.

تظاهرات مصر همچنان ادامه دارد

مردم مصر در روزهای اخیر با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف از جمله قاهره، تاکید کرده‌اند که تا اعلام رسمی نتایج از میدان التحریر خارج نشده و تظاهرات ادامه خواهد داشت. آنها در اعتراضات خود به تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ابراز نگرانی کردند و آن را مانور تردید برانگیز شورای نظامیان حاکم برای به قدرت رساندن احمد شفیق نامیدند. این تظاهرات از 5 روز پیش با آغاز تحصن نامحدود اخوان المسلمون در میدان التحریر برای صیانت از آراء مردمی آغاز شد و با ادامه تحصن از سوی جنبش 6 آوریل تشدید شد، تظاهرات میلیونی مردم در روز جمعه نیز فشارها بر شورای نظامی برای صرف نظر کردن از کودتای خود را افزایش داد. به هر حال مصری ها اعلام کرده اند که تا زمان مشروعیت پیدا کردن حاکمیت در مصر از میدان التحریر خارج نخواهند شد.

تردید کمیته انتخابات در اعلام نتایج

تردیدهای کمیته انتخابات و شورای نظامی در مصر در مقابل سناریوهای مختلف فرا روی این شورا باعث شد تا دیروز چندین زمان برای اعلام نتایج انتخابات مشخص شود، پیشتر رسانه ها روز یکشنبه را زمان نهایی اعلام نتایج معرفی می‌کردند، اما تلویزیون رسمی مصر صبح دیروز اعلام کرد که این نتایج بعد از نشست روز شنبه اعضای کمیته انتخابات اعلام خواهد شد، چیزی نگذشت که این خبر توسط فاروق سلطان رئیس کمیته انتخابات رد شده و وی تصریح کرد که فردا [امروز یک شنبه] نتایج اعلام خواهد شد، بر اساس آخرین اطلاعات و تحولات در مصر قرار است امروز ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود.

محمد مرسی بعد از اعلام نتایج سخنرانی می کند

قرار است محمد مرسی نامزد اسلامگرای مصر بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی کند. یاسر علی سخنگوی رسمی ستاد انتخاباتی مرسی با اعلام این خبر تاکید کرد که این مراسم تنها با سخنرانی مرسی خاتمه پیدا نمی کند و فعالیت های مردمی در رد متمم قانون اساسی و انحلال پارلمان از سوی مردم مصر همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه اد که مرسی بلافاصله کار در راستای مسئولیت سنگین خود را آغاز خواهد کرد و راهکارهایی را برای توسعه کشور و تشکیل موسسات ریاست جمهوری در کشور و همچنین ایجاد دولت ائتلافی ارائه خواهد کرد.

هشدار البرادعی در مورد انفجار اوضاع در مصر

محمد البرادعی از شخصیت های سیاسی مصر در اظهاراتی تاکید کرد که مصر الان در فضایی از هرج و مرج کامل به سر می برد، او همچنین نسبت به افزیش خشونت ها در این کشور در صورت اعلام شکست محمد مرسی نامزد اسلامگرای مصر هشدار داد.

وی در سخنان خود افزود که با شورای نظامی و گروه های سیاسی دیگر مصری از جمله اخوان المسلمون و همچنین سازمان اطلاعات مصر در تماس دائم است تا از تشدید اوضاع در کشور جلوگیری کند و بحران سیاسی به وجود آمده را پایان دهد.

سناریوهای شورای نظامی در مصر

شورای نظامی گزینه‌هایی برای تکمیل کودتا دارد، این شورا با اقدامی که دادگاه قانون اساسی برای انحلال پارلمان به اجرا درآورده و عدم تصویب قانون برای حضور بازماندگان رژیم سابق و دستکاری که در آرا محمد مرسی نامزد اسلامگرا در دور اول انتخابات انجام داد که هنوز با اعلام نکردن نتایج رسمی همچنان ادامه دارد؛ در واقع به عنوان یک کودتا علیه انقلابیون و اسلامگرایان مصری تفسیر شده است.

شورای نظامی که ابتدا به دنبال تضعیف جایگاه ریاست جمهوری برای عدم تحقق اهداف انقلاب بود، تصمیم دارد که ژنرال احمد شفیق را به مقام رئیس جمهور مصر معرفی کند تا به این طریق سازوکارهای کامل حاکمیت را در اختیار بگیرد، شورای نظامی با سرکوب در مقابل مردم اقدام خواهد کرد تا قدرت خود را حفظ کند، هشداری که روز گذشته شورای نظامی به مردم داد و در واقع یک اقدام اولیه برای اجرای این سیاست تلقی می‌شود.

شورای نظامی برای این منظور به دنبال باطل کردن یک میلیون رای از آرا محمد مرسی نامزد اسلامگرای مصر است تا از این طریق احمد شفیق بتواند برنده دور دوم انتخاب شود.

گام دیگری که شورای نظامی به دنبال آن است که این شورا اصل انتخابات ریاست جمهوری را باطل و انتخابات جدیدی همزمان با انتخابات پارلمان جدید به اجرا بگذارد. شورای نظامی پس از پیروزی اسلامگرایان عملا با انحلال پارلمان و تعویق انتخابات ریاست جمهوری به دنبال مدیریت بیشتری نسبت به تحولات است تا حاکمیت خودش را در عرصه تحولات حفظ کند.

شورای نظامی برای تکمیل کودتا ممکن است مسئله غیرقانونی بودن اخوان‌المسلمون را جدی پیگیری کند و با اعلام عدم مشروعیت اخوان براساس قانون زمان مبارک، زمینه برخورد جدی‌تر با این گروه را به وجود بیاورد تا نتیجه انتخابات را به سوی منافع رژیم سابق پیش ببرد.

دیدار محرمانه احمد شفیق با دیپلمات آمریکایی

در بحبوبه شرایط انتخاباتی در مصر آمریکا از خط توطئه خود علیه انقلاب این کشور دست برنداشته و کمک های فکری و عملی خود را به کودتاگران متوقف نکرده است، پایگاه خبری المصریون به نقل از منابع موثق نوشت که روز پنج شنبه گذشته نشستی محرمانه میان احمد شفیق آخرین نخست وزیر حسنی مبارک و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و یک مقام نظامی مصری در منطقه القطامیه در اطراف قاهره برگزار شده است.

این دیدار که چیزی از مفاد آن منتشر نشده، یک ساعت به طول انجامیده و بعد از مدت کوتاهی نیز شفیق دیدار کوتاهی با یک دیپلمات آمریکایی داشته که منبع مورد نظر این خبر به ماهیت وی اشاره ای نکرده است، دیدار شفیق با این دیپلمات یک ربع طول کشیده است. این دیدارها در ساعت شش و نیم بعد از ظهر پنج شنبه روی داده است. شفیق بعد از این دیدار بود که سخنرانی کوتاهی داشت و در آن ابراز اطمینان کرد که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است، او البته در عین حال گفت که نسبت به نتیجه اعلام شده از سوی کمیته انتخابات متعهد خواهد بود.

چامسکی: آمریکا خواهان رئیس جمهوری نظیر مبارک است

نوام چامسکی استاد دانشگاه ام آی تی در میزگردی در شبکه اون تی وی گفت: غرب و آمریکا خواهان حکومت منتخب مردم مصر نیستند؛ حتی اگر این کار هزینه زیادی برای آنها در بر داشته باشد.

وی افزود: آمریکا خواهان روی کار آمدن حکومتی نظیر مبارک است که ملت را سرکوب و به واشنگتن خدمت کند.  اما حاکمی را که به ملت خود خدمت کند، نمی خواهد.غربی‌ها خواهان دموکراسی در مصر نیستند لذا مبارک را تا لحظه آخر تایید کردند اما وقتی ارتش علیه مبارک اقدام کرد آنها به خاطر ایجاد شیوه‌ای برای باقی ماندن رژیم بدون مبارک خرسند شدند.

منتقد مشهور سیاست های آمریکا گفت: این واشنگتن بود که از شورای نظامی خواست تا قدرت را تحویل دهد و انقلاب را مهار و ریشه کن کند تا مانند انقلاب (اسلامی) ایران نباشد و تغییرات همه جانبه ایجاد نشود و سپس مردم را از انقلاب متنفر کنند تا دوباره آن را اگر نظام (گذشته) به شکل جدیدی روی کار بیاید، تکرار نکنند و در مرحله بعدی حاکم جدیدی بیاورند که نظامی و دیکتاتور مثل مبارک باشد که به روند دنباله روی از آمریکا واسرائیل ادامه بدهد و مصر بخشی از منظومه آمریکا باقی بماند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول