اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس:

احتمال دستکاری در نتایج انتخابات مصر وجود دارد/ شورای نظامی در فکر کودتاست

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران احتمال دستکاری در نتایج انتخابات مصر را بعید ندانست و گفت: انقلاب مصر راه طولانی در پیش دارد و شورای نظامی حاکم نمی‌تواند جلوی انقلاب مصر را بگیرد.

احتمال دستکاری در نتایج انتخابات مصر وجود دارد/ شورای نظامی در فکر کودتاست

دکتر"احمد دوست محمدی" مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل فارس در پاسخ به سوالی درباره اقدام شورای نظامی در خصوص انحلال پارلمان گفت: انحلال پارلمان مصر، آنهم در آستانه برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور، حاکی از این است که شورای نظامی حاکم بر مصر، که مبارک بر جای گذاشت و بر مقدرات مردم حاکم کرد، نمی‌خواهد انقلاب مصر به ثمر برسد و مایل است همچنان در قدرت باقی بماند.

شورای نظامی مایل به واگذاری قدرت نیست

وی افزود: این امر، یعنی حکومت نظامیان، متاسفانه در قریب به نیم قرن اخیر، در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، سابقه دارد. در این کشورها معمولا نظامیان حرف آخر را می‌زنند و هرجا هم لازم دیده‌اند، به راحتی دست به کودتا زده‌اند و نکته جالب‌تر اینکه آمریکا، اروپا و صهیونیست‌ها هم از آنها حمایت می‌کنند و امکانات نظامی، ابزار سرکوب و کمک‌های کلان مالی در اختیارشان قرار می‌دهند و با برخورداری از سلطه رسانه‌ای و تبلیغاتی، چهره قابل توجیهی هم از آنان نزد افکار عمومی جهان به تصویر می‌کشند.

کمک آمریکا به مصر مبارک برای تامین امنیت اسرائیل

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تحولات اخیر در مصر گفت: در مصر هم همین‌طور است. آمریکا، از ده‌ها سال پیش، با هدف تأمین امنیت اسرائیل، بیشترین کمک مالی را، بعد از رژیم صهیونیستی اسرائیل، در اختیار دولت مصر قرار داده و هنوز هم این کمک‌ها ادامه دارد. به ویژه اینکه امروز دلار نفتی آل سعود هم به این حاتم بخشی‌ها افزوده شده و جالب اینکه بخش اعظم این کمک‌ها، فکر می‌کنم چیزی حدود 80 درصد آن، هم در اختیار ارتش و نظامیان حاکم قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه غرب و رژیم صهیونیستی تمایل ندارند که ملت مصر آزاد باشند، تصریح کرد، طبیعی است که قدرت‌های صهیونیستی، اروپا و آمریکا و خود رژیم جعلی اسرائیل، که سال‌ها چنگال خود را در حلقوم ملت مصر فرو برده بودند، نمی‌خواهند شاهد به هدر رفتن سرمایه‌گذاریشان باشند. آنها نمی‌خواهد این ملت آزاد شود. این واقعیتی است که امروز برای همه ناظران و تحلیل‌گران تحولات منطقه به روشنی آشکار است.

کارزار واقعی بین اسلامگراها و بازمانده‌های مبارک

دوست محمدی درباره اقدام شورای نظامی و تاثیران آن بر انقلاب مصر، گفت: انقلاب مصر هنوز در آغاز کار بزرگی است که ژانویه 2011 شروع کرده و راه طولانی در پیش دارد. امروز در مصر یک جنگ واقعی بین انقلابیون و اسلام‌گراها، که طیف‌ها و سلایق متفاوتی از اسلام‌گرایان را در بر می‌گیرد، از یک سو و ساختار سیاسی به جای مانده از زمان رژیم مبارک و نظامیانی که بیش از نیم قرن است بر همه ارکان حکومت و جامعه‌ حاکم بوده‌اند، از سوی دیگر، در جریان است. معلوم است که آنها حاضر نیستند به سادگی از قدرت دست بکشند. اما این بار اوضاع با گذشته فرق می‌کند.

وی شرایط کنونی مصر را با گذشته متفاوت دانست و اظهار داشت: امروز، برخلاف گذشته، مردم مصر در صحنه هستند و به برکت شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، به سرعت از تصمیم‌گیری‌ها و تحولات سرنوشت‌ساز کشور آگاه می‌شوند و آنها را رصد می‌کنند. این مردم بیدار شده‌اند و به چشم خود دیدند که می‌شود بر استبداد فائق آمد، همان‌طور رأس هرم فرعونی قدرت یعنی مبارک را به زیر کشیدند.

انقلاب مصر هنوز در آغاز راه است

وی اقدام شورای نظامی را کودتا خواند و افزود: همان طور که این روزها شاهد هستید، در پی سنگ‌اندازی‌ها و دستکاری‌های نظامیان حاکم در روند انتخابات ریاست جمهوری که به نظر من، به نوعی، یک کودتای نظامی است، مردم مصر انقلاب را از سر گرفته‌اند و با حضور آگاهانه، مسئولانه و میلیونی خود در شهرهای مختلف مصر، به ویژه، در میدان التحریر قاهره، به عنوان نماد انقلاب پیروز مصر، به صحنه آمده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به موانع موجود در مسیر انقلاب مصر، تصریح کرد، شورای نظامی حاکم نمی‌تواند جلوی انقلاب مصر را بگیرد، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب در روز عید سعید مبعث فرمودند، مردم مصر باید بدانند که «پیروزی بدون مجاهدت و خطرپذیری امکان‌پذیر نیست». فراموش نکنید که مردم مصر کار بزرگ و بی‌سابقه‌ای را در کشورشان شروع کرده‌اند؛ تحولات در مصر با تحولات در سایه کشورهای عربی متفاوت است.

جایگاه و رهبری مصر در میان اعراب  و اهل تسنن

وی با تاکید بر اینکه "مصر در میان اعراب و فراتر از آن در میان اهل سنت، همواره از جایگاه رهبری و پیشتازی برخوردار بوده است" گفت: مصر در میان اهل سنت همان جایگاهی را دارد که جمهوری اسلامی ایران در میان شیعیان. بنابراین موانع بر سر راه انقلاب مصر زیاد است. صهیونیسم جهانی همان برخوردی را با انقلاب مصر دارد که با انقلاب اسلامی ایران داشته و دارد. هر تحولی در مصر به سرعت به کشور دیگر اهل سنت سرایت می‌کند. ملت بزرگ مصر نیاز به صبر و مقاومت، همراه با هوشیاری و مبارزه، دارد.

شورای نظامی نمی‌تواند جلوی انقلاب را بگیرد

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح مکمل قانون اساسی شورای نظامی که اختیارات رئیس جمهور جدید را محدود می‌کند، تاکید کرد: دست‌کاری در قانون اساسی و انحلال پارلمان، آنهم در شرایطی که اسلامگراها، در یک انتخابات تحت کنترل و نظارت خود نظامیان، در آن از اکثریت قاطع برخوردار شدند، ترفندهای جدید شورای نظامی حاکم بر ایجاد اختلال در روند پیشرفت انقلاب مردم مصر است.

به عقیده این استاد دانشگاه، این گونه اقدامات تنها می‌تواند سرعت حرکت انقلاب مصر را کُند کند، اما شکی نیست که نمی‌تواند جلوی پیشرفت انقلاب را بگیرد. من خودم شخصا در این زمینه تردید ندارم. اما این را هم باید اضافه کنم نخبگان و رهبران انقلاب مصر، جوانان مصری و به طور کلی، همه اقشار مردم مصر، باید هوشیار و مراقب اوضاع باشند، برای خنثی کردن ترفندهای دشمنان خارجی و وابستگاه داخلی آنها، در صحنه باقی بمانند و دست از مقاومت نکشند.

کمیته انتخابات به بهانه رسیدگی به اعتراضات اعلام نتایج را به تعویق انداخت

دوست محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شورای نظامی "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر مبارک را  به ریاست جمهوری انتخاب کند، آن را منتفی ندانست و گفت:  اتفاقا چنین شبهه‌ای وجود دارد. در حالی که نتایج انتخابات تقریبا برای همه مردم مصر و همه دست‌اندرکاران و ناظران داخلی و خارجی انتخابات روشن بود، کمیته انتخابات ریاست جمهوری، به بهانه رسیدگی برخی اعتراضات و شکایت‌ها نسبت به روند برگزاری انتخابات از سوی دو نامزد رقیب، اعلام نتایج قطعی انتخابات را به تاخیر انداخته و معلوم هم نیست که این وضع تا کی ادامه پیدا خواهد کرد.

احتمال دستکاری در نتایج انتخابات مصر وجود دارد

وی احتمال دستکاری در نتایج انتخابات را بعید ندانست و گفت: از نظامیان حاکم بر مصر، که سلطه تقریبا کاملی بر فرایند برگزاری انتخابات داشته و دارند، هیچ بعید نیست که در نتایج انتخابات دست ببرند. اما انقلاب مردم مصر هنوز در آغاز راه است؛ این تازه آغاز مبارزه است؛ انقلاب مصر تمام نشده؛ مصر امروز با مصر قبل از ژانویه 2011 که انقلاب آغاز شد، متفاوت است، مردم مصر بیدار شده‌اند؛ این مردم را نمی‌توان به خانه‌هایشان باز گرداند؛ موج بیداری اسلامی بوجود آمده، در منطقه، به ویژه در مصر، برگشت‌ناپذیر است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول