اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد

ایجاد 6 هزار شغل با هنر جواهر‌آلات سنتی در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ایجاد 6 هزار شغل توسط هنر ‌نقره‌کاری، حکاکی نقره و جواهر‌آلات سنتی در استان خبر داد.

ایجاد 6 هزار شغل با هنر جواهر‌آلات سنتی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم در تبریز با اشاره به حضور فعال هنرمندان داخلی در این نمایشگاه اظهار کرد: ‌استان‌های کشور‌ نیز هر یک‌ با سه غرفه عرضه و فروش و یک کارگاه برای تولید زنده صنایع‌‌دستی بومی منطقه خود در این نمایشگاه شرکت دارند.

*265 رشته صنایع‌دستی ایران دارای کد هستند

وی با بیان اینکه 265 رشته صنایع‌دستی ایران دارای کد هستند، افزود: رشته‌های مختلف ‌صنایع‌‌دستی آذربایجان‌‌شرقی نظیر نقره‌کاری، سفال، سرامیک، ورنی، نازک‌کاری چوب، چاپ باتیک، سراجی سنتی، تذهیب، گلیم، سوزن‌دوزی، سنگ‌تراشی و نقاشی پشت شیشه در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

محمدی با بیان اینکه امکان خرید صنایع‌‌دستی عرضه شده در این نمایشگاه نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد، افزود: این نمایشگاه می‌تواند در سالی که به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده گام مهمی در راستای حمایت از صنایع‌دستی و تولیدات این بخش محسوب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به پیوستگی صنایع‌‌دستی و گردشگری گفت: فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای توسعه صادرات، عرضه و فروش صنایع‌‌دستی در خارج از کشور و استفاده از توانمندی‌های این بخش می‌تواند این محصولات را به نماینده‌هایی‌ برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و زیستی ایران به‌ویژه آذربایجان‌‌شرقی تبدیل کند.

محمدی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها زمینه مناسبی برای معرفی و بازاریابی برای صنایع‌دستی هستند، افزود: برخی رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی و کشور که در سال‌های اخیر احیا شده است نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی گفت: این صنعت حاصل ذوق، هنر، سلیقه، ابتکار، خلاقیت هنرمندان و صنعتگرانی است که هنرمندانه آداب و رسوم نسل‌های گذشته را در محصولاتشان نشان می‌دهند.

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری‌ آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشناسازی نمایندگان کشورهای خارجی و‌ مردم سراسر کشور‌ با آداب و رسوم، فرهنگ و هنر اقوام مختلف ایران زمین است.

وی گفت: نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی جاده ابریشم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، ظرفیت‌های صنایع‌دستی ایران را در معرض دید عموم و علاقه‌مندان قرار داده است.

محمدی اضافه کرد: نیاز نداشتن به هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری زیاد، نداشتن آثار مخرب زیست‌محیطی، بستر‌سازی صنعت گردشگری، ایجاد درآمد مکمل و قدرت اشتغال‌زایی بسیار بالای این صنعت موجب توجه مسئولان صنایع‌دستی به این حوزه شده و زمینه رشد این صنعت را فراهم کرده است.

*آموزش 5 هزار نفر در 40 رشته صنایع‌دستی

وی با بیان اینکه 40 رشته مختلف صنایع‌دستی در استان به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود، گفت: سال گذشته در آذربایجان‌‌شرقی نزدیک به پنج هزار نفر آموزش رایگان دیدند.

محمدی با بیان اینکه چهار سال پیش در استان حدود 100 نفر در صنایع‌دستی نقره مشغول به کار بودند، گفت: هم‌اکنون بیش از شش هزار صنعتگر در این رشته مشغول به‌کار هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به ارزشمند بودن هنر نقره‌کاری‌ و‌ امکان فعالیت افراد مختلفی از اقشار ‌جامعه در آن‌، گرایش عمومی به فراگیری و اشتغال در این رشته افزایش یافته است.

محمدی ‌گفت: ثبت ملی هنر حکاکی روی نقره در فهرست میراث ناملموس و کسب مهر اصالت یونسکو از سوی یکی از هنرمندان این رشته در سال 87 نیز زمینه‌ساز پرداختن بیشتر به این رشته شده است.

وی با تاکید بر نقش شایان توجه به ‌تزئینات نقره و زیورآلات‌ در رشد صادرات این هنر‌ سنتی، ادامه داد:‌ شیوه تولید سنتی، حکاکی با استفاده از قلم‌هایی خاص، ترکیبی بودن این هنر که نقایص آن را به حداقل می‌رساند، تنوع در آثار تولیدی، کاربردی بودن آن‌ها، مقاومت، قابلیت احیا و بازسازی و مرمت آثار از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این‌ هنر ‌است.

محمدی با اشاره به آمار بالای اشتغال جوانان آذربایجان‌شرقی در صنایع‌دستی، تصریح کرد: بیمه شاغلان صنایع دستی و اعطای تسهیلات برای مشاغل خانگی از جمله اقدامات موثری بوده که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در این صنایع شده است.

‌وی اضافه کرد: ‌در حال حاضر 42 تعاونی آموزشی صنایع‌دستی در 20 شهرستان استان فعالند و این دوره‌های آموزشی در فراهم آوردن زمینه اشتغال پایدار کارآموزان بسیار موثر بوده‌‌اند.

*تدوین اطلس جامع رشته‌های صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی همچنین از تدوین اطلس جامع تمام رشته‌های صنایع‌دستی فعال آذربایجان شرقی خبر داد.

وی گفت:‌ در این اطلس تعداد هنرمندان همراه با رشته فعالیت‌ آن‌ها و همچنین مواردی نظیر بازار صادراتی و داخلی رشته‌های مختلف صنایع‌دستی مشخص می‌شود.

محمدی با بیان این‌که در این استان 65 رشته صنایع‌دستی آموزش داده می‌شود، افزود:‌ تدوین اطلس جامع این رشته‌ها‌ تا پایان سال 91 به پایان می‌رسد.

*راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی

وی با اشاره به احیای رشته‌های در خطر فراموشی گفت: ‌از سال گذشته زمینه احیای برخی از رشته‌های ‌صنایع‌دستی در خطر فراموشی را از طریق آموزش و اشتغال‌آفرینی فراهم کرده‌ایم.

محمدی همچنین از راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی یاد کرد و گفت: این بازارچه‌ها با یافتن مکان مناسب تا پایان سال 91 در نقاط مختلف استان آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شوند.

گزارش فارس حاکی است، در این مراسم از نادر زکریازاده مسئول آموزشگاه صنایع‌دستی شهرستان شبستر، صام حسن‌پور در رشته ورنی‌بافی، علیرضا پروازی هنرمند نگارگر، محمد میرجلیل هنرمند رشته سفال و سرامیک و امام علی پورانلو به‌عنوان پیشکسوت صنایع‌دستی که در حوزه احیای صنایع‌دستی خدمات شایانی داشته‌اند، قدردانی شد.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول