اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

این بار چه کسی پاسخ‌گوست، اوقاف یا میراث فرهنگی

نم و رطوبت به جان بقعه شهشهان افتاد

خبرگزاری فارس: بقعه شهشهان یکی از آثار تاریخی اصفهان است که در فهرست ثبت ملی قرار گرفته که این روزها به خاطر عدم رسیدگی، آسیب‌های اساسی به بنا وارد شده و نم و رطوبت به جان بنا افتاده که اگر برای محافظت از آن اقدامی نشود، به زودی بخش‌های بیشتری از آن تخریب می‌شود.

نم و رطوبت به جان بقعه شهشهان افتاد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بقعه شهشهان یکی از آثار تاریخی اصفهان است که در فهرست ثبت ملی قرار گرفته است که این روزها به خاطر عدم رسیدگی، آسیب‌های اساسی به بنا وارد شده و بخش‌های از گنبد این بنا فرو ریخته، نم و رطوبت به جان بنا افتاده و به نظر می‌رسد که اگر برای محافظت از این بنا اقدامی صورت نگیرد به زودی بخش‌های بیشتری از آن تخریب می‌شود.

این بنا، آرامگاه «شاه علاءالدین‌محمد حسینی» معروف به «شهشهان» از چهره‌های پرنفوذ مردمی اصفهان در زمان نواده امیر تیمور است که در نتیجه اختلاف بین دو شاهزاده تیموری «سلطان محمد بایسنقر» و «شاهرخ تیموری» پس از تسلط شاهرخ به اصفهان به فرمان او به ساوه تبعید و در آنجا به سال 850 هجری کشته شد.

پس از مرگ شاهرخ، «سلطان محمد» بر اصفهان مسلط شد و به دستور او پیکر شهشهان به اصفهان بازگردانده شد و در حسینیه و خانقاهش، بقعه‌ای برایش بنا شد و موقوفاتی نیز برای مزار او تعیین شد، از آن زمان، برای سال‌ها این بنای وقفی محلی برای درس و بحث، عبادت و درمان بیماران بود.

بقعه شهشهان، به خاطر ویژگی‌های معماری هم‌چون در چوبی زیبا، گنبد تاریخی تزئینات گچ‌بری، کاشی‌کاری معرق نفیس ایوان غربی، کتیبه مزین به خط ثلث «محمود نقاش» خوش‌نویس مشهور قرن نهم هجری، کتیبه گچ‌بری شده با خط یکی از خوش‌نویسان و کتیبه‌نویسان زبردست دوره‏ صفوی به نام «صحیفی فارسی» یا «صحیفی جوهری‌شیرازی» مشهور به جوهری و صحیفی ذوالقدر بر دیوار شمالی داخل بقعه، یکی از نمونه‌های ارزشمند میراث فرهنگی اصفهان به شمار می‌رود.

این بنا تا چند دهه قبل به عنوان مسجد و درمانگاه وقفی مورد استفاده قرار می‌گرفت و دو نفر از پزشکان قدیمی اصفهان دکتر خرازی و ابطحی در این محل به معاینه بیماران مشغول بودند و مدتی نیز حجره‌های آن در اختیار کتابخانه انجمن خیریه حمایت از کودکان بی‌سرپرست قرار داشت، اما اکنون نه تنها از درس و بحث علوم دینی خالی شده و به عنوان مسجد و درمانگاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه به پناهگاه معتادان و انباری اهالی محل تبدیل شده است.

در حال حاضر امکان بازدید گردشگران و پژوهشگران و خبرنگاران از بقعه شهشهان بسیار دشوار است و سازمان اوقاف که متولی اصلی بناست و سازمان میراث فرهنگی در زمینه مرمت و نحوه اداره این بنا به تفاهم لازم دست نیافته‌اند.

هم‌چنین همین موضوع باعث شده که اهالی محل به بهانه این که از قدیم حق تردد از محوطه بقعه را داشته‌اند، به بخش‌هایی از بنا دست‌اندازی نموده و آسیب‌هایی به آن وارد ساخته‌اند، خانواده «هوایی» که بخش‌هایی از بقعه شهشهان را به عنوان انباری مورد استفاده شخصی قرار داده‌اند، مدعی هستند که به واسطه مجاورت، حق تردد در این بنا را دارا هستند و تنها در صورتی مایل به واگذاری این حق هستند که سازمان اوقاف این حق را از آنان خریداری کند.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول