اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کردستان:

مدیران استانی بی‌توجه به توسعه صنعت گردشگری کردستان هستند

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان گفت: مدیران ارشد استانی به توسعه صنعت گردشگری در کردستان توجهی ندارند.

مدیران استانی بی‌توجه به توسعه صنعت گردشگری کردستان هستند

امیر الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: سال گذشته از محل اعتبارات ملی پنج میلیارد و 135 میلیون تومان و از محل اعتبارات استانی دو میلیارد و 300 میلیون تومان برای توسعه صنعت گردشگری اختصاص یافت در حالی که در استان‌های دیگر همچون کرمانشاه و همدان این رقم تنها برای حفظ و بازسازی، مرمت و یا تملک یک اثر هزینه شده است.

وی به کمبود اعتبارات و عدم تخصیص آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 27 طرح برای توسعه بخش گردشگری در استان کردستان آماده ارائه است اما به‌دلیل عدم ارائه تسهیلات بانکی تمامی این طرح‌‌ها و پروژه‌های این حوزه راکد مانده است.

الهی تصریح کرد: مسئولان باید پیش از تقسیم اعتبارات استانی در میان دستگاه‌های اجرایی اولویت‌های توسعه اقتصادی منطقه را شناسایی کنند و اعتبارات را با توجه به نیاز دستگاه‌های اجرایی تخصیص دهند.

وی در ادامه به بی‌توجهی تعدادی از فرمانداران شهرستان‌های استان به آثار و بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: استان کردستان از لحاظ گردشگری از قابلیت بسیار بالایی برخوردار است ولی متاسفانه نه تنها مدیران استانی بلکه فرمانداران در برخی شهرستان‌ها نیز هیچ اعتباری برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان اختصاص نمی‌دهند و نسبت به بناهای تاریخی و توسعه گردشگری بی‌توجه هستند که نمونه آن تخریب منطقه گردشگری بابا گرگر و زیر سوال بردن اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در ادامه با اشاره به مباحث مطرح‌شده منطقه بابا گرگر در رسانه‌های مختلف استان و در برنامه شبکه کردستانی، گفت: منطقه بابا گرگر در شهرستان قروه یکی از مناطق گردشگری است که میراث فرهنگی کردستان نسبت به مرمت و احیا این منطقه نمونه گردشگری اقداماتی همچون محوطه‌سازی، نرده‌گذاری استخر و بازسازی مناطق دیگر آن نموده و  مبلغ 26 میلیون تومان برای مرمت این محوطه هزینه شده است.

الهی افزود: اما این مکان همچون مکان‌های تاریخی دیگر مانند هاجر خاتون و بعضی از بناهایی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند توسط اداره کل اوقاف مورد ساخت و ساز غیرمنطقی(تخریب) قرار گرفته‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: مسولان استانی از این بناها حفاظت نمایند چراکه این بناها میراث استان و کشور بوده و وجود آنها موجب جذب گردشگر و ایجاد اشتغال و توسعه صنعت تورسیم خواهد شد. 

به گفته الهی، کارکنان این مجموعه با تمام کمبودها و علیرغم اینکه طی چند سال اخیر اعتبارات مناسبی به این بخش تخصیص داده نشده است تمام تلاش و همت خود را برای ارتقای بخش‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی کردستان به‌کار بسته‌اند و انتظار داریم که مسئولان استانی به بخش گردشگری و صنایع‌دستی و میراث فرهنگی استان که همگی آنها موجب ارتقاء و تقویت بخش صادرات و جذب گردشگر به استان را می‌شود حمایت و برای آن ارزش قائل شوند.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دو بخش کشاورزی و گردشگری در کردستان، یادآور شد: به رغم اینکه مقام معظم رهبری، هیئت دولت و کلیه کارشناسان کشور دو بخش کشاورزی و گردشگری را ظرفیت‌های اصلی برای توسعه اقتصادی کردستان عنوان کردند اما در طول این مدت شاهد بی‌توجهی و بی‌‌مهری مسئولان استان به توسعه این صنعت بوده‌ایم.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول