اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران:

نگاه ریشه‌ای به کاربرد علوم انسانی ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس پردیس قم دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری دستگاه‌های اجرایی از توان متخصصین علوم انسانی گفت: کاربردی‌سازی علوم انسانی از فهم دقیق و ریشه‌ای آن حاصل می‌شود.

نگاه ریشه‌ای به کاربرد علوم انسانی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام رضا برنجکار پیش از ظهر امروز در سومین هم‌اندیشی مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی در تالار شهید مطهری پردیس قم دانشگاه تهران اظهار کرد: کاربردی‌سازی علوم انسانی تنها به این موضوع محدود نمی‌شود که نقش علوم انسانی را در صنعت پررنگ کنیم بلکه کاربردی‌سازی حقیقی مستلزم نگاه ریشه‌ای و عمیق به این مقوله است.

وی ادامه داد: نقش‌هایی که علومی مانند روانشناسی در صنعت می‌توانند ایفا کنند کاربرد عرضی علوم انسانی است اما کاربرد ذاتی این علوم به پیگیری هدف خلقت انسان و راه سعادت او است.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران اذعان داشت: هنگامی می‌توانیم بگوییم که علوم انسانی را در زندگی بشر کاربردی کرده‌ایم که از این علوم برای توصیف وضعیت موجود و مطلوب جوامع انسانی بهره گرفته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که امروزه صنعت و تکنولوژی بر تمام شئون سیطره پیدا کرده است، هنگامی که صحبت از کاربردی‌سازی علوم انسانی می‌شود، اذهان به سوی کاربرد این علوم در صنعت می‌رود اما، کاربرد اصلی این علوم تعیین رویکرد کلی جامعه برای رسیدن به سعادت است.

برنجکار ابراز داشت: هدف علوم انسانی به کلی با علوم مادی متفاوت است و در واقع این علم به شناخت حقیقت وجودی انسان کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: در واقع مسیر صحیح برای استفاده از علوم انسانی این است که با استفاده از این علوم سیاست‌های کلی را تعیین کرده و مسیر را برای علوم پایه و صنعت هموار کنیم.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران افزود: بزرگترین مشکل ما در زمینه کاربردی‌سازی علوم انسانی این است که مسئولان ما به این علوم اعتقاد نداشته و در هر عرصه‌ای خود را صاحب‌نظر برای ابراز عقیده می‌دانند.

وی اظهار داشت: نقطه مطلوب این است که نهادهایی مانند مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد و قوه قضائیه پیش از اقدام به سیاستگذاری به متخصصین علوم انسانی مراجعه کرده و از نظرات آنان استفاده کنند و تنها در این صورت می‌توانیم ادعا کنیم که علوم انسانی را کاربردی کرده‌ایم.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول