اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان:

فرآیند توسعه کردستان دیر شروع شده است

خبرگزاری فارس: مدیر سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان با بیان اینکه فرآیند توسعه استان به دلایلی دیرتر از سایر استان‌ها شروع شده، گفت: اکنون حرکتی هماهنگ برای توسعه کردستان آغاز شده است.

فرآیند توسعه کردستان دیر شروع شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بایزید مردوخی شامگاه چهارشنبه در نخستین نشست هم‌اندیشی با موضوع چالش‌ها و راهکارهای تحول اداری و تقویت و ترویج نهضت تسهیل‌گری توسعه اقتصادی و اجتماعی استان اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد یک حرکت هماهنگ به‌سوی توسعه اجتماعی اقتصادی استان کردستان است که همه ما شاهد فعالیت بخش‌های مختلف در این راستا هستیم اما به‌دلیل اینکه فرآیند توسعه در استان دیرتر شروع شده هنوز راه‌های نرفته بسیاری تا توسعه استان داریم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با تلاش مجموعه مدیران در استان فرآیند توسعه سریع‌تر صورت گیرد، گفت: با وجود بسترسازی زمینه‌ها و تلاش‌های فراوان فرآیند توسعه همیشه صورت نمی‌گیرد و امیدواریم یک هماهنگی بین مسئولان و راهبران توسعه به‌طور همزمان این شرایط را فراهم کند.

به گفته این اقتصاددان کشوری، بسیار از منابع مردمی در کردستان در جاهایی صرف می‌شود که کمکی به توسعه نمی‌کند و مصرف‌گرایی به‌شدت وجود دارد که آینده استان را کمی نگران‌کننده کرده است.

مردوخی تصریح کرد: به‌طور کلی وضعیت عمومی جهان فعلی به گونه‌ای است که روند گذشته برای دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت قابل اجرا نیست چراکه امروز برخلاف گذشته که وضعیت سیستم‌های اجتماعی ثابت بود، کمتر سیستمی در حال تعادل پایدار و بلندمدت قرار دارد.

وی در ادامه به معرفی شاخص‌های استان پرداخت و گفت: سالانه به‌طور متوسط 6 هزار و 507 شغل در استان ایجاد می‌شود که ممکن است نسبت به گذشته تغییر کرده باشد.

مدیر سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کردستان افزود: متوسط نرخ رشد جمعیت استان در دهه 75-65 سالانه 2.24 بوده است که در دهه 85-75 به 0.63 رسید و این نرخ حکایت از کاهش میزان رشد جمعیت به‌دلیل افزایش سواد، آگاهی خانواده و افزایش مهاجرت بوده است.

مردوخی میزان سرمایه‌گذاری در سه بخش صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات را در سال‌های 86-81 متوسط سالانه 8 هزار میلیارد ریال‌ عنوان کرد که از رشد 11.5 درصدی برخوردار بوده است.

وی بخش اولویت‌دار استان را بخشش کشاورزی نام برد که کمترین میزان سرمایه‌گذاری را به‌دلیل خصوصی بودن دارد و گفت: تولید ناخالص سرانه استان معادل 12.8 میلیون ریال در سال 99 بوده و با رشد متوسط 5.7 درصد به 18.8 میلیون ریال در سال 86 رسیده است.

مدیر سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کردستان با اشاره به اینکه چه ذهنیتی می‌تواند توسعه‌نیافتگی را از بین ببرد، گفت: انسان‌ها دو نوع ذهنیت دارند که یک ذهنیت محیط را ایستا می‌پندارد و بسیار کوتاه‌فکر می‌‌کند و در واقع با یک ماتریس دو بعدی مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کند و مسائل را نیز در اقتصاد و کسب و کار با همین دید می‌بیند.

مردوخی افزود: این ذهنیت دو بعدی را می‌توان با ذهنیت دیگر که سال‌های متمادی جهان را متحول کرد، مقایسه کرد.

وی تصریح کرد: مدیریت بدون شناخت وضعیت موجود مدیریتی ناقص است اگر ذهنیت‌ خود را گسترش دهیم جهان را نیز می‌توانیم گسترش دهیم.

به گفته این اقتصاددان برجسته کشوری محدودیتی برای استفاده از منابع و امکانات وجود ندارد و امروز گرچه در استان بسیاری از فرصت‌ها و منابع  امکانات را از دست داده‌ایم اما هنوز فرصت استفاده از منابع و امکانات وجود دارد.

مردوخی یکی از ویژگی‌های مدیریت را با توجه به محدویت‌ها و امکانات و شرایط محیط راهکار مناسب فرد برای بهبود مدیریت در راستای رشد توسعه اقتصادی عنوان کرد.

وی در پایان افزود: در کشور ما چون اغلب حقوق متعلق به حکومت است مسئولیت هم از حکومت خواسته می‌شود و هر چیزی را از حکومت مطالبه کردن تاثیر منفی در روند توسعه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول