اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز:

نباید روزنه امید 1.5 میلیون کارگر ساختمانی را خاموش کرد

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی و مجری طرح‌های آموزشی خانه کارگر تبریز بر اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی تاکید کرد و گفت: باید جلوی خاموشی این آخرین روزنه امید کارگران ساختمانی را گرفت.

نباید روزنه امید 1.5 میلیون کارگر ساختمانی را خاموش کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، کریم صادق‌زاده صبح امروز در جلسه‌ای که با حضور رئیس و اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: کارفرمایان با تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی در سال 1386 توسط مجلس شورای اسلامی و براساس ابلاغیه مرداد سال 89 دولت، مبنی بر اجرای بی‌چون و چرای قانون بیمه کارگران ساختمانی بعد از یک‌سال وقفه ملزم به بیمه کردن کارگران خود شدند.

وی افزود: براساس این قانون قرار بود کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی یا تخریب ساختمان با نام‌نویسی توسط سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند و بر همین اساس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای موظف به فراخوان و آموزش کارگران شاغل در کارهای ساختمانی و صدور کارت مهارت فنی برای آنان شد.

صادق‌زاده با بیان اینکه براساس این قانون کارگران شاغل در کارهای ساختمانی می‌توانند از خدمات سازمان تامین اجتماعی در حوادث و بیماری‌ها، غرامت، دستمزد، از کار افتادگی، بازنشستگی و فوت استفاده کنند، خاطرنشان کرد: تصویب این قانون با توجه قرار گرفتن کارگران ساختمانی در گروه مشاغل سخت و گروه شاغلی که هرگز از مزایای بیمه برخوردار نبوده‌اند، می‌تواند خیال کارگران را از نظر پوشش ریسک و حوادث احتمالی تا حدودی راحت کند.

وی با اشاره به اینکه از زمان ابلاغ اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی و با وجود تمام مشکلات و موانع موجود از جمله کمبود اعتبار، احتمال گرانی مسکن، متضرر شدن کارفرمایان سال گذشته صندوق بیمه تامین اجتماعی موظف شد با تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت سالانه 200 هزار کارگر ساختمانی را در کشور بیمه کند، افزود: این در حالی است که امسال خبرهای ناخوشایندی از بیمه کارگران ساختمانی به گوش می‌رسد.

صادق‌زاده با بیان اینکه اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی در سال‌جاری به‌علت عدم صدور مجوز ادامه اجرای قانون و مشخص نکردن سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در سال‌جاری تا اعلام میزان سهمیه در سال 91 از سوی دولت متوقف شده است، خاطرنشان کرد: این تصمیم اکنون سرنوشت 200 هزار کارگر ساختمانی تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی گفت: نباید تنها روزنه امید 1.5 میلیون کارگر ساختمانی و خانواده آنها برای بهره­‌مندی از خدمات و تسهیلات بیمه‌ای به علت بلاتکلیف ماندن ادامه اجرای قانون بیمه این کارگران به‌دلایل مختلفی از جمله عدم تامین بودجه، مشخص نشدن سهمیه و تعداد کارگرانی که قرار است بیمه شوند، احتمال گرانی مسکن و... خاموش شود.

وی اظهار کرد: از دولت و مسئولان انتظار داریم هرچه سریع‌تر و با اعلام به‌موقع سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و تامین اعتبار مورد نیاز این طرح را اجرایی کنند و از کارگران ساختمانی که هرساله به هنگام انجام کارهای ساختمانی دچار آسیب‌های جدی، نقص عضو دائمی شده و یا حتی جانشان را از دست می‌دهند حمایت لازم و جدی شود.

وی به نقل از علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در مورد مصوبه دولت که باعث توقف بیمه کارگران ساختمانی شده است، گفت: از نمایندگان مجلس خواستار تصویب طرح دو فوریتی رفع موانع اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی هستیم در غیر این‌صورت شاهد اعتراضات شدید کارگران ذینفع و اصلی ساختمانی خواهیم بود.

دبیر اجرایی و مجری طرح‌های آموزشی خانه کارگر تبریز با تاکید بر ساماندهی وضعیت محل‌های استقرار کارگران ساختمانی گفت: از شهرداری و شورای شهر تبریز خواستار سر و سامان دادن وضعیت کارگران در میادین شهر و ایجاد محل‌هایی برای استقرار کارگران ساختمانی هستیم.

صادق‌زاده با اعلام حمایت از کارگران ساختمانی از سوی خانه کارگر گفت: کارگران ساختمانی بیمه شده می‌توانند با عضویت در خانه کارگر تبریز از خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی خانه کارگر استفاده کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز نیز با بیان اینکه پروژه بیمه کارگران ساختمانی پروژه بزرگی برای کارگران است، گفت: پس از سال‌ها بیمه کارگران ساختمانی از 18 اردیبهشت 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تعدادی از کارگران ساختمانی که کارت مهارت فنی‌ و‌حرفه‌ای داشتند، توانستند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند ولی از خردادماه سال 91 تعدادی از نمایندگان مجلس با ارائه طرحی قصد توقف قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی را مطرح کردند که موجب نارضایتی کارگران شده است.

محمد نعمتی‌زاده به صدور غیر اصولی کارت مهارت اشاره کرد و افزود: 150 هزار کارت مهارت توسط سازمان فنی‌وحرفه‌ای صادر شده در حالیکه 13 هزار و 500 نفر سهمیه از طرف دولت اعلام شده است.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده است که در خصوص کارگران ساختمانی هرگونه تعیین هویت، طبقه‌بندی مشاغل و مهارت، کاریابی و معرفی به کارفرمایان و فنی‌و‌حرفه‌ای و پیگیری امور بیمه، رفاهی و بازنشستگی از طریق انجمن‌های صنفی مربوطه انجام پذیرد، گفت: انجمن صنفی کارگران ساختمانی خواستار همکاری با سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای است تا کارگران واقعی ساختمان شناسایی و حق استفاده از این بیمه را پیدا کنند.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول