اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست آب و فاضلاب فارس:

عصر آب ارزان‌قیمت به پایان رسید

خبرگزاری فارس: سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: عصر آب ارزان‌قیمت و سهل‌الوصول رو به پایان است.

عصر آب ارزان‌قیمت به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدعلی قلندری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکل کاهش منابع آبی به مراتب دشوارتر از کاهش منابع نفتی است چراکه برای منابع نفتی جایگزین فراوانی وجود دارد اما برای آب هیچ جایگزینی متصور نیست.

به گفته وی، برای کنترل منابع نفتی در حال حاضر جنگ‌های ویران‌گری رخ می‌دهد در حالی که جنگ‌های آینده بر سر منابع آبی است.

قلندری افزود: هفته نخست تیر‌ماه به‌ نام هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده و در دین اسلام نیز بر لزوم پرهیز از اسراف تاکید فراوانی شده است.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی در ایران یک‌سوم بارندگی در دنیاست در صورتی که سرانه مصرف آب در کشور، حتی از ممالک پرآب نیز بیشتر است.

قلندری تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب این استان در بحث تامین آب شرب، 78 شهر فارس و یک‌میلیون و 653 هزار نفر را پوشش می‌دهد.

رشد جمعیت، خشکسالی‌های پی در پی، محدودیت منابع آبی، بیشترین تقاضا در زمان کم‌ترین بارندگی، پراکنش نامناسب بارش، تبخیر بسیار، کاهش کیفیت آب‌های زیر‌زمینی، پیشروی آب‌های شور، استفاده ناکارآمد از آب، دفع غیرصحیح فاضلاب خانگی، بالا بودن پرت در شبکه، اتلاف آب در بخش کشاورزی، ارزان‌بودن قیمت منابع آب و عدم دریافت قیمت تمام شده آب در بخش‌های مختلف مصرف به گفته قلندری از جمله چالش‌های پیش‌روی مدیریت بخش آب کشور است.

به اعتقاد وی، در استان فارس خشکسالی، کم‌آبی سنواتی، تامین و توزیع آب در بخش کشاورزی و شرب از مهم‌ترین دغدغه‌های آب و فاضلاب هستند.

قلندری در همین زمینه مصادیقی را بیان کرد و گفت: در پنج سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت این استان بوده‌ایم چنانکه در سال 86 تا 87، 132 میلی‌متر با 59 درصد کاهش، 87 تا 88، 173 میلی‌متر به معنای 46 درصد کاهش، 88 تا 89، 237 میلی‌متر به معنای 26 درصد کاهش، در سال 89 تا 90، 246 میلی‌متر بارندگی به معنای 23 درصد کاهش و در سال 90 تا 91، 253 میلی‌متر بارندگی به معنای 21 درصد کاهش ثبت شده است.

وی افزود: آبفای استان فارس در سال 90، 38 چاه آهکی احداث و 19 چاه در شهرهای مشکل‌دار را تجهیز کرد و به این ترتیب 439 لیتر بر ثانیه آب تولید و به مدار اضافه شد.

سرپرست آب فاضلاب استان فارس خاطرنشان کرد: هفت مخزن ذخیره آب با ظرفیت 22 هزار و 500 متر مکعب احداث و در مدار قرار گرفت، همچنین در همین سال 114 کلیومتر از شبکه فرسوده تعویض و 216 کیلومتر شبکه جدید توزیع و 90 کیلومتر خط انتقال برای چاه‌های جدید احداث شد.

نشت‌یابی چاه‌های مشکل‌دار و تعویض 50 هزار کنتور خراب و کنتورگذاری منابع تولید و استانداردسازی تعداد بسیاری از انشعابات فرسوده و نشت‌یابی شبکه ذیل همین اقدامات مورد اشاره وی قرار گرفت.

جداسازی تعداد بسیاری از انشعابات فضای سبز از شبکه آب شرب، برگزاری جشنواره با موضوع آب در شهرهای این استان، اشاعه فرهنگ مصرف بهینه از طریق رسانه‌ها و تبلیغات، خرید ادوات کاهنده مصرف آب و توزیع آن در سطح این استان و ... در ادامه اقدامات آب و فاضلاب توسط قلندری تشریح شد.

وی در ادامه چند روش صرفه‌جویی در مصرف آب را برای مردم توضیح داد که از آن جمله پرهیز از شستشوی حیاط منزل و اداره با آب شرب، استفاده از یک سطل آب برای شستشوی خودرو، قراردادن آجر یا بطری آب در فلاش تانک، شستن سبزیجات و میوه کنار باغچه برای آبیاری باغچه، تعمیر شیرآلات خراب و ایجاد سایه‌بان برای کولر قابل اشاره است.

قلندری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس به کاهش بیش از هفت درصدی مصرف در بخش آب شرب پس از هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و توضیح داد که در بخش غیرخانگی نیز 17 درصد صرفه‌جویی پس از هدفمندی گزارش شده است.

وی افزود: به وسیله آب شیرین‌کن بخشی از آب منطقه لار از طریق خلیج فارس تامین می‌شود که البته طرح این پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات است.

به گفته وی مشکل آب بوانات و فراشبند به طور تقریبی رفع شده و در شهرهایی مانند خرامه، حاجی‌آباد و وراوی نیز به زودی برطرف می‌شود.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول